דברים שרואים מכאן: חמש שנים אחרי צוק איתן, תושבי עזה עדיין נאבקים במציאות לא פשוטה שכוללת 71% אבטלה בקרב הדור הצעיר (ואצל אקדמאים אף יותר). "בא לי למות", אומר למעריב יעקב, תושב מרכז הרצועה. "כשהבת שלי מבקשת ממני שקל, אני מתרץ שאין לי עודף. האמת היא שאין לי שקל בכיס".
 
לדברי תושבי הרצועה, עשרות אלפי אנשי חמאס מחזיקים כבני ערובה את שני מיליון תושבי עזה. הם יודעים שרק אישורי עבודה בישראל יסייעו להם לצאת מהחנק הזה, אך כיום רק 5,000 סוחרים עזתים מורשים להיכנס לישראל. "אנשים כאן מוכרים את הזהב של הנשים שלהם, לווים כספים ומה לא עושים כדי להשיג אישורי יציאה לישראל", מספר מוחמד, תושב צפון הרצועה. "ראיתי את התור של האנשים העומדים כדי לקבל 100 דולר מהכסף הקטארי. זה כאין וכאפס לעומת אלה שחולמים לצאת מהמצור אל ישראל כדי לעבוד. אנשים כאן מוכרים את הכל על מנת להגיע לישראל ולהתפרנס. מי שלא מאשרים לו, כאילו השמיים נפלו עליו. מסתובב עם פנים נפולות ולא יודע איך לסגור את החובות שלו, בעיקר בסופרמרקטים. חלקם נופלים עם רמאים, והאישורים שמכינים להם – מזויפים. אז הם מאבדים את כל עולמם".

תלמידות בית ספר ליד בית הרוס בעזה. צילום: רויטרס

 
"אנשים כאן יודעים שמה שיוצא מרגיעה - זה חשמל וכסף קטארי", מספר עיסא מדרום הרצועה. "אפילו הדייגים יודעים שהכל תלוי במצב הרוח של חיל הים הישראלי. הלוואי שבעוטף עזה היו קולטים חקלאים פלסטינים מהרצועה. אף בלון לא היה משוגר. אפילו לא בלוני אהבה. רוב האנשים הם הקול הדומם, שלא מדברים. אם הם עושים משהו בניגוד למדיניות חמאס, הם מוצאים את עצמם מאחורי סורג ובריח. והיו מקרים כאלה".
 

לדברי עיסא, "האנשים כאן ניזונים מהודעות חמאס. בדרך כלל הם מבינים שישראל עובדת על מצרים, מצרים עובדת על חמאס, וחמאס עובד על האזרחים המסכנים כאן. הם מספרים שעוברים לשלב ב' של הרגיעה, כשאנחנו עדיין לא יודעים מה שלב א' של הרגיעה. חוסר אונים מוחלט".
 
לדברי נעים, תושב הרצועה, בעזה התפשטה שמועה שלפיה תושבים מגיל 50 ומעלה יקבלו אישור אוטומטי לעבוד בישראל. "אני מקווה שזה נכון", הוא אומר. "אם זה כך, אני מבטיח לך שנמנע בכוח את בלוני התבערה. אתה חושב שטוב לנו? רע לנו מאוד. רק אנשי חמאס חיים כמו שצריך, והיתר חיים בעוני. אנחנו דואגים ללחם להיום בלבד. מחר, אללה כרים".
 
תושבים רבים שולחים את ילדיהם לקבץ נדבות ברחובות ובכיכרות כדי להביא אוכל הביתה. נערים עובדים תמורת שקלים בודדים ביום. "נמאס לנו מחמאס", אומר נעים. "נמאס לנו מהמצור. נמאס לנו מהחיים. אנשים מתאבדים כאן בגלל המצב הכלכלי. אתה חושב שזה מעניין את חמאס? מעניין אותם להביא כסף לעצמם. בבתי הכלא של חמאס ישנם מאות אנשים שלא יכלו להחזיר את החובות שלהם. חובות של אוכל. אנו ממתינים לישועה".
 
בינתיים, כפי שדווח אתמול, החל חמאס לתכנן על חורבות הכפר נצרים שפונה בהתנתקות את בנייתו של כפר אולימפי על שטח של 180 דונם. אלא שבעזה התושבים מתייחסים לתוכנית כאל "פרויקט דמיוני".