שר האוצר משה כחלון מסיים הערב ביקור בניו יורק ובוושינגטון, שבמהלכו נפגש עם ראשי המגזר העסקי האמריקאי והמוסדות הפיננסיים. אתמול נפגש עם ראשי סיטיבנק, שהבטיחו להרחיב את הפעילות בישראל. בראיון מיוחד ל"מעריב" מסכם כחלון את הביקור ואת התרשמותם החיובית ביותר של מארחיו האמריקאים ממצב המשק.
 
"אצלנו מרבים לדבר על גירעון, אבל מה שאת האמריקאים מעניין זה העובדה שהכלכלה הישראלית במצב מעולה בראייה עולמית", הוא אומר ומוסיף: "הצמיחה גבוהה מהממוצע, האבטלה בשפל חסר תקדים ויחסי החוב במצב מצוין". לדבריו, "כל זה יבוא לידי ביטוי בדוח מיוחד שהעבירו כלכלני קרן המטבע הבינלאומי לחשב הכללי באוצר. על זה הם מסתכלים ולא על מה שכתוב בעיתונים. הסברנו שאנחנו מדינה מיוחדת עם שלוש מערכות בחירות (כולל מוניציפליות) בתוך שנה, מה שקושר לנו את הידיים. אין מדינה כזאת בעולם. המארחים שלי מבינים זאת היטב ויודעים שאנחנו עם הפנים קדימה".
 
בתשובה לשאלה ממה נובע הגירעון, הסביר שר האוצר: "מדובר בפספוס של תחזית ההכנסות ממסים וגידול של כ־5 מיליארד שקל בהוצאות. מרבית סעיפי ההוצאות הגיעו כתוצאה מגידול בהשקעה, בתשתיות ובשוליים גם בסיוע לניצולי השואה. אי אפשר להסביר את הגידול בגירעון ב'תוכניות הנטו' שהתקצוב שלהן הופסק ב־2017. כל הוצאה אחרת לוותה בקיצוץ שנעשה בתקציבי משרדי הממשלה".
 

על השאלה האם האמריקאים בכל זאת לא מוטרדים מכך, שב והדגיש כחלון: "האמריקאים מבינים מצוין שיש לנו כלכלה מצוינת. הצגתי את תוכניות העבודה ומיד אחרי הבחירות נבצע פעילות מיידית לקיצוץ הגירעון. המהלכים יהיו בתוקף לגבי תקציב 2020 ו־2012. הבעיה אינה דרמטית כמו שמנסים להציג ובכלל לא בטוח שנקצץ בתשתיות". 

שר האוצר נפגש בוושינגטון עם נשיא הבנק העולמי, כלכלנית ראשית לקרן המטבע העולמי והשגריר רון דרמר. מנשיא הבנק העולמי דיוויד מאלפאס ביקש כחלון לקדם השקעות בטכנולוגיה במדינות ערביות דרך מרכזי הייטק שמקורם בישראל. מאלפאס לא דחה את הבקשה על הסף והבטיח לבדוק. בפגישה עם נשיא ענקית ההשקעות הבינלאומית בלקרוק רוב קפיטנו סוכם על קידום השקעות בתשתיות תחבורה. המימון בתחומים אלה נמצא כיום בלעדית בידי הבנקים.

מהלך נוסף נעשה לקידום רישומן למסחר של חברות הייטק ישראליות בבורסה משנית. ההחלטה התקבלה בתום פגישה של כחלון ומנכ"ל האוצר שי באב"ד עם ראשי ה־NYSE ורשות ניירות ערך. "מדובר בהבעת אמון בכלכלת ישראל של הבורסה החזקה בעולם", אמר כחלון ל"מעריב". דגש נוסף שהושם בפגישה היה על בניית שווקים דיגיטליים יעילים שיפעלו כמחולל נזילות וכקטליזטור לגידול במספר השחקנים בשוק. היוזמה גם משתלבת בתוכנית להקמת בורסה משנית בישראל עבור תעשיית ההייטק.