תשלומי ההורים אושרו במלואם בישיבה בוועדת החינוך שהתקיימה היום (רביעי) בנושא סוגיית תשלומי ההורים, זאת לאחר שאתמול חבריה הגיעו להבנות על הסרת סעיף המסיבות הכיתתיות מטבלת התשלומים, ובסיומה 13 מחבריה אישרו את טבלת התשלומים ושניים התנגדו. במסגרת המתווה החדש שאושר - הורים לתלמידי כיתות א'-ב' ישלמו 532 שקלים, בעוד שאלו של תלמידי כיתות ג'-ד' ישלמו 557 שקלים, הורי תלמידי כיתות ה' - 683 שקלים, הורי תלמידי כיתות ו' - 1,018 שקלים, ז'-ח' - 1,042 שקלים, ט' - 1,159 שקלים, י'-י"א - 1,211 שקלים וי"ב - 1,364 שקלים.


אישור כלל הטבלה הגיע לאחר שבדיון הראשון בנושא בוועדת החינוך, אושרו רק שלושה רכיבים מתוך הטבלה - ביטוח תאונות אישיות, השאלת ספרי לימוד וארוחה במסגרת מפעל ההזנה. 

ההבנות לאישור התשלומים המלא התקבלו בעקבות פגישה שהתקיימה אתמול בה השתתפו שר החינוך הרב רפי פרץ, מנכ״ל משרד החינוך שמואל אבואב, יו״ר סיעת כחול לבן אבי ניסנקורן וחברי הכנסת של כחול לבן בוועדת החינוך. המתווה אליו הגיעו הוריד את סעיף המסיבות הכיתתיות, כאשר המשרד יממן אותו בהיקף של 20 מיליון שקלים, המהווים חיסכון של 24 שקלים לכל תלמיד.
 

מדובר אומנם בסכום נמוך לכל משפחה לאחר שבשנה שעברה הופחתו לתלמידי כיתות א'-ב' 99 שקלים בסעיף סל תרבות והשנה בוטל, אך זה מהווה צעד ראשון בדרך להמשך הפחתת תשלומי ההורים וכן להסדרה ופיקוח עליהם, בפרט על תשלומי התל"ן - תשלומים עבור תוכנית לימודים נוספת היכולים להגיע לאלפי שקלים לתלמיד. 
 
השר פרץ. צילום: פלאש 90
השר פרץ. צילום: פלאש 90


שר החינוך, הרב פרץ, אמר בסיום הדיון כי ״שנת הלימודים תפתח כסדרה. אני מברך את חברי ועדת חינוך שהצביעו היום לאישור כל הסעיפים. בזכות האחריות שלקחו חברי הוועדה תלמידינו יזכו גם בשנת הלימודים הקרובה לטיולים שנתיים, הצגות והעשרה בתוכנית הלימודים. אני מודה למנכ"ל משרד החינוך, מר שמואל אבואב על פעילותו האינטנסיבית להצלחת המהלך ולח"כ יעקב מרגי יו"ר הוועדה על פעילותו למען עתיד ילדי ישראל".

יו"ר הוועדה, ח"כ מרגי, ציין בפתח הדיון כי "מהישיבה הקודמת התקיימו דיונים של כל השותפים יחד עם השר והמנכ"ל והגענו למתווה שמביא פחות או יותר לביטול תשלומי ההורים בטווח הארוך ואני שמח שהגענו לכלל הסכמה של כל הצדדים".

ניסנקורן, יו״ר סיעת כחול לבן אמר כי "אנחנו נתמוך היום בהחלטה כי צריך לצמצם את תשלומי ההורים. מה שהבאנו כרגע הוא צמצום בנסיבות של ממשלת מעבר, היינו שמחים לצמצם יותר אבל אנחנו פועלים תחת מגבלות משפטיות. בממשלה שתקום נמשיך במתווה של צמצום, חינוך חינם כשמו כן הוא, וצריך להוריד את הנטל מההורים".
 
טבלת התשלומים
טבלת התשלומים


ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), הדגיש כי חברי סיעתו ידאגו שהמתווה עליו סיכמו אכן יתבצע. "עשינו מעשה פה, פרצנו דרך. פריצת הדרך אומרת שתשלומי ההורים ילכו ויפחתו עד שיבוטלו והתל"ן ילך ויפחת עד שיבוטל. אני רוצה להזהיר את משרד החינוך - נשב לו על הווריד שהמתווה הזה יקרה. נהיה פה לעקוב אחרי הדברים כדי לשמור על החלשים ביותר שקורסים תחת תשלומי ההורים".

ח"כ עוזי דיין (הליכוד) ציין כי "צריך לזכור שהסכום הכולל שמדובר פה הוא לא מספיק, צריך יותר. מה שאנחנו מאשרים כאן הוא ימשיך להטיל נטל מאוד כבד על ההורים ובפרט על השכבות החלשות. לכן לא צריך להיות מרוצה מדי בגלל האחריות שיש לנו".
 
ח"כ אסנת מארק (הליכוד): "הניצחון הגדול הוא של ילדי הפריפריה כי אם לא היה מאושר פה היום סל תרבות, הילדים היחידים שלא היו מצליחים לצרוך תרבות היו ילדי הפריפריה של השכבות הנמוכות והחלשות במדינה".
 
ניסנקורן. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90
ניסנקורן. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90


נציג ההורים, זאב גולדבלט, מנכ"ל פורום ההורים הארצי, קרא לחברי הוועדה לדאוג לכך שתשלומי ההורים אכן יפחתו. "הסנונית הראשונה שמובאת אליכם היום אמורה להיות ראשונה בלבד ואינה מספקת. כל הוועדות שמינה משרד החינוך המליצו לבטל את תשלומי ההורים והציגו חלופה שוויונית ולצערי האוצר דחה אותן. אנחנו ההורים מצפים שהפעם תגידו עד כאן, אשרו את החוזר בתנאי שעד פתיחת שנה"ל משרד החינוך יגיש תוכנית ואם לא, אל תתנו לחוזר
הזה להיכנס לתוקף".

גיא יארניצקי, יו"ר הנהגת ההורים ביבנה פנה לחברי הכנסת וביקש משם לסייע בקידום הנושא גם לאחר הבחירות: "תישארו עם העמדות האלה ותלחמו על זה אחר כך, לא משנה אם תהיו אופוזיציה או קואליציה. תזכרו אותנו אחרי הבחירות ותיישמו את ההחלטות האלה".