ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר היום (שלישי) בטייסת מטוסי ה-F-35 בבסיס נבטים ואמר כי "איראן מאיימת לאחרונה בהשמדת ישראל; כדאי שהיא תזכור שהמטוסים האלה יכולים להגיע לכל מקום במזרח התיכון גם לאיראן ובוודאי גם לסוריה". במהלך ביקורו, קיים רה"מ דיון ביטחוני עם הרמטכ״ל רא״ל אביב כוכבי, מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין ופורום מפקדי חיל האוויר בבסיס נבטים.
 
בתוך כך, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף תקף מוקדם יותר היום בחשבון הטוויטר שלו את נתניהו והיועץ לביטחון לאומי האמריקאי ג'ון בולטון, ואמר כי הם רימו את טראמפ וגרמו לו לסגת מהסכם הגרעין לחינם. "בולטון ונתניהו 'הרגו' את הסכמות פריז בין איראן למעצמות האירופיות ב-2005 כשהתעקשו על העשרת אורניום אפסית. התוצאה - איראן הגבירה את ההעשרה עד 2012. עכשיו הם פיתו את טראמפ 'להרוג' את הסכם הגרעין עם אותה האשליה", אמר זריף.

כזכור, דובר סוכנות הגרעין האיראנית אמר אתמול כי טהרן שוקלת להגביר את העשרת האורניום לרמה של מעל ל־20% - אך טרם התקבלה החלטה סופית בנושא. בעקבות זה שלח נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אזהרה עמומה שבה כתב: "איראן צריכה להיזהר".



דובר הסוכנות האיראנית, בהרוז כמאלונדי, אמר: "קבענו תקופה של חודשיים עד להפרת המחויבות שלנו להסכם הגרעין. כבר ביום ראשון התחלנו את הצעד השני, לאחר שהמתנו בסבלנות במשך שנה שהצד השני ימלא אחר המחויבויות שלו. לפי החלטת הנשיא ויו"ר המועצה לביטחון לאומי התחלנו כבר בצעד השני בהעשרת אורניום מעל 3.67% - והבוקר העלינו את רמת ההעשרה לכ־4.5%". הדובר הוסיף עוד כי "על הצדדים להבין את הצעדים שנוקטת טהרן, ושלא ישלו את עצמם שהרפובליקה האסלאמית אינה רצינית בהצהרותיה".



באיראן שוקלים זה זמן מה גם להגדיל את מספר הצנטריפוגות כצעד נוסף להפרת המחויבויות שלה בהסכם הגרעין. כמאלונדי אמר מוקדם יותר: "על המדינות ששותפות להסכם הגרעין לפעול במהירות, אחרת נוריד עוד יותר את המחויבויות שלנו. יש לנו אופציות רבות על השולחן". ביום ראשון הודיעה איראן על הפרה נוספת של הסכם הגרעין, שבמסגרתו היא החלה כאמור להעשיר את האורניום מעל לרף 3.6% שהוסכם בהסכם הגרעין. 



דובר מטעם ממשלת טהרן הודיע כי ארצו תפר את ההסכם בכל 60 יום. סבא"א, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אישרה אתמול כי איראן אכן חצתה את רף העשרת האורניום המותר לה.



נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש עם עיתונאים ביום ראשון בלילה, לפני שהמריא מניו ג'רזי, וקרא למשטר בטהרן "להיזהר" לנוכח ההחלטה להגדיל את כמות האורניום המועשר מעבר לרמה המותרת בהסכם הגרעין. "איראן צריכה להיזהר. אם אתם מעשירים בגלל סיבה אחת, ואני לא אגיד לכם מה הסיבה הזו, אז זה לא טוב. כדאי להם להיזהר". 



טראמפ הוסיף: "האיראנים עושים דברים רעים. בדרך שבה הם רוצים לפעול, יהיו להם זכויות אוטומטיות להחזיק בכלי נשק גרעיניים. לאיראן לעולם לא היה נשק גרעיני".