משרד החינוך אחראי על בני 3 עד 18, ומה שברור מאוד במשרד בנוגע לגיל 3 - שילד צריך ללכת לגן עם גננת שעברה הכשרה מתאימה ושקיבלה תואר ראשון - לא ברור לגבי גיל לידה עד גיל 3. 



כיום רק 25% מגיל לידה עד 3, שהם כחצי מיליון ילדים, זוכים למעון או משפחתון מפוקח תחת משרד העבודה והרווחה, שעושה מאמצים בתחום, אך זה לא התפקיד שלו אלא של משרד החינוך. רק כשמתעללים בילדים, פתאום כולם קמים. לא כל המטפלות מתעללות ולא כל המעונות המפוקחים הם מעולים. מדוע צריכה להתרחש אלימות קיצונית כדי שמישהו יתעורר? 
 
אלף הימים הראשונים בחייו של תינוק הם קריטיים ביותר, לפי מחקרים מדעיים, ולא יכול להיות שהמדינה תתנהג כמו העולם השלישי. אף אחד ממקבלי ההחלטות לא לוקח את זה כמשימה. בסוף, כשיילחמו בהסכמים הקואליציוניים, שיילחמו להכניס את זה ושלא יגידו - "אין כסף למדינה", שיעשו סדרי עדיפויות.

כרמל מעודה. הייתה יכולה לקבל רישיון. צילום: אבשלום ששוני

 

צריך לתת להורים הצעירים תחושה שהמדינה לוקחת אחריות חינוכית עד גיל 18. חוק הפיקוח נחמד, אבל לא מספיק. הוא כולל היעדר רישום פלילי, ביצוע השתלמות בנושא עזרה ראשונה והתנהלות בטוחה והצהרה על מבנים בטוחים - זה אומר שכרמל מעודה הייתה יכולה לקבל רישיון. היא הצליחה לרמות את כל ההורים, אז מי שהיה בא ונותן לה את האישור לא באמת היה יודע מה יש בתוך הפעוטון.
 
השאלה מי יעביר את זה בממשלה בתוך מערכת החינוך ברצף חינוכי עם חקיקה ותוספת תקציב, כך שבעוד שנה, אחרי שהמצב יירגע, לא ידחו את זה כפי שעשו עם יום לימודים ארוך. אין מנוס מלשים את הנושא על סדר היום בבחירות.
 
הכותבת היא מנכ"לית קרן רש״י ומנכ"לית משרד החינוך לשעבר