חברתי הטובה עוד מימי התיכון היא בת 35 ומכורה לעבודה שלה. במהלך השנים כל החברות בנו בית ומשפחה, אבל היא רחוקה מזה שנות אור. קשה לי להביט מהצד ולראות אותה לא מקדמת את עצמה בכל הנוגע לפן הזוגי. כשהייתה בת 27, סיימה מערכת יחסים ארוכה ומאז כלום, היא מסרבת לצאת לדייטים. אני חושדת שמשום שנפגעה בעבר היא לא עושה שום דבר בנדון, ואפילו ההורים שלה כבר כמעט התייאשו. מה דעתך? 

"בתור התחלה חשוב לי להבהיר שלמרות הדאגה שלך ושל ההורים שלה, זכרו כי איש לא יכול לעשות את הדברים במקומה. אני מבין את התחושות שאתם חווים, אבל התפקיד שלכם הוא להיות אוזן קשבת ולהעניק לה כתף תומכת. אנחנו חיים בעולם שונה ויש אנשים שמקבלים החלטה שנכון לעכשיו, נושא הזוגיות לא קיים בסדר העדיפויות שלהם או שלא נמצא במקום הראשון. האם זה משום שהיא נפגעה? אין ספק שזו אחת מהסיבות. תאמרי לה שאת אוהבת אותה, תמיד תהיי שם, ואם היא מעוניינת לקדם את הנושא, את מוכנה לעזור. אבל הלחץ מהסביבה לא רק שלא מועיל אלא לפעמים אפילו מזיק.

"ככל שהחברים ובני המשפחה לוחצים, כך האדם יותר נסגר. כנראה שלא נוח לחברתך לנהל שיחה על הנושא הזה. אני לא נוהג להמליץ למאזינים ללכת לאימון אישי, אבל לפעמים האמת המקצועית מנצחת. בנושאים כאלה, הדבר הכי טוב שחברתך יכולה לעשות הוא לקחת מפגשים עם מאמן ולתעדף את הדברים שנכונים לה. המאמן, בשונה ממך או מאמא שלה, לא יהיה מעורב רגשית כמוכן. אתן מעורבות וקשה לה, ולכן מפגשים עם מאמן יוכלו לעזור לה להיפתח ולראות איך היא משלבת את הנושא בצורה נכונה בשגרת החיים שלה". 


 
עברתי ממינוסים מטורפים ליתרות ואני אפילו מצליח לחסוך. בנוסף, רכשתי דירה להשקעה בבודפשט, ממנה אני מקבל תשואה חלומית. את 400 אלף השקלים שחסכתי אני רוצה להשקיע באפיק אחר וחשבתי על פתיחת חנות באינטרנט. מה דעתך?

“כשאדם פותח חנות באינטרנט - זו חנות לכל דבר. צריך לקנות סחורה, לנהל את החנות ולעבוד בה בדיוק כמו שעובדים בחנות רגילה. עם זאת, קרן השקעות במסחר אלקטרוני היא נושא שונה לחלוטין, שבו העבודה היא פסיבית ולא אקטיבית כמו בניהול חנות. במסחר אלקטרוני, אנשים משקיעים את מה שיש להם בחנות שמנוהלת על ידי אדם אחד – כלומר, אתה פותח חנות וכל המשקיעים נהנים מהרווחים באותה צורה. בנוסף, יש פה עניין של מסחר. אם תפתח היום חנות ברשת, היא לא תהיה שווה כלום. אבל בעוד שנתיים, אחרי שהחנות תתחיל לפעול ואנשים יקנו ממנה מוצרים, היא תהיה שווה כסף כמו כל חנות אחרת, ואז יש פה רווח הון - בדיוק כמו בדירה להשקעה. פעם אתה מקבל תשואות ופעם אחרת רווח הון. החברה המנהלת עושה בחנות המקוונת פעילויות על ידי אלגוריתם ומעלה את הערך שלה. המודל העסקי אומר שבנוסף לרווחים החודשיים תוכל למכור כעבור כמה שנים את הנכס עצמו. גם במסחר אלקטרוני יכולים להיות סיכונים, אבל לעניות דעתי השיטה מדהימה. האלגוריתם, כאמור, מזהה מהם המוצרים הטרנדיים שנמכרים, המסחר מבוזר ויש קהילה שיתופית - כך שזה לא סתם. אני לא רואה את הסיכון, אבל ממליץ שתקרא יותר על הנושא”.



אני בן 39 ומתגורר בדיור ציבורי עם אמי. היא בעלת 100% נכות, כך שכבר שנים אני תומך בה ועוזר לה מבחינה כלכלית. התכנון הוא שאקח משכנתה ואקנה את הדירה מחלמיש בשווי רבע מיליון שקלים בערך. יש לי חמישה אחים וחשוב לי להסדיר מולם את נושא הדירה. כיצד אתה מציע לי לפעול?

“הזכויות לרכישת הדירה הן של אמא שלך ולא שלך. לדעתי, הסדר הנכון של הדברים הוא קודם כל לפנות לאמך, לספר לה שמציעים לך לקנות את הדירה במחיר כדאי ולהסביר לה שאתה תיקח על עצמך את המשכנתה. היא עדיין תגור שם, אבל אחרי לכתה הדירה תעבור להיות על שמך. בקשר לחלמיש, תצטרך לפנות אליהם ישירות ולברר מהי הפרוצדורה הנדרשת ברכישת דירה דרכם. גש אליהם ואני מניח שהם יביאו שמאי להעריך את שווי הדירה. לאחר שתרכוש את הדירה, היא תעבור להיות על שם אמך, כי היא הרי הזכאית לרכישה. מוטב לך להיוועץ בעורך דין שיסדיר את החוזה עם חלמיש וגם את פרטי העסקה עם משפחתך. עורך הדין יעגן את זכויותיה של אמך ושלך, שלא יקרה מצב שיום אחד מישהו מהאחים יבוא וידרוש את חלקו בדירה. הכל צריך להיות רשום בחוזה”.