דרמה בוועדת השחרורים.צבי גור, שרצח את הילד אורון ירדן לפני 39 שנים, ומאז מרצה עונש מאסר, ביקש בסוף הדיון שנערך היום (רביעי), באמצעות עורכי דינו, למשוך את הבקשה ולהגיש אותה בשנה הבאה. כעת חברי הוועדה צריכים להכריע אם לקבל את הבקשה. 



בתחילה טענו פרקליטיו של גור, עו"ד דני כץ ואייל אלון, כי בית המשפט העליון קבע עלינו "להתייצב בפני הוועדה ביום שיחלפו שני שלישים מתקופת השליש שנותרה למאסרו", והיום זה היום, אולם הוא ככל הנראה טעה בשנה ושני השלישים יעברו רק בעוד שנה, כשיוותרו 5 שנים ליום מאסרו של גור. זאת ככל הנראה הסיבה לבקשה של הרוצח למשוך את בקשת השחרור המוקדם ולדחות אותה בשנה.



ב־8 ביוני 1980 דווח על חטיפתו של ירדן, שהיה בן 8, בסמוך לביתו בסביון, ועם שלם יצא לחפש אחריו. גור נתפס ונידון לעונש של מאסר עולם בגין הרצח ועוד 34 שנות מאסר בגין שני מעשי חטיפה. הוא היה אמור לסיים את חייו בכלא, אך הנשיא לשעבר עזר ויצמן קצב בזמנו את העונש ל־45 שנים.



ליאורה ירדן, אחותו של אורון ז"ל, בבית המשפט. צילום: אלון חכמון
ליאורה ירדן, אחותו של אורון ז"ל, בבית המשפט. צילום: אלון חכמון



עצם בקשתו של גור לשחרור מוקדם עוררה זעם רב. נציגת המשפחה, עו"ד לימור לוי, אמרה כי "הוא היתל במשטרה ובמדינה כולה. דרש וקיבל כופר. הוא הוליך שולל סוהרים בעת שצבע את גדר הכלא מבחוץ ונמלט. לא מגיע לו שחרור מוקדם ולא מגיע לו שישקלו בכלל בקשה כזאת. הוא היה מוכן לעשות הכל בשביל בצע כסף, לרבות חטיפה של שני ילדים ורצח של ילד", הסבירה עו"ד לוי.



עו"ד לוי הבהירה כי היא מתנגדת נמרצות לשחרורו של גור, בשם המשפחה. "הוא בדיוק מרצה עתה 39 שנים ונותרו לו על פי ההקצבה של הנשיא עוד שש שנים. הוא צריך לשבת את התקופה שהוקצבה לו עד יומו האחרון, וזו העמדה של המשפחה ושל כל מי שהאירוע זעזע אותו", אמרה.



באשר למצבה של משפחת ירדן, הוסיפה עו"ד לוי: "המצב של האמא פנינה לא טוב מהבחינה הבריאותית והנפשית. בספטמבר 2017, בגלל פרשנות לא נכונה שנתנו לדברים שהיא אמרה, ועדת השחרורים שחררה את גור ואז היה צריך להגיש עתירה לבית המשפט, כדי להפוך את ההחלטה, וזה בוצע. מאז המצב שלה הלך והתדרדר. הבן רועי במצב דיכאוני מתמשך. כל חייה של המשפחה התהפכו. האמא עברה שלושה ניסיונות התאבדות". עו"ד לוי מסרה עוד כי הפרקליטות "מתנגדת נמרצות לשחרור המוקדם שלו וטוענת שזה לא המקרה שבו צריכים לדון בבקשה כזאת".



עורך דינו של גור, דן כץ, ציטט לפני הדיון את החלטת בית המשפט העליון לפיה "עלינו להתייצב בפני הוועדה ביום שיחלפו שני שלישים מתקופת השליש שנותרה למאסרו" היום זה היום והפרקליטות לא תוכל לטעון שהוא לא ראוי לשחרור". 
לדבריו, הדיון כולו מתמקד סביב שני פרמטרים: הפגיעה באמון הציבור והעובדה שמדובר במקרה ש"הרעיד את אמות הספים" מבחינת החומרה. "לא מתפקידנו לבחון את חומרת העבירה כי הוא נענש", אמר עו"ד כץ. "כרגע בוחנים את השיקום שעבר, וברשות שיקום האסיר הם רואים צורך והצדקה מוחלטת לשחרר אותו. ממילא אין מצב שהוא יינמק בכלא כי הוא יוצא כל יום לעבודה ובכל מקרה יצא לחופשי בעוד 6 שנים".