למעלה מאלף נשים בנות העדה האתיופית, מלוות בתומכים ותומכות, קיימו הערב (שני) בתל אביב תהלוכת מחאה שקטה על הריגתו של הצעיר האתיופי סלומון טקה מירי של קצין משטרה בקרית חיים. מנגד, באירועים בנתניה ובפתח תקווה נעצרו כמה צעירים ממוצא אתיופי שהפרו את הסדר הציבורי. אירועי המחאה התחדשו אתמול לאחר שמשפחתו של טקה עלתה לקברו עם סיום השבעה עליו.
 
מחאת יוצאי אתיופיה סמוך לעזריאלי. צילום: קובי ריכטר/TPS
התהלוכה בתל אביב יצאה מצומת עזריאלי, עברה דרך הרחובות קפלן ואבן גבירול, עד לכיכר רבין, תחת הכותרת "אמא, תעשי שאני לא אהיה הקורבן הבא". למרות שלוותה בנוכחות של כוחות משטרה רבים, עברה התהלוכה ללא הפרות סדר, כשהנשים הצועדות קוראות קריאות נגד האפלייה, נגד המשטרה ונגד חקירת מח"ש את אירוע הירי. המפגינות עצרו בצומת אחר צומת, השמיעו דברי מחאה והמשיכו בתהלוכה, כאשר הן צועקות לסירוגין: "שוטר אלים צריך לשבת בפנים".
 
"עברתי את המסע מסודן בשביל הארץ הזו", זעקה אחת המפגינות, "אף אחד לא ייגע בילד שלי. מנסים להוריד לנו את הביטחון. אנחנו נמות למען המדינה הזו. אף אחד לא ישבור את כוחנו". בין השלטים שהונפו: "מדינת ישראל - זה לא פשע להיות שחור", "די להרג ילדינו בחסות החוק" ו"די לקיפוח".
 
יפית מאשדוד סיפרה ל"מעריב": "באתי לכאן להפגין נגד אלימות מכל כיוון וצד. אין צדק במשפט. יש לי ילדים חיילים, ואני רוצה שהם יצאו לבלות ויחזרו בשלום. אין לנו אמון במח"ש. הם מתפתלים כמו נחש. אני שירתי בצבא, אחים שלי שירתו במג"ב ויש לי ילדים בצבא. לא ייתכן שישפטו אותנו לפי צבע העור ולא לפי האיכות שלנו, נתתי ואני נותנת למדינה, ואני רוצה שיתנהגו אלינו בהתאם". 
 

אם נוספת, לארבעה ילדים, אמרה בהתרגשות: "אנחנו עשינו את יציאת מצרים השנייה. מדוע מקפחים אותנו בגלל צבע העור? אנחנו דורשות שוויון ושהילדים שלנו לא ייפגעו". עשרות מחנכות מתנועת דרור ישראל ומדריכות בתנועת הנוער העובד והלומד הצטרפו למחאה בתל אביב. ההחלטה בתנועות היא שחלק מתוך עשרות מפגשים ופעולות חינוכיות שהתקיימו בתנועות מאז מותו של טקה, מתוך החלטה לפעול למיגור הגזענות. המדריכים, בהם בני הקהילה האתיופית, נשאו שלטים בהם נכתב "דמנו אינו הפקר", קול דמי אחיך צועקים מן האדמה" ו"אמא, עשי שאני לא אהיה הקורבן הבא".
 
בניגוד לשבוע שעבר, כאשר פעילים חברתיים מארגוני שמלא ניסו לקחת חלק בהפגנות, הפעם דרשו המפגינות מאותם פעילים שלא יתערבו במחאה שלהם. אחת מהן אף זעמה על פעיל כזה שקרא במגאפון קריאות נגד המשטרה: "זאת המחאה שלנו, אל תתערב". בקרב קהילת יוצאי אתיופיה לא מוכנים להנמיך את גובה הלהבות שבערו בשבוע שעבר, ומאיימים להחריף את ההפגנות עד שיתחייבו בפניהם כי הקצין שגרם למותו של טקה יועמד לדין ועד שהמשטרה מצדה תצהיר על החלטתה להדיחו מהשירות.
 
מנגד, במשטרה קראו למח"ש להתנהל בצורה מכובדת ולא להיכנע ללחצים המופעלים עליהם מצד בני העדה האתיופית. "תנו גב לקצין מוערך, שחתר למגע אחרי שעות העבודה וביצע ירי על פי הנהלים – גם אם האירוע הסתיים לצער כולנו בצורה טרגית", נכתב בהודעה שהוציאו שוטרים וקצינים בעבר ובהווה. "אנחנו מצרים על מותו של סלומון, אבל זה לא אמור לגרום לפגיעה ישירה בקצין המשטרה שהותקף ושנשקפה סכנה ממשית לחייו", נכתב עוד בהודעה. במשטרה אמרו אתמול כי הם נערכים בכוחות מתוגברים לקראת חזרתן של הפגנות המחאה, ומבהירים כי הפעם יגיבו בתקיפות וביד נוקשה לכל הפרעה לסדר הציבורי.
 
מהמשטרה נמסר כי בכיכר המייסדים בפתח תקווה נעצרו שני חשודים  לאחר שהפרו את הסדר הציבורי במקום והובאו לחקירה בתחנת המשטרה העירונית. כן נמסר כי בעקבות אירוע מחאה שנערך בכביש 553 בצומת גיבורי ישראל בנתניה נעצרו שישה מפגינים בגין הפרת הסדר הציבורי וגם הם הובאו לחקירה בתחנת המשטרה המקומית. "משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק", נמסר, "אולם לא תאפשר התפרעות אלימה וניסיון לפגוע בשוטרים, אזרחים ורכוש בניגוד לחוק".