ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (ראשון) במהלך ישיבת הממשלה להתפתחויות בסוגיה האיראנית ולהודעתה של טהראן על כך שתעשיר אורניום מעבר למה שהותר בהסכם הגרעין. רה"מ אמר כי "אני קורא לידידיי ראשי צרפת, בריטניה גרמניה. אתם חתמתם על ההסכם הזה ואמרתם שברגע שהם יעשו את הצעד הזה יהיו סנקציות חריפות שינקטו. ואני שואל איפה אתם? לא בהתרסה, אלא מתוך ידיעה משותפת של ההיסטוריה ומה קורה שמשטרים טוטליטריים תוקפניים יכולים לעבור את הגבול לקראת דברים שמסוכנים מאוד לכולנו".

"תנקטו את הפעולות שהבטחתם, תטילו את הסנקציות", אמר נתניהו. "אנחנו את שלנו עושים. אנחנו כל הזמן פועלים נגד התוקפנות האיראנית ולא נותנים לה להתבסס בסוריה, אנחנו מקיימים את מה שאני מבקש מכם לקיים בתחום שלכם". 

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, פרסם הודעת גינוי להצהרה האיראנית, תוך שהוא מאשים את איראן כי "הפרה את התחייבויותיה" מהסכם הגרעין. מקרון חזר פעם נוספת על המועד האחרון שהציב לאיראן, לפיו הדיאלוג בין הצדדים אמור להתחדש עד ה-15 ביולי, אולם לא פירט מה יקרה לאחר תאריך זה. בינתיים, מקור המקורב למקרון אמר כי לעת עתה, לא יופעל המנגנון לפתרון סכסוכים שנקבע בהסכם הגרעין. 

נשיא צרפת, עמנואל מקרון. צילום: AFP


משרד החוץ הבריטי פרסם הודעה לפיה "בריטניה נותרה מחויבת לחלוטין להסכם הגרעין עם איראן, אך על טהראן להפסיק מיד את כל הפעולות האחרונות שביצעה, לחזור אחורה ולמלא אחר התחייבויותיה. אנו פועלים בשיתוף פעולה עם המדינות האחרות החברות בהסכם באשר לצעדים שיינקטו בעתיד". אל הגינוי הצרפתי והבריטי הצטרף גינוי מצד גרמניה החתומה גם היא על הסכם הגרעין.

דובר משרד החוץ הגרמני התייחס להודעה האיראנית ואמר כי "אנחנו מודאגים מאוד מהודעתה של איראן, שהיא חורגת מרף העשרת האורניום כפי שנקבע בהסכם הגרעין", והוסיף, "אנחנו קוראים לאיראן לעצור ולהסיג כל פעולה שלא עומדת בתנאי ההסכם". הדובר ציין עוד כי גרמניה מתאמת את פעולותיה עם בריטניה וצרפת בנוגע למשבר.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, טען בחשבון הטוויטר שלו כי במידה והמדינות החתומות בהסכם, בהן גם רוסיה וסין לצד המעצמות האירופאיות, איראן תחזור לעמוד בהתחייבותיה. "איראן החלה היום בסבב הצעדים השני שלה במסגרת סעיף 36 בהסכם", אמר. "אנו שומרים לעצמנו את הזכות להמשיך בצעדים החוקיים שעוגנו בהסכם על מנת להגן על האינטרסים שלנו מול הטרור הכלכלי של ארה"ב. כל הצעדים בהם נקטנו הם הפיכים". 
 
כזכור, איראן הודיעה מוקדם יותר כי החל מהיום רמת האורנים המועשר שלה תעבור את רף 3.6% שהוסכמו בהסכם הגרעין. בכך, היא ממשיכה לצמצמם את התחייבותיה להסכם, ולדבריה תעשה זאת בכל 60 יום. באס אראקצ'י, הנציג האיראני למשא ומתן על תוכנית הגרעין, ציין כי "טהרן נתנה מספיק זמן לדיפלומטיה" והדגיש: "לא מדובר בהפרה של הסכם הגרעין". עוד אמר הבכיר האיראני כי ארצו לא תעשיר אורניום לרמה הדרושה לייצור נשק גרעיני. 

במהלך הלילה, טרם ההודעה האיראנית, הזהיר מקרון את הנשיא חסן רוחאני כי אם מדינתו תמשיך לערער את הסכם הגרעין, הדבר יוביל להשלכות מסוכנות. בשיחה בין השניים, אמר מקרון כי יעשה מאמצים להשיב את הצדדים לשולחן המו"מ כבר בשבוע הקרוב.  

נשיא איראן, חסן רוחאני. צילום: רויטרס
 
רוחאני הזהיר בשבוע שעבר כי ארצו תמשיך להגדיל את מאגרי האורניום המועשר ותפעיל מחדש בשבוע הבא את כור המים הכבדים באראק, שהושבת במסגרת הסכם הגרעין עם המעצמות, אם מדינות אירופה וארה"ב לא ישובו לשולחן המשא ומתן. רוחאני הזהיר בנוסף כי המגמה צפויה להתעצם. "רמת האורניום המועשר לא תישאר ב-3.67%", אמר בישיבת הממשלה. "אנחנו נשים בצד את המחויבות שלנו במסגרת ההסכם ונגדיל את רמת ההעשרה לכל כמות שנחשוב שהיא הכרחית ונדרשת".
 
הצדדים כבר נפגשו לפני כשבוע וחצי בווינה, אולם המעצמות שנותרו בהסכם הגרעין, בהן גם רוסיה וסין, לא סיפקו לדברי האיראנים תשובות לעיכובים בהקמת מנגנון עוקף לסנקציות האמריקאיות. לאחר הפגישה, הודיעו האיראנים כי יחלו להפר את ההסכם, עד שדרישותיהם ייענו.