אין הצדקה לצפות בסרט המשמים הזה על כמה נשים המגדלות קנאביס, רק משום שבמקום כובע הן חובשות מצנפת נזירות. לא עשיית הטוב הנחתה את כריסטין מיוסין, תושבת מחוז מרסד בקליפורניה, כשהחלה לגדל קנאביס רפואי, אלא סיבות מעשיות יותר. מיוסין פשוט חיפשה פרנסה. בעלה ב–17 השנים האחרונות נטש אותה ואת ילדיה כשהוא גוזל ממנה את החסכונות שצברה - לא פחות ממיליון דולר. גיסה השליך אותה באלימות מביתו בעקבות חילוקי דעות. היא חייתה מספר חודשים ברחוב כהומלסית, ואז פשוט עלה בה הרעיון להתחיל לגדל קנאביס.



לא ברור מתי החליטה להניח את מצנפת הנזירות על הראש. לא מן הנמנע שיחסיה המעורערים עם גברים הביאו להחלטתה לנתק מגע, אישי לפחות, מהמין הזה. אחרי כל זה באה האידיאולוגיה שחברה לנזירות נוספות, והעזרה לחולים - אבל, כמו שאומרים, אין פה סרט. הנושא קטן מדי, בלתי מעניין מדי, ולגמרי חבל על הזמן המבוזבז בצפייה בו.



מחוז מרסד בקליפורניה, המקום שבו מתגוררת מיוסין ושבו צולם הסרט, אינו, בלשון המעטה מהמפותחים והמתקדמים באמריקה. ועם זאת הוא אנושי ומתקדם הרבה יותר ממדינת מחוז קטנה אחרת בפינה מרוחקת של העולם, הקרויה ישראל. כל תושב במרסד רשאי לגדל עד 12 צמחי קנאביס לשימוש עצמי רפואי, מתוך מחשבה הגיונית ומתקבלת על הדעת שקנאביס מקל את כאביהם של חולים קשים, ולא יהיה זה אנושי למנוע מהם את התרופה לכאביהם.



במדינת המחוז הקרויה ישראל, הכוח המניע את הרשויות, בבואן לפגוש אזרחים הסובלים מייסורים, הוא אדישות. אדישות לכאב, אדישות ופיהוק למחויבותם לנהל את הארץ שעליה הם מופקדים מתוך חמלה, מתוך רצון ליעילות, מתוך תחושת חובה - אדישות. פיהוק ארוך ומתמשך.



במרסד כל אזרח זכאי ל–12 צמחים. בישראל יש לאזרח רפורמה. בעקבות הרפורמה הוא משלם מחיר גבוה הרבה יותר תמורת הקנאביס שאותו שילם קודם לרפורמה. בנוסף, הוא בעצם אינו מקבל קנאביס כלל, מכיוון שאצל אחד הספקים התרחשה איזו תקלה. אם בכל זאת כאביו עזים, עליו לנדוד בין בתי מרקחת ברחבי הארץ וברשות הפלסטינית, או לקנות קנאביס באופן בלתי חוקי, ולקוות שהמשטרה לא תתפוס אותו רק כי הסרטן הורג אותו מכאבים. אפשר היה לצפות כמובן ששר הבריאות יהפוך את העולם ויביא לארץ תוך יומיים, כל יומיים, מכולה של קנאביס, אבל מה, בשם אלוהים, רוצים משר הבריאות. כמה עבודה אפשר להעמיס על בנאדם אחד, הרי נראה שהוא עמוס עד מעל הראש בדאגה לחשודה בפדופיליה מאוסטרליה.



"נזירות הקנאביס", יום ראשון, 7.7, יס דוקו, 22:00