1. זוכרים את התיאורים המצמררים של "האנס הערבי" שיחד עם שני חבריו הביא ילדה ממשפחה חרדית לדירה ביישוב בחבל בנימין ושם ביצע בה אונס אכזרי? זוכרים את שמו? זוכרים את חברי הממשלה, אנשי תקשורת ומובילי דעת קהל שהגדירו את האונס כמעשה שטני על רקע לאומני?



כנראה שכחתם. שמו מחמוד קטוסה, עובד אחזקה בבית ספר ושיפוצניק, נשוי ואב לילדים, ללא עבר פלילי, ללא רישום פדופילי, ללא רקע ביטחוני־לאומני. התמונה שלו פתחה מהדורות חדשות, הצילום שלו הופיע על עמודי השער בעיתונות המודפסת. הוא ישב 55 יום במעצר, עבר חקירות שבלשון המעטה אי אפשר להגדירן כעדינות. שני חבריו לאונס האכזרי - אם היו חברים - לא נעצרו. אחרי שכל צמרת אגף החקירות ומיטב היועצים המשפטיים, הצבאיים והאזרחיים עברו על התיק, הוחלט לבטל את כתב האישום נגד קטוסה, שהוכן ברשלנות פושעת, והוא שוחרר לביתו, אל אשתו וילדיו כשהוא נישא על כתפי חבריו לכפר.



ביום שני שעבר שאלתי כמה מעובדי הרדיו וכמה אנשים שישבו בבית הקפה שבו ישבתי אם הם זוכרים את שמו של החשוד הערבי באונס הילדה. איש לא זכר.



על פי ממצאי המשטרה החוקרת, הילדה הותקפה מינית. תלונת ההורים למשטרה הגיעה באיחור רב, והחקירה מתחילתה תילמד בבתי ספר לשוטרים תחת הכותרת "איך לא מנהלים חקירה". איסוף הממצאים לצורך בדיקה היה פאשלה, מסדר הזיהוי היה בסגנון ישראבלוף, האירוע הנורא עבר למחלקת ה"דום שתיקה". אין חשודים, אין ממצאים פורנזיים, אין אנס. האירוע נמחק מהתודעה כאילו לא היה, ואת מקומו תפסו אירועי זוועה אחרים שהתרחשו ברחבי ארץ הקודש.



כמו שאמר לי אחד ממאזיני ברדיו: "זהבי, תדע לך, השטן עובד בארץ הקודש שעות נוספות". רצה הגורל ולמחרת נעצרה הגננת כרמל מעודה, וכשהחלו לדלוף פרטים מחקירתה, הופיעה בעיתון "ידיעות אחרונות" כותרת ענק באותיות אדומות על רקע שחור: "הגננת בחקירתה: הייתי שטן".



כשהודלפו צילומי הגננת המתחרעת על הפעוטות בגן שלה, לא יכולתי לראותם, כמו שלא יכולתי לצפות בצילומי מטפלים סיעודיים מכסחים את הצורה לקשישים, שעל שלומם ובריאותם היו מופקדים. מראות קשים כאלו עושים לי רע ומדירים שינה מעיני.



מחמוד קטוסה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מחמוד קטוסה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בגיל צעיר החלטתי שאינני רוצה להביא ילדים לעולם. למי ששאל אותי למה עניתי בפשטות שמאחר שילדים הם הדבר הכי אהוב שיש לבן אדם, ומכיוון שאנחנו חיים בעולם אלים מאוד - מתוך היכרותי עם עצמי (כבר מגיל צעיר) ידעתי שאם מישהו יפגע בילד שלי, ארצח אותו במו ידי, ידונו אותי למאסר עולם ואהרוס את חיי ואת חיי משפחתי. אז עדיף לוותר. עמדתי בדיבורי.



חיזוק למחשבות שלי בנושא קיבלתי אחרי אירוע נורא שבו בנו של חברי הטוב ג' נרצח בפיגוע טרור. את הנרצח הכרתי עוד מהימים שבהם אמו הייתה בהריון וישבה אצלי בתחנת ההצלה בחוף "מציצים" בתל אביב. עקבתי אחרי גידולו ממש מיום היוולדו, והוא היה לי כמו בן. ג' תכנן לחסל בבית המשפט את האיש שהיה אחראי לפיגוע. הבנתי אותו, הייתי עושה כמוהו. רק ברגע האחרון חזר בו מתוך דאגה לאשתו ולבנו השני.



במשך שלושה ימים, יום אחרי יום, התפרסמו סרטוני מצלמות גן הילדים. בסוף נשברתי והחלטתי לראות, אף על פי שידעתי שזה יעשה לי רע. "השטן" הכתה, משכה בשיער, קשרה, זרקה, בעטה. אין סוג של התעללות שהיא לא העבירה את הילדים. עברתי קצת על הארכיונים, פרשיות דומות מתגלות מדי פעם, כשהורים חושדים ומתקינים מצלמות אבטחה. אירועי הזוועה האלו נחשפים לציבור רק כאשר המצלמות עושות את מלאכתן והדברים יוצאים החוצה. בכמה גנים ברחבי הארץ מתרחשים הדברים האלו בלי שמצלמות חושפות אותם? כמה ילדים עוברים בגנים ובפעוטונים התעללות בלי שהוריהם מעלים בדעתם שהגוזלים שלהם עוברים עינויים על ידי אנשים שטניים חסרי לב ומצפון?



2. בחברה סגורה כמו המגזר החרדי תמיד קיים חשש שאם חס וחלילה ייוודע שבוצעו עבירות מין באחת מבנות המשפחה, זה יהרוס את הסיכויים לחתן את שאר ילדי המשפחה ויוטבע בהם אות קין. תשאלו חוקרי ילדים על מקרי זוועה של פדופיליה במגזר החרדי שמושתקים ועל מעט המקרים שהתגלו למרות הניסיונות להשתיקם. תנברו בתיקים שבהם הואשמו אבות וסבים בהתעללות מינית ובאונס של ילדיהם ונכדיהם, בנים ובנות. זה קורה כל יום ברחבי הארץ.



כשנעצר מחמוד קטוסה בחשד לאונס הילדה, הרבה אנשים מהיישוב הרימו גבה, כי הם הכירו את העצור. הוא עבד בבית הספר שלהם במשך כמה שנים, הוא בעל משפחה מכובד. משהו הסריח בפרשה הזו מההתחלה. הלוואי שמי שתקף מינית את הילדה ייתפס ויועמד לדין ויקבל את העונש המקסימלי בגין המעשה. השתקת הפרשה ואי־אזכורה מעוררים חשד שמשהו מסריח מתרחש סביב "האונס" הזה. הלוואי שאתבדה.



במוסד חינוכי אחר, בית ספר דתי בפתח תקווה, סערו הרוחות, ועשרות הורים היו בפאניקה אחרי שהתברר שבית הספר מעסיק מורה שנהג על פי החשד לנעול את דלת הכיתה, לפשוט את כל בגדיו ולהזמין ילדות לרכוב על גבו. אחר כך היה מתהפך ומבקש מהן לגעת באיבר מינו. המורה בן 28, נשוי ואב לתינוק. בשיחה עם "מעריב" אמר אחד ההורים שבתו לומדת בבית הספר הזה שכולם בהיסטריה. "המורה מלמד ב–14 כיתות, ולא רק בבית הספר הזה", הוסיף ואמר שהתיאורים של התלמידות לגבי מעשי המורה מחרידים.



המשטרה חוקרת את המקרה הזה, שירד מכותרות העיתונים אחרי יום אחד בלבד. מה קרה עם המורה, האם יש לו עבר פלילי? האם הוא שוחרר או שגם הוא יישב 55 יום בכלא כמו מחמוד קטוסה, עד שיוגש נגדו כתב אישום, אם בכלל. האם יש הסבר לשאלה למה שמו של קטוסה ותמונתו פורסו ושמו של המורה ותמונתו לא פורסמו? האם גם הוא יזכה לתואר "המורה השטני" כמו הגננת השטנית מעודה?



3. לכל עיר יש השטן המקומי שלה, זה שמעשי הזוועה שלו אינם נתפסים. בקריית גת נתגלה לוציפר מקומי שהכיף שלו זה להכות קשישים ברחוב ללא כל התגרות מצדם. פשוט לפוצץ לזקנים את הצורה. גם במקרה הזה עשתה מצלמת האבטחה את עבודתה נאמנה. הצעיר בן ה–23, ששמו ותמונתו לא פורסמו משום מה, נראה ניגש אל זקן בן 80 שיצא מביתו להשליך זבל. הבריון גדל הממדים נתן לו אגרוף, העיף אותו לרצפה, בעט בו בנוסח "התפוז המכני" ומדי פעם התכופף והכה בו באגרופים.



שכנים הבחינו במעשה וצעקו על התוקף, והוא עזב את המקום. מחקירת המשטרה התברר שיום קודם לכן צעיר שתיאורו דומה תקף אישה בת 68 שיצאה לטייל עם כלב ברחוב. הוא ירק עליה ובעט בה. שבועיים קודם לכן הוא תקף באגרופים אישה בת 77. אין הסבר, אין רציונל, אין היגיון. יד השטן.



ואם בקשישים עסקינן, הקטע הבא חוצה את כל גבולות הדמיון, ואם יש לכם לב חלש, עצרו כאן ואל תמשיכו לקרוא. בית המשפט המחוזי בירושלים, עיר הקודש, בירתנו הנצחית, סלע קיומנו, הרשיע את שמואל אלבז, נהג מונית בן 74, בשני מקרים של מעשים מגונים בקשישה חסרת ישע, חולת אלצהיימר, הסובלת מדמנציה קשה. אלבז ביצע את המעשים כשהקשישה נסעה במוניתו שלוש פעמים בשבוע ממרכז הקשישים לביתה.



אלבז לא הכחיש את המעשים המגונים, אך טען כי לא היה מודע להיותה חסרת ישע. השאלה שעמדה במשפט הייתה אם המגע המיני בוצע תוך ניצול ליקויה השכלי של החולה וללא הסכמתה החופשית.



בנה של הקשישה העיד במשפט על מצבה הקשה של אמו וסיפר שאיבדה את עצמאותה. "אין לה רצון עצמי", אמר. "אומרים לה משהו, והיא חושבת שזה מה שצריך לעשות. היא לא כל כך מבחינה בין מה נכון ומה לא נכון". מנהל תחנת המוניות עודכן במקרה, הקליט את הנאשם מתייחס למעשים ואז הגיש תלונה במשטרה נגד הנהג.



ואם אנחנו נמצאים בירושלים, לא נוכל להתעלם ממעצרו של תושב פסגת זאב שנעצר בחשד שפגע מינית עשרות פעמים ולאורך שנים בבן משפחתו, ילד בן 9. החקירה נפתחה לאחר שבמשטרה התקבל מידע משירותי הרווחה שלפיו קיים חשד לפגיעה מינית בילד. בנוסף לדיווח הזה התקבל מידע נוסף מהרווחה, שלפיו החשוד שימש בעברו כמורה בתלמוד תורה בירושלים ועולה חשד שפגע במקום בילדים נוספים.



4. שתי הערות בעניין פרשת סלומון טקה ז"ל:


הגיע הזמן שמישהו יסתום את הפה לצייצן הפלצן יאיר נתניהו, שצייץ: "הפגנות המחאה על הריגתו של סלומון טקה מתודלקות על ידי הקרן החדשה בכסף גרמני". 



משהו מדיף ריח רע ממסקנות מח"ש לגבי אירוע והבדיקה הבליסטית. אחת החברות הישראתיופיות כתבה בציניות בפייסבוק על המסקנות וחיברה אותן להצתת ביתה של הגננת השטנית: "זאת לא הייתה הצתה. מישהו זרק סיגריה לרצפה וזה ניתז לבית".