איך הייתם מגיבים אם היו מזמינים אתכם להקרנה בקולנוע של אופרה. אבל לא סתם אופרה, אלא אופרה שהוצגה ממש כמה ימים לפני כן, באחד מבתי האופרה הגדולים בעולם, עם כוכבי האופרה המפורסמים ובמחיר אטרקטיבי?



חברת התוכן ellacomm החליטה לפני שלושה חודשים לעשות פיילוט בארץ, למה שהפך בשנים האחרונות ללהיט בארצות הברית ובאירופה: אופרות מצולמות, המוקרנות בבתי קולנוע. כן, זה הזמן להתרווח בכיסא עם הפופקורן והקולה, ולהשתדל פשוט לא להרעיש בזמן הסולו של הזמרת עם השיר שלא נגמר.



לחברה הישראלית הסכם בלעדי עם חברת UNITEL - חברת התוכן הגדולה בעולם, המשתפת פעולה עם בתי האופרה הגדולים בעולם, בהם בית האופרה של וינה, לה סקאלה שבמילאנו ובית האופרה המלכותי קובנט גרדן בלונדון; ועם פסטיבלי מוזיקה מובילים בעולם, בהם פסטיבל זלצבורג, פסטיבל ברגנץ, פסטיבל הארנה בוורנה ועוד.



"רואים משם שומעים מכאן", היא כותרת הסדרה החדשה, שתביא לקהל הישראלי בעונה הקרובה סדרה של מופעי אופרה מצולמים בביצוע גדולי זמרי האופרה, גדולי המנצחים והבמאים, באיכות צילום והקרנה מעולה של K4, המאפשרת סאונד ותמונה באיכות הגבוהה ביותר.





"הפורמט פונה לקהל שלא מגיעים באופן שכיח לבית האופרה בתל אביב, כי זה יקר, רחוק מתל אביב וכרוך בנסיעות", אומרת מרב ברק, המפיקה והיועצת האמנותית של המיזם השאפתני. "זה מוצר שפונה באופן מובהק לגיל השלישי, אף על פי שאני רואה גם צעירים יותר שמגיעים לצפות, גם אם הם לא ממש חובבי הז'אנר. זה מנגיש את האופרה בצורה שהיא מאוד קלה לצריכה. זה קרוב לבית, זה יותר זול, זה בעשרות אחוזים זול יותר מאופרה, ואין כאן שום פשרה על הרמה האמנותית, אולי אפילו להיפך".



איך אתם יודעים מה הקהל הישראלי, שהוא לא חובב אופרה מובהק, מעדיף?
"אנחנו מאוד משתדלים לגוון. להביא גם את הדברים המוכרים והסוחפים, את ההפקות עם הזמרים המפורסמים ביותר, אבל לאו דווקא את הדברים המוכרים. יש בעריכה תמהיל של דברים פחות בקונצנזוס. אנחנו משלבים בין הפקה בבימוי מודרני, להפקה בבימוי מסורתי. בכל הפקה יש איזשהו מוקד שמהווה את פוקוס המשיכה. זה יכול להיות זמר או זמרת מאוד מפורסמים, במאי מוכר, או מנצח גדול. הכוונה היא להביא את האמנים הכי טובים בעולם, אלה שפעילים היום בפסטיבלים הנחשבים ביותר, כמעט עד פתח הבית, במרחק נסיעה באוטובוס מקומי. זה מנגיש את האופרה בצורה מאוד טובה, בניגוד לפרויקטים אחרים שהיו בארץ בתחום הזה. ואגב, חשוב לציין שכל האופרות מתורגמות לעברית על ידי ישראל אובל, שמתרגם את כל ההפקות באופרה הישראלית".



הסדרה נפתחה בהקרנה של הפקת האופרה "אאידה" של ורדי מפסטיבל זלצבורג והמשיכה עם האופרות "כרמן" של ביזה מפסטיבל ברגנץ ו"מקבת" של ורדי מבית האופרה הממלכתי של ברלין. בשבוע הקרוב ולאורך הקיץ תוקרן האופרה "חליל הקסם", האופרה הרביעית בסדרה, שהוצגה בפסטיבל זלצבורג האחרון.





עד כמה המופעים שלכם מעודכנים?
"אנחנו מקרינים את ההפקות האחרונות. לפעמים מדובר בשבוע אחרי, או כמה ימים אחרי צילומים".



"בעוד שבוע תוקרן ברחבי אנגליה האופרה 'ריגולטו' ביותר מ־300 בתי קולנוע בעת ובעונה אחת", מעדכן עמי אלה, הבעלים של ellacomm. "ואנחנו שמחים להנגיש את זה כאן ברחבי הארץ - ממעלות עד באר שבע. אנשים באים וקונים כרטיסים במחיר אטרקטיבי, ומגיבים לזה נפלא".



יש לכם מחשבות קדימה? אולי להריץ את זה על בסיס קבוע?
"בשבוע שעבר היה לנו כבר מפגש עם מחלקות תרבות לנוער, ואנחנו עומדים להנגיש את המיזם לתלמידים שלומדים אמנות בבתי ספר. הפרויקט הזה הולך, ללא ספק, להיות לטווח הארוך".



ניתן גם לעשות מנוי לסדרה שלמה בירושלים וביס פלאנט. בנוסף, מנויי הסינמטק זכאים להנחות ברכישת כרטיסים. מחיר כרטיס: 89 שקלים.



"חליל הקסם", 15 ביולי, סינמטק הרצליה; 22 ביולי סינמטק חיפה; 29 ביולי, 19:00, סינמטק חולון; 12 באוגוסט, 18:30, תיאטרון ירושלים