ח"כ אילן גילאון (מרצ) פנה באחרונה במכתב חריף למשרד הבריאות בדרישה כי יינקטו צעדים בכל הנוגע למצב העולים החדשים הזקוקים לתמיכה נפשית. כך פעל גילאון בעקבות הכתבה שפורסמה ב"מעריב" ביום חמישי האחרון, שבה נפרס סיפורו העצוב של איתן דורון וינאפל, עולה חדש מאנגליה.



וינאפל, שעלה לישראל ממנצ'סטר, ניסה לשים קץ לחייו וטופל בבית חולים וולפסון בחולון, שם שטפו את קיבתו והצילו את חייו. אך למרבה הצער, לאחר שחרורו מבית החולים הצליח וינאפל להתאבד. על פי הנתונים, כשליש מההתאבדויות בישראל הם של עולים חדשים, שמתמודדים בין היתר עם היעדר תמיכה נפשית מספקת עבורם: "סיפורו של מר וינאפל אינו יחיד מסוגו", כותב גילאון.



"מהנתונים שפורסמו ב'מעריב', בין היתר קיים מחסור במתורגמנים ודוברי שפות זרות שהוכשרו למניעת התאבדויות... אינני יודע מהו הטיפול שקיבל מר וינאפל באשפוז, והאם נבחן על ידי פסיכיאטר או על ידי פסיכיאטר מחוזי, אבל המקרה הספציפי שלו מעלה שאלות רבות ברמה הלאומית". בין היתר תוהה גילאון אם משרד הבריאות מתקצב שירותים של בריאות הנפש ומניעת אובדנות בשפות זרות ואילו שירותים קיימים בקהילה למען עולים חדשים למניעת מקרי אובדנות.



עו"ד צביקה גרייבר, יו״ר העמותה לשמירת העולים בישראל, טוען כי מדינת ישראל "אלופה בהפקרת השקופים, ובמיוחד כאשר מדובר בעולים חדשים. לא ייתכן כי בשנת 2019 אין תמיכה נפשית בעוד שפות מלבד עברית וערבית. איך מדינה שקולטת עלייה כבר 70 שנה לא יודעת לספק לעולים את הצרכים הבסיסיים ביותר?". ממשרד הבריאות לא התקבלה תגובה על הדברים.