בעוד צה"ל חושף את פעילות חמאס מתחת לקרקע, ארגון הטרור ממשיך להפעיל אמצעים אחרים – באוויר. רחפן שחדר אתמול מרצועת עזה לשטח ישראל הופל על ידי כוח צה"ל. בשנים האחרונות חמאס פועל לשפר את מערך כלי הטיס הזעירים שלו, ובצה"ל נערכים לכך שבעימות הגדול הבא יגביר ארגון הטרור בצורה משמעותית את השימוש בכלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) כדי לאסוף מודיעין ולבצע פיגועים. במקביל שיפרו בצה"ל בשנים האחרונות את היכולת להתמודד עם האיום שהולך ומתעצם.
במהלך צוק איתן היו לפחות שני אירועים שבהם עשה חמאס שימוש בכלי טייס זעירים, בניסיון להוציא לפועל פיגוע בשטח ישראל, אך כלי הטיס הופלו על ידי חיל האוויר. לעומת הכטב"מים, שאיתם בעיקר מתמודד חיל האוויר, ההתמודדות עם הרחפנים היא גם משימתם של כוחות האוגדה. בסבב ההסלמה האחרון במאי ניסו ארגוני הטרור פעמיים לבצע פיגוע באמצעות רחפן. המענה של צה"ל במקרים הללו היה חלקי - מבחינת הזיהוי ופגיעה ברחפן - ולכן בחודשים האחרונים מרכזים בצה"ל מאמץ על מנת לשפר את המענה המבצעי.

הרחפן שחדר אמש מרצועת עזה. צילום: קבוצת ביטחון שדה

 
את הרחפן אתמול זיהו מערכות הגילוי של צה"ל בסביבות השעה עשר בבוקר כשהוא בכיוון גדר המערכת עם הרצועה בצפונה, באזור הקיבוצים כרמיה וזיקים. לנקודה הוזעקו כוחות צה"ל שהפילו אותו. בצה"ל בודקים את כלי הטיס הזעיר, ובמקביל מנסים להבין למי הוא שייך ומה הייתה מטרתו. בצה"ל טוענים שבמקרה הזה בוצע מעקב אחר הרחפן עוד כשהיה ברצועה, ורק לאחר שחצה את הגבול - הוא הופל מהקרקע. 

מכל מקום, לאירוע הפלת הרחפן אתמול אין בשלב זה משמעות מבחינת תגובת ישראל. השאלה המרכזית לגבי היציבות הביטחונית בגזרה תלויה בעיקר בכך שחמאס לא יחדש את הפרחת בלוני התבערה וימשיך לשלוט על גובה הלהבות בהפרות הסדר האלימות לאורך הגדר.
 
כאמור, צה"ל גם חשף אתמול מנהרה נוספת בדרום הרצועה, במהלך העבודות שמבוצעות לבניית המכשול התת־קרקעי בגבול. בימים הקרובים יחקרו בצה"ל את המנהרה, כאשר בשלב זה עדיין לא ברור אם מדובר במנהרה חדשה או ישנה, מהו אורכה ועד כמה היא חודרת לשטח ישראל.
מאז החל צה"ל לבנות את המכשול מאמצע 2017 ועד עכשיו, נחשפו 18 מנהרות, וההערכה היא שבהמשך העבודות לבניית המכשול ייחשפו תוואים תת־קרקעיים נוספים.