המחאה עזרה? ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שני) כי נושא החינוך לגיל הרך יעבור לתחום אחריותו של משרד החינוך ולא יישאר בסמכות משרד הרווחה. "מעבר למצלמות, הכשרת פעוטונים ופיקוח יסודי - אני סיכמתי עכשיו עם שר החינוך רפי פרץ שאנחנו נעביר את תפעול מעונות היום למשרד החינוך. זה צעד מתבקש, דיברנו על זה אתמול בממשלה וקיבלנו היום החלטה", אמר נתניהו בשידור חי בעמוד הפייסבוק שלו. כזכור, אמש הפגינו אלפי הורים ברחבי הארץ בדרישה להחיל פיקוח על מעונות היום בעקבות מקרי ההתעללות הרבים של גננות ומטפלות בילדים שאירעו בתקופה האחרונה.



שר החינוך, הרב רפי פרץ, אמר בתגובה: "אני מודה לראש הממשלה על שנענה לבקשה שלנו והחל מהממשלה הבאה התחום יעבור לידי משרד החינוך. הנחתי את מנכ"ל המשרד מר שמואל אבואב על מנת לקלוט את המעונות במשרד. אחד הדגלים שהנפנו עם כניסתנו למשרד החינוך זה עניין המוגנות. ההגנה על הילדים צריכה להיות על כל הרצף, מגיל לידה, דרך מעון, בתי הספר היסודיים והתיכוניים. אנחנו צריכים לדאוג שהילדים שלנו יהיו מוגנים בכל מובן. משרד החינוך הוא המקום המקצועי והאיכותי ביותר לפקח גם על גילאי לידה עד 3". במקביל לכך, התראיין שר החינוך על הנושא בתוכנית איפה הכסף ב-103FM, ואמר כי יש צורך ברפורמה בניהול מעונות היום.





שר העבודה והרווחה חיים כץ (הליכוד) התייחס להסכמה אליה הגיעו נתניהו ופרץ, ואמר כי היא על דעתו ובעקבות בקשתו מראש הממשלה בישיבת הממשלה האחרונה אך עם זאת בלשכת השר מבהירים: "בעקבות ההסכמה תתחלק האחריות על מעונות היום בין שני המשרדים - הפיקוח יעבור למשרד החינוך בעוד הבינוי והרישום יישארו במשרד העבודה והפרטים ייסגרו מחרתיים"
בתשובה לשאלת מעריב הבהירה לשכת שר העבודה והרווחה כי הפיקוח כולו על מעונות היום הפרטיים, כפי שמתבטא בחוק הפיקוח על מעונות היום שהעביר משרד העבודה בכנסת וייכנס לתוקפו בשנת הלימודים הקרובה, יעבור לאחריות משרד החינוך. היינו, גם האחריות על הנפקת הרישיונות במהלך הקיץ הזה למעונות ופעוטונים/משפחתונים של מעל שבעה פעוטות והוידוא כי הם וצוותיהם עומדים בקריטריונים של החוק, ולא רק הפיקוח על התכנים הפדגוגיים. 
זאת ועוד, שר העבודה והרווחה חיים כץ מזכיר כי משרדו מעולם לא התנגד לכך וכי שר החינוך הקודם, נפתלי בנט, הוא זה שסירב לקחת אחריות על גילאי 0-3. עם זאת בלשכת השר כץ מבהירים: "תוספת הבינוי המשמעותית למעונות היום המסובסדים מאז קיבלנו בחזרה את תחום העבודה מידי משרד הכלכלה שלא השקיע כמונו בנושא, היא משמעותית ואנחנו נמצאים בעיצומה של תנופת בינוי שרק החלה בתוספת מעונות לכ-22 אלף פעוטות בשנתיים. אין סיבה שלא נמשיך בה וברישום הזכאות של הורים עובדים הזכאים לסבסוד מעונות יום". 

ההסכמה בין פרץ לנתניהו מהווה בשורה עבור ההורים ומדובר בצעד חשוב לקידום הנושא אך בינתיים בשטח המצב עדיין קשה. בכנסת הקודמת עברו שני חוקים משמעותיים בתחום שיכנסו לתוקף בעוד כחודשיים עם פתיחת שנת הלימודים - חוק הפיקוח שמטרתו להביא להסדרת מערך הפיקוח והרישוי הממשלתי על מעונות היום וחוק הצבת המצלמות במעונות היום שיחל בספטמבר באופן וולונטרי במה שמוגדר כ"שנת הסתגלות".



מדובר בחוקים חשובים, אך מהם לא תבוא בינתיים הישועה להורים כי בין היתר עוד לא נקבעו התקנות של חוק הפיקוח ומבחינת חוק המצלמות – מי שירצה לפגוע, ימצא את הפרצה בה השטח לא יצולם. 



סמכויות על הגיל הרך היו בעבר בידי שר הכלכלה (התמ״ת) ובאופן אבסורדי, בעקבות מאבק אנשי חינוך והקמת ועדות שונות לאורך השנים שבחנו את הנושא, בהן ועדת טרכטנברג (2011) ו-וועדת אלאלוף (2014) שהמליצו על המעבר למשרד החינוך - ביולי 17' הממשלה אישרה את המעבר של מעונות היום ממשרד הכלכלה למשרד הרווחה, בניגוד לכל ההמלצות ומסקנות הוועדות.



משרד העבודה והרווחה מנסה לעשות את המיטב בנושא והביא להאצת בניית מעונות היום, אך עדיין, על מנת ליצור רצף חינוכי יציב מגיל לידה ועד 18, הפתרון הוא העברת האחריות על מעונות היום למשרד החינוך וכעת יש להמתין לראות האם ראש הממשלה יקיים את דבריו.