שלב נוסף בנסיגה: הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם, סבא"א אישרה היום (שני) שאיראן חצתה את רף העשרת האורניום המותר לה על פי הסכם הגרעין, רמה של 3.67%. דובר הסוכנות אמר כי פקחים של סבא"א אישרו בבדיקותיהם כי איראן אכן חצתה את רף ההעשרה, כפי שהצהירה במסגרת פעולותיה בעקבות פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין.



למרות שבשלב זה איראן רחוקה מלהעשיר אורניום ברמה המספקת לייצור נשק גרעיני - כ-90%, או ברמת סף פריצה של 20%, עדיין מדובר בצעד שמערער מאוד את ההסכם, שבכל מקרה עומד על כרעי תרנגולת בשלב זה, לאחר פרישת ארצות הברית ממנו לפני כשנתיים, הסנקציות שהוטלו על איראן וחוסר ההצלחה האירופית ליצור מנגנונים שיספקו את איראן בנוגע לפיצוי על הנזק הכלכלי שנגרם לרפובליקה האסלאמית בשל הסנקציות האמריקאיות.  



במקביל לחציית קו ה-3.67%, כאשר על פי איראן היא מעשירה בשלב זה אורניום ברמה של כ-4.5%, מאיימת טהרן להגביר את העשרת האורניום ל-20%, מה שייקצר את דרכה לנשק גרעיני באופן ניכר. דובר הסוכנות בהרוז כמאלונדי אמר, כי "טהרן שוקלת להגביר את העשרת האורניום לרמה של מעל 20% - אך טרם התקבלה החלטה סופית בנושא".



ברפובליקה האיסלאמית שוקלים גם להגדיל את מספר הצנטריפוגות כצעד נוסף להפרת המחויבויות שלה בהסכם הגרעין. כמאלונדי אמר מוקדם יותר, כי "על המדינות ששותפות להסכם הגרעין לפעול במהירות, אחרת נוריד עוד יותר את המחויבויות שלנו. יש לנו אופציות רבות על השולחן". ביום ראשון הודיעה איראן על הפרה נוספת של הסכם הגרעין, במסגרתו היא החלה להעשיר את האורניום מעל לרף 3.6% שהוסכם בהסכם הגרעין. דובר מטעם ממשלת טהרן הודיע, כי ארצו תגביר את הפרת את ההסכם בכל 60 יום.