יממה לאחר שתשלומי ההורים אושרו רק באופן חלקי בוועדת החינוך ולא אושרו סעיפים רבים בהם תשלום מסיבות סיום וטיולים, התלמידים מאיימים להשבית את פתיחת שנת הלימודים הבאה. יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, ליאל מלכביץ', אמרה הבוקר (שני) במהלך כנס חירום שנערך בעקבות החלטת ועדת החינוך, כי "מבחינתנו, טיולים שנתיים הם לא בונוס, הם חלק הכרחי ממערכת החינוך. על פי ההשקפה שלנו, כל תלמיד צריך להכיר את התרבות הישראלית וצריך לראות איפה אנחנו, כמדינה, דואגים לזה. אנחנו יודעים שאנחנו כרגע בממשלת מעבר ושינויים משמעותיים הם דבר בלתי אפשרי, אבל אנחנו דורשים פתרון קבוע לתלמידים שרוצים לחוות, בצורה מלמדת".



מלכביץ' אמרה עוד כי במידה ולא יאושרו התשלומים עבור הטיולים, מועצת התלמידים תשבית את פתיחת שנת הלימודים: "הדיון הוא לא על התקציב, אלא על איפה אנחנו נכנסים כמערכת חינוכית ופוליטית, כמובילי דעת קהל. משרד החינוך הוא השני בתקציבו בממשלה, אנחנו דורשים למצוא פתרון מיידי. אם לא יימצא פתרון בדיון הקרוב בוועדת החינוך, אנחנו נפעל על פי השיקולים שלנו ונשקול האם בכלל להתחיל שנת הלימודים הקרובה".



הדברים נאמרו במהלך כינוס חירום שהתקיים בבית החברה להגנת הטבע והשתתפו בו מלבד יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, גם מנכ"ל החברה להגנת הטבע, איריס האן, מנכ"ל אשכולות, אדיר וישניה ונציגי ארגונים נוספים מתחומי הטיולים, חברות אבטחה, הדרכה ועוד.



מנכ"ל החברה להגנת הטבע, איריס האן, אמרה במהלך הכינוס כי "אם לא יימצא תקציב ייעודי, שנת הלימודים הבאה תיפתח ללא טיולים שנתיים. ההצבעה אמש, בוועדת החינוך, חיסלה בפועל את כל הטיולים – השנתיים והיומיים. תשלומי ההורים לא התעדכנו כמה שנים והעלויות עלו, התוצאה בפועל היא שפחות ילדים מטיילים, הטיולים הם פחות ארוכים וילדים רבים לא מטיילים, או מטיילים רק במרחבים מצומצמים. ילדים שגרים בצפון, לא מטיילים בנגב ולהיפך. זה מצב בלתי נסבל. החשש שלנו הוא שאם ההחלטה לא תשתנה, אי השוויון רק יחמיר. כבר כמה שנים שהטיולים הם בני ערובה למשחקים פוליטיים, משחקי כוח של פוליטיקאים. לצערנו, הם הראשונים להתבטל. הטיולים הם לא מותרות, הם חלק בלתי נפרד ממערכת החינוך בישראל".



מנכ"ל אשכולות, אדיר וישניה: "הטיול מבחינתנו הוא כלי חינוכי ערכי, ומה שקרה אתמול היה לסחור בו. היום ילדים נוסעים לוורנה ולפראג, ובעצם רוצים למנוע מהם להגיע למצדה ולכותל, שרק באמצעות הטיולים השנתיים הם מגיעים לשם. סיעת כחול לבן, באמצעות אבי ניסנקורן, היא שמובילה לפיטורים של אלפי עובדים במשק. מדובר על אלפי תלמידים במערכת החינוך, שיוצאים לטיולים האלו ומשרות רבות בסכנת קריסה. יש כאן מפעל ציוני וחשוב, שמחבר בין ערכים שלעתים נשכחים – ידיעות הארץ, אהבת הארץ אנחנו בעד צמצום התשלומים, אבל בזמן הזה, המאבק נעשה על גב התלמידים. זה מדרון חלקלק שצריך למצוא לו פתרון ועכשיו".



אתמול בתום דיון סוער שנמשך למעלה מחמש שעות, ועדת החינוך אישרה באופן חלקי את תשלומי ההורים - שלושה רכיבים בלבד מתוך טבלת תשלומי ההורים - תשלומי החובה, השאלת ספרי הלימוד וארוחה יומית של מפעל ההזנה. המשמעות של אי אישור התשלומים הנוספים בהם סל תרבות, טיולים ותל"ן היא שבתי הספר לא יוכלו לצאת לטיולים שנתיים ולהצגות ולקיים פעילויות העשרה. בצעד שעלול להביא לפגיעה כלכלית בעובדים רבים המועסקים בענף התיירות והטיילות החינוכית ודיון בנושא זה אמור להתקיים בוועדת החינוך בימים הקרובים.



מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר, התייחס אתמול להחלטה והודיע כי מנהלי בתי הספר לא ייגבו תשלומי הורים חלקיים וכי במידה והמצב לא ישתנה, פתיחת שנת הלימודים בסכנה. "מנהלי בתיה"ס אינם גובים בע"מ ולא ייגבו מספר פעמים את תשלומי ההורים לסעיפים השונים. או שיאושרו כל תשלומי ההורים או שהמנהלים לא ייגבו שום תשלום, גם לא עבור ביטוח לתלמידים ולהשאלת ספרי לימוד. שמשרד החינוך ייגבה וינהל את תשלומי ההורים. המנהלים לא יהיו בני ערובה וכדור משיק בידי פוליטיקאים מימין ומשמאל. למותר לציין שאי גביית ביטוח עבור תלמידים לא יאפשר כניסתם לבתי הספר באחד בספטמבר".