סבב המינויים שהחליט עליו השבוע הרמטכ"ל הצליח למחות את המבוכה שהותירה פרשת המינוי הכושל של גיל מסינג לדובר צה"ל. שורה של קצינים מוכשרים והתקפיים קודמו לתפקידי מפתח ויהוו את השלד של המטה הכללי בעשור הבא. מצבע הדברים (או הכומתה) - את רוב תפקידי המפתח יאיישו פקודיו של אביב כוכבי מהצנחנים. עכשיו נותרה לו בעיה סבוכה ולא פתורה באגף המודיעין, שם עדיין מהדהדות התוצאות הקשות של כישלון הפעולה בחאן יונס בשנה שעברה. 



מעבר לאובדן הכבד בנופלו של סא"ל מ', החשיפה של הכוח המיוחד שפעל בחאן יונס גרמה נזק עמוק וחמור לביטחון ישראל, ברבדים רבים שלא ניתן לפרט אותם. היחידה המבצעת קיימה תחקיר אמיץ שהצביע על שורה ארוכה של תקלות שהובילו לכישלון, בחלקן תקלות שהשתרשו לאורך שנים באופי הפעילות שלה. 
 
אחרי התחקיר של היחידה קיימה גם הרמה שמעליה תחקיר משלה, אבל בתחקיר הזה כבר נעלמו רוב הכשלים שהופיעו בתחקיר המקורי. רבים מהלוחמים ביחידה, אנשים מנוסים, הצביעו לאורך השנים על הליקויים האלה והזהירו שיובילו לכישלון, אבל מפקדיהם בחטיבת המבצעים המיוחדים (מ"מ) בחרו להתעלם.
 

מבצעים מיוחדים שונים באופיים מפעילות מבצעית רגילה ולא רק בגלל החשאיות שלהם. אם המלחמה נחשבת כממלכת אי־הוודאות - מבצעים מיוחדים נעשים לרוב אחרי הכנה ארוכה ומדוקדקת שתכליתה לצמצם ככל האפשר את ממד אי־הוודאות. במלחמה, ביצוע המשימה הוא הערך העליון. במבצעים מיוחדים אין הדחיפות הזאת - אתה בוחר את עיתוי הפעולה, והערך העליון הוא שמירה על ביטחון כוחותינו ושמירה על החשאיות של שיטת הפעולה. ביצוע המשימה מגיע רק אחרי שהבטחת את שני אלה.
 
במילים פשוטות: במבצעים מיוחדים אם יש ספק - אין ספק. לא מבצעים. זה נכון גם לפני היציאה לפעולה ונכון שבעתיים במהלכה. לאורך שנים דאגו היחידות המיוחדות לשמר את המקום להטלת ספק. כל אחד, זוטר או בכיר, יכול היה להרים דגל בכל שלב ולהצביע על טעות או על סיכון בלתי סביר בקיום המבצע. אבל האתוס הזה נשחק עם השנים, ואת מקומו החליפה תפיסה של "קודם מבצעים ואחר כך שואלים".
 
סרטו המצוין של עמרי אסנהיים על פעולת השייטת בחוף סוריה, ששודר ב"עובדה" לפני כמה חודשים, הציף את התרבות הבעייתית הזאת. אנשים שמעיזים להצביע על בעיה במבצע מתוכנן - מושתקים. אחר כך, בתחקיר שאחרי הפעולה, דואגים לוודא שלא יישאר זכר לאזהרות שהושמעו. כך היה גם בפעולה בחאן יונס. החששות של חלק מהלוחמים טואטאו ורבים מהם יצאו לפעולה בלב כבד. גם כשהתגלו תקלות - איש לא העז לחדול את המבצע ולהחזיר אותם הביתה. 

הרכב ההרוס ברצועת עזה לאחר פעולת צה"ל בחאן יונס. צילום: AFP

 
שריונר בצריח
חלפו כבר שמונה חודשים מאז הלילה הרע ההוא בחאן יונס. כל התחקירים שנעשו על הפעולה הוצגו לרמטכ"ל ונשלחו פעם אחר פעם להשלמות. כמי שכיהן ארבע שנים כראש אמ"ן, כוכבי מכיר היטב את פעילות המ"מ ודורש תחקיר יסודי. הוא גם מבין שנדרש שיקום יסודי למערך המ"מ ולכן פנה לתת־אלוף (במיל') א', מי שפיקד בעבר על חטיבת המ"מ, וביקש ממנו לחזור לשירות.
 
בינתיים פרש כבר מפקד סיירת מטכ"ל, ח', וסיים את שירותו בצה"ל. ראש חטיבת המ"מ, ג', שהבין כי הוא עומד להיות מוחלף, הודיע גם הוא על פרישה. אליהם מצטרפת שורה ארוכה של קצינים ולוחמים במערך השוקלים את עתידם. 
 
בניסיון לצמצם את הנזק, התכוון הרמטכ"ל לחלק צל"שים סביב יום העצמאות האחרון למשתתפים במבצע. אבל הרעיון הזה נבלם לנוכח הנסיבות הבעייתיות של המבצע והכישלון. במקום זה, חולקו שלל דרגות סגן אלוף ללוחמים ותיקים, בתקווה להשאיר אותם בשירות.
 
עוד לא ברור האם הטלטלה הזאת תגיע עד לראש אמ"ן, תמיר הימן, שריונר שנקלע לתפקיד עם ניסיון דל בעבודת המודיעין. שמונה חודשים אחרי שנכנס לתפקיד אירעה התקלה בחאן יונס, עוד בטרם הספיק הימן להכיר לעומק את המורכבות של עולם המ"מ, שבו מופעלות דיסציפלינות שונות. 
 
בסביבת הרמטכ"ל טוענים שכוכבי מתואם עם הימן במאמץ להחזיר את תא"ל א' לשירות. אבל בעוד א' מתלבט האם וכיצד לעזוב את ענייניו העסקיים, נפוצו שמועות כי הוא דורש לעבוד ישירות תחת הרמטכ"ל ולא תחת ראש אמ"ן, שמועות שמכרסמות במעמדו של הימן כראש האגף. מעבר לסיכום התחקירים שצפוי בימים הקרובים, כוכבי צריך להחליט ולהבהיר האם הוא מגבה את ראש אמ"ן או מתכוון להחליף אותו, ולא לתת לו להמשיך ולצלוע. 
 
אמ"ן הוא היהלום בכתר של צה"ל - גוף שמתפוצץ ממצוינות ושמוביל את כל העשייה הצבאית של ישראל. יחידות האיסוף שלו, ובראשן 8200, זוכות להערכה רבה בעולם על פיתוח יכולות פורצות דרך. חטיבת המחקר, שאומנם זוהרה כ"מעריך הלאומי" הועם בעשור האחרון, הפכה לגוף משוכלל לאיתור וייצור מטרות עבור צה"ל. המ"מ, שבעבר היה זרוע חשאית רזה, הפך לארגון גדול עם תפקיד מוביל בפעילות המבצעית השוטפת של צה"ל.
 
המ"מ הביא בעשור האחרון הישגים מופלאים למדינת ישראל, שקשה היה להגיע אליהם ללא תרבות של שיח פתוח ותחקיר אמת נוקב. את התרבות הזאת צריך לעודד כדי לשמור ולשפר את איכויות המ"מ, וכדי שנוכל להמשיך ולשלוח את הלוחמים המופלאים האלה למשימות רחוקות וקרובות ולדעת שהם גם יחזרו. 
הכותב הוא הפרשן הצבאי של חדשות 13