שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף נמצא בדרכו לוועידת האו"ם בניו יורק, כך דיווחה הערב (שבת) סוכנות הידיעות הרשמית של המשטר האיראני. ביקורו של זריף מגיע על רק מתיחות הולכת וגוברת בין איראן לארצות הברית ובריטניה. וושינגטון מאשימה את טהרן במספר מתקפות על מכליות נפט במפרץ ובחודש שעבר הנשיא דונלד טראמפ ביטל תקיפה צבאית בתגובה להפלת כטב"מ אמריקאי על ידי איראן, זמן קצר לפני שהייתה אמורה לצאת לפועל. 

בתוך כך, שר החוץ הבריטי ג'רמי האנט אמר כי הוא ציין בפני מקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף כי בריטניה תקדם את שחרורה של מכלית הנפט האיראנית "גרייס 1" אם תקבל הבטחות שהמטען שלה לא יגיע לסוריה. האנט אמר כי זריף טען שאיראן רוצה לפתור את המחלוקת ולא מעוניינת בהסלמה.  
זריף התייחס ביום חמישי לדיווחים על ניסיון של חיל הים האיראני לעצור מכלית נפט בריטית ששטה סמוך למצרי הורמוז. לדבריו, "טענות בריטניה חסרות ערך, מטרתן ליצור מתח". לדבריו, "כנראה, המכלית הבריטית עברה. מה שהם סיפרו לעצמם והטענות שלהם נועדו ליצור מתח, ואין להן ערך". מוקדם יותר בריטניה אישרה כי איראן ניסתה להשתלט על מכלית בריטית במצרי הורמוז.

בהודעה של לונדון נמסר כי שלוש ספינות איראניות ניסו לחסום את המכלית "בריטיש הריטג'", וככל הראה להסיט אותה לכיוון המים הטריטוריאליים של איראן. הניסיון סוכל על ידי ספינת ליווי של הצי הבריטי, ששלחה אזהרות מילוליות לעבר האיראנים. ההודעה הבריטית היא אישור להודעה של משרד ההגנה האמריקאי, מוקדם יותר.

מיכלית נפט באזור מצרי הורמוז. צילום: רויטרס
מיכלית נפט באזור מצרי הורמוז. צילום: רויטרס

 

משמרות המהפכה האיראניים, שנטען כי הם עומדים מאחורי ניסיון ההשתלטות על מכלית הבריטית, הכחישו את מעורבותם, כך על פי סוכנות הידיעות פארס, ואילו בבריטניה הביעו דאגה מהתגובה האיראנית, וקראו למשטר לפעול להרגעת המתיחות בין המדינות.
ניסיון ההשתלטות האיראני על הספינה הבריטית, הוא תגובה של הרפובליקה האסלאמית על ההשתלטות הבריטית על מכלית הנפט גרייס 1, שנתפסה על ידי כוחות מיוחדים סמוך לחופי גיברלטר שבשליטה בריטית. בתגובה למהלך הבריטי החריג, האיראנים איימו להשתלט על מכלית נפט בריטית בעצמם, וייתכן שזה היה ניסיון להשתלטות שכזו.

כזכור, פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מצאו ראיות לפעילות רדיואקטיבית במחסן בטהרן אותו חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו באו"ם בחודש ספטמבר ושבו לטענתו איחסנה איראן ציוד וחומרים שהיו קשורים לתכנית הגרעין הצבאית שלה, כך לפי דיווח שפורסם בחמישי בערב בחדשות 13 בו צוטטו ארבעה פקידים ישראלים בכירים שמעורים בנושא.