המוזיאון של מוסול, קבר יונה הנביא, העיר האשורית נמרוד - לא מעט אתרים היסטוריים מערש הציוויליזציה האנושית בעיראק נחרבו או נפגעו קשות במהלך התקופה שבה החזיק ארגון דאע"ש בצפונה של המדינה. קיצוני הג'יהאד בזזו את העתיקות ומכרו אותן בשוק השחור על מנת לממן את פעילות הטרור.



חברי דאע"ש כבר סולקו מהשטחים שבהם שלטו, וגם השיקום של אתרי העתיקות נמשך, בין השאר באמצעות טכנולוגיה מתקדמת לשחזור. השבוע קיבלה עיראק סיבה לחגיגה כאשר העיר בבל, שגם מוכרת היטב מסיפורי התנ"ך, נכנסה לרשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו, סוכנות החינוך והתרבות של האו"ם.



אין עוררין לגבי חשיבותה של העיר בת 4,000 השנים, ששוכנת במרחק של כ־100 קילומטרים מדרום לבגדד. היא הייתה בירתה של האימפריה הבבלית עד אשר נכבשה על ידי כורש מלך פרס בשנת 539 לפני הספירה. הגנים התלויים של בבל, שאותם הקים נבוכדנצר השני, מחריב בית המקדש הראשון, היו בין שבעת פלאי העולם העתיק.



עיראק ניסתה להכניס את בבל לרשימת אתרי המורשת מאז 1983, אולם הנזקים שנגרמו במהלך פעולות שיקום, הקמתה של מסילת רכבת בתוך האתר תחת השלטון הבריטי והפלישה האמריקאית לעיראק בשנת 2003 מנעו את השגת המטרה.



בשנים האחרונות גברו מאמצי השיקום, בהם מעורבים חוקרים אמריקאים, במסגרת התוכנית לעתיד בבל של הקרן העולמית לשיקום אתרים. ביום שישי האחרון הסכימו חברי ועדת המורשת העולמית של אונסק"ו לקבל את הבקשה העיראקית ולצרף את העיר לרשימה היוקרתית. "השרידים שלה, הקירות החיצוניים והפנימיים, השערים, הארמונות והמקדשים הם עדות ייחודית לאחת האימפריות המשפיעות ביותר של העולם העתיק", ציינו בסוכנות האו"ם. "מושבן של אימפריות שבאו זו אחר זו, תחת שליטים כמו חמורבי ונבוכדנצר, בבל מייצגת את הביטוי של יצירתיות של האימפריה הניאו־בבלית בשיאה".



כעת מקווים בעיראק כי המעמד החדש יסייע לחזק את האתר ולשמור עליו גם עבור הדורות הבאים. "מהי מורשת עולמית ללא בבל?", אמר הנציג העיראקי בסוכנות אונסק"ו. "איך אפשר לספר את ההיסטוריה של האנושות בלי אחד הפרקים העתיקים ביותר שלה?".



בבל היא רק אחת התוספות החדשות לרשימת אתרי המורשת העולמית שעליה החליטו חברי הוועדה במסגרת המושב ה־43 של הסוכנות בבאקו, בירת אזרבייג'ן, שמסתיים היום. בין האתרים שהצטרפו לרשימה נמצאים היערות ההירקניים באיראן שמתפרשים על פני שטח של 850 קילומטרים לאורך החוף הדרומי של הים הכספי; הפארק הלאומי ואטנאיוקול שמשתרע על פני 14% משטח איסלנד וכולל הרי געש פעילים וקרחונים; כתובות וציורים על אבן מהמאה ה־19 לפני הספירה בעמק נהר מילק בקנדה; מערכת ניהול המים מהמאה ה־14 של העיר אוגסבורג בגרמניה; אזור מכרות על גבול גרמניה־צ'כיה וכנסיות פסקוב ברוסיה. 



קניה


מודעת דרושים של "הניו יורק טיימס" עבור משרת הכתב הראשי בניירובי עוררה סערה בקניה. גולשים זעמו על התיאורים השליליים שהעניק העיתון החשוב ליבשת, והאשימו אותו בנטייה קולוניאליסטית.



במודעה שפורסמה ברשת החברתית לינקדאין נכתב כי ראש הדסק בניירובי יקבל "הזדמנות אדירה לצלול לתוך חדשות ויזמות במגוון רחב של מדינות, ממדבריות סודן והפיראטים בים של קרן אפריקה ועד יערות קונגו וחופי טנזניה". עוד נכתב כי "זו חלקה עצומה של שטח תוסס, אינטנסיבי ובעל חשיבות אסטרטגית עם עלילות חיוניות רבות, כולל טרור, מרדף אחר משאבים, התחרות העולמית עם סין והמאבק של הדמוקרטיה נגד רודנות".



הגולשים בקניה לא שתקו לנוכח התיאורים במודעה, כאשר עלו תהיות אם המחברים מצאו את הנוסח במאמר הסאטירי "איך לכתוב על אפריקה" של ביניאוונגה וייניינה, שהציג את הקלישאות והסטריאוטיפים הנפוצים במערב על היבשת.



"אם לא היינו יודעים טוב יותר מי עומד מאחורי המודעה, היינו חושבים שהיא נכתבה על ידי אדון קולוניאליסטי שמעולם לא עזב", נכתב באחת התגובות. גולש אחר התריס כי "קשה להפריד בין המודעה הזו לבין קריאה להצטרף למסע מחקר של המאה ה־19 עם ליווינגסטון וסטנלי". יוצר הסרטים ג'ים צ'וצ'ו סיכם בעוקצנות: "הניו יורק טיימס רוצה להעסיק את טרזן בתור הכתב הראשי הבא במזרח אפריקה". 


ארצות הברית 

שירות הסטרימינג הפופולרי נטפליקס הודיע כי כל התוכניות והסרטים החדשים שהוא מפיק ואשר מיועדים לבני 14 ומטה יפסיקו להציג סצינות עם סיגריות או סיגריות אלקטרוניות, למעט "סיבות של דיוק היסטורי או מעשי".
 
דוח של ארגון "יוזמת אמת", שפועל נגד נזקי העישון, שפורסם לקראת יציאתה של העונה השלישית של הסדרה "דברים מוזרים" בסוף השבוע האחרון, מצא כי בעונה השנייה נרשמו 262 מקרים של עישון - עלייה חדה לעומת 182 מקרים בעונה הראשונה. 

מטה נטפליקס בלוס אנג'לס. צילום: רויטרס
מטה נטפליקס בלוס אנג'לס. צילום: רויטרס

 
הדוח בחן מאות פרקים של 13 סדרות פופולריות של רשתות השידור, הכבלים ושירותי הסטרימינג שמיועדות לצופים בני 15 עד 24, מתוכן שש סדרות של נטפליקס. הדוח הראה כי בעונת 2015־2016 היו 299 מקרי ייצוג של טבק בנטפליקס לעומת 139 מקרים בתוכניות האחרות, בעוד שבעונה שלאחר מכן זינק הנתון ל־866 מקרים בנטפליקס מול 343 מקרים בתוכניות אחרות. 
 
"אנחנו מכירים בכך שכאשר עישון מתואר באופן חיובי על המסך, הוא עלול להשפיע באופן שלילי על צעירים", נמסר מנטפליקס בעקבות הנתונים. "כל הפרויקטים החדשים שמותאמים לגילי 14 ומטה בסדרות ולגילי 13 ומטה בסרטים יהיו ללא סיגריות וללא סיגריות אלקטרוניות". עם זאת, השינוי לא צפוי להשפיע על סדרות קיימות כדוגמת "דברים מוזרים", שעלילתה מתרחשת בשנות ה־80, אז העישון היה נפוץ.