יו"ר כחול-לבן, בני גנץ, התייחס הבוקר (חמישי) בכאן ב' למתיחות במפרץ הפרסי, ולקרב ברשתות בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ליו"ר ישראל דמוקרטית, אהוד ברק, ותקף: "ישראל צריכה קו ממלכתי, ולא להטוטים של ניו מדיה".
רוחות מלחמה נושבות במפרץ בין איראן לבריטניה. זה יכול לזלוג גם אלינו?
"הסוגיה באיראן ממחישה את האתגר שהעולם ניצב מולו, וזו הוכחה נוספת לכך שאיראן היא באמת בעיה עולמית. העולם צריך להתמודד איתה, האזור צריך להתמודד איתה, צריך להבין שהם מתכוונים ברצינות לדברים שלהם. אני יכול לומר, כמי שהכין את צה"ל בזמנו לפעולות הנדרשות, שיש לנו את כל האמצעים להגן על עצמנו ככל שיידרש". 
האם המדיניות של טראמפ נכונה?
"אני מניח שיש כאן שלושה מעגלים - ציר הסנקציות, הציר המבצעי-מודיעיני וציר שכולל ערוצי קשר כאלה ואחרים. אסור שאיראן תגיע לגרעין. אם טראמפ פועל בשלושת המעגלים הללו באמת, אני תומך בדרכו". 

בהתייחס למצב בדרום, אמר הרמטכ"ל לשעבר כי "חייבים לשקם את ההרתעה מול רצועת עזה ומול מנהיגי חמאס. לא ייתכן שיחיא סינוואר יכתיב את סדר היום לתושבי העוטף, ושעזה תכתיב לנו מה קורה. לכן, אנחנו לא צריכים לשאול את עצמנו מהי מערכת השיגור - טיל או בלון - אנחנו לא צריכים לקבל שום הפרת ריבונות בצד הישראלי". 
 
נתניהו. "כשהוא מדבר בגוף שלישי, שיזכור שהוא הממסד". צילום: הדס פרוש, פלאש 90
נתניהו. "כשהוא מדבר בגוף שלישי, שיזכור שהוא הממסד". צילום: הדס פרוש, פלאש 90

מה המשמעות הפרקטית?
"משכך, כל פעם שיש הפרה ביטחונית חייבת להיות תגובה חריפה. הבלונים נמשכים למעלה משנה. היה צריך להגיב עם תקיפות וסיכולים ממוקדים. בואו לא נשכח שהם זוכרים שאנחנו יותר חזקים, ולכן אנחנו לא יכולים לתת למציאות הזו להימשך".
לדבריו, "בסוף צוק איתן נתניהו לא ניצל את המצב. אם חמאס מפסיק עכשיו לשלוח בלונים ועפיפונים ואפשר להתקדם איתו ברמת ההסדרה - מצוין, אבל זה לא בדיוק מה שקורה עכשיו בשטח. ולכן, בהיעדר ברירה תצטרך להיות מערכה. זה כמו בסוף צוק איתן. אנחנו אומרים בפירוש שמדיניות הפעולה שלנו איננה מספיק תקיפה, גם אם במקרה של מערכה נרחבת. אני לא בעד זה, אבל אני חושב שההרתעה נשחקה, ואם חמאס לא יחדול - זה יקרה". 
האם נפגעה יכולת הפעילות של היחידה שבה היה סא"ל מ'?
"מדובר במערך של אנשים יוצאי דופן, ואי אפשר להמשיך את השיחה בלי לציין שסא"ל מ', שהכרתי אותו באופן אישי, היה איש מאוד אמיץ. אנחנו עושים המון פעולות כאלה, העבודה נעשית בצורה מקצועית. קרתה כאן תקלה, אך הביצוע ברגע ההיתקלות היה מצוין. אני לא חושב שהיכולת שלנו נפגעה. צה"ל יודע לתחקר, ואני סמוך ובטוח שנמשיך לראות פעולות כאלה, כי הן באמת נדרשות". 
נתניהו אמר שהוא לא יעקור יותר יישובים. אתה יכול לומר את זה גם?
"אנחנו אמרנו כמה וכמה פעמים שאנחנו בעד חתירה להסדר, תוך הקפדה על הסדרי הביטחון והזכות ההיסטורית שלנו על מדינת ישראל. אם יתפתח הסדר, זה יובא להכרעת העם. אני מציע לנתניהו לזכור שהוא הממסד. כשהוא אומר בגוף שלישי 'לא יעקרו' - שיזכור שהוא אחראי לזה".

נפגשת עם רבנים השבוע, כולל רבנים המזוהים עם הציונות הדתית. אתה מצפה שיתמכו בך?
"אני מאמין בחשיבותו של שיח בתוך החברה הישראלית, ואני לא חושב שצריך להדיר איזושהי קבוצה. צריכה להיות הבנה של מה צריך האחר, זו לא יכולה להיות סיסמה שקטה, זו צריכה להיות עבודה של מנהיגים פוליטיים. לא נרד לעומק השיחה, אבל אנחנו בעם ישראל, אנחנו באותו צד. הייתה שיחה מצוינת, מאוד נהניתי". 
איך ייראה הסדר שלום?
"אנחנו רוצים לחתור להסדר, כאשר אנחנו שומרים על יכולותינו הביטחוניות. אנחנו לא זזים מהבקעה ומגושי ההתיישבות, ולא חוזרים לקווי 1967. אנחנו לא עושים שום פעולה חד-צדדית. אני חושב שכל אחד יכול להישאר בביתו בהסדר עתידי, תושבי איתמר וגוש עציון לא יזוזו. כולם במקומות שלהם".
יהיה הסדר בלי פינוי מתיישבים?
"זו אופציה. שימו לב מה נתניהו אמר אתמול. יהיה הסדר כזה או אחר, אנחנו לא עוקרים אף אחד. כלומר, הוא יחתור להסדר ואנשים יישארו במקומות שלהם. אם ההסדר יאפשר להשאיר כל אחד בביתו - אני בעד". 
 
ברק. "אתם רואים את הסקרים". צילום: אבשלום ששוני
ברק. "אתם רואים את הסקרים". צילום: אבשלום ששוני

אהוד ברק מועמד ריאלי?
"תשמעו, אתם רואים את הסקרים בעצמכם, שלו ושל אחרים. כחול-לבן היא האלטרנטיבה השלטונית היחידה הקיימת היום מול הממשלה. היא היחידה שהפכה לכזו בעשור האחרון בצורה ריאלית, ואנחנו נמשיך לפעול כדי להיות הסיעה הגדולה ביותר, כי רק בכוחנו להחליף את השלטון. הבאנו הישג של 35 מנדטים. מי שנכנס עם עבר פעיל ועשיר, אין לי אלא לאחל לו בהצלחה. אני מקווה שלא ייאבדו קולות בשמאל, האיחודים שם נדרשים". 
ריצה משותפת באה בחשבון?
"אנחנו נמצאים במקום אחר. אנחנו נמצאים במרכז המפה הפוליטית, אבל נדרשים שם חיבורים". 
זה נראית כמו מערכת בחירות של נתניהו מול ברק?
"אני לא מוטרד. אני לא חושב שמערכת הבחירות הזו צריכה לעסוק רק במתקפות אישיות, שבינן לבין המציאות החברתית והכלכלית שלנו אין קשר. בואו נסתכל ברצינות על הדברים, מדינת ישראל נמצאת במשבר מטורף. אף לא סוגיה אחת בתחום הביטחוני, הכלכלי והפוליטי - שום דבר לא זז. אנחנו נוביל קו ממלכתי, יציב, שמסתכל על האינטרסים של מדינת ישראל בראייה ארוכת טווח. זה מה שמדינת ישראל צריכה, ולא להטוטים של ניו מדיה, טובים ככל שיהיו". 

אם ליברמן יציע לך אחדות עם נתניהו, כשאתה רה"מ. תפסול?
"תראה, אני אומר לכם שני דברים מאוד פשוטים. לא ניתן לשבת עם רה"מ שחשדות כאלה עומדים מולו. דבר שני - אנחנו נהיה המפלגה הגדולה, ונקרא לליכוד וליברמן. אנחנו נגד קיצונים, ובעד עם ישראל".