אני בן 69 ומתמודד בכל יום עם כאבים עזים באזור עצם הזנב והגב התחתון. הכאב מקרין לי לרגליים וזה מפריע לי מאוד בהליכה. מה עלי לעשות כדי לשוב ולהרגיש טוב, והאם זה בסדר לבצע פעילות גופנית מתונה?
"אם אתה מרגיש שהכאב מגיע מעצם הזנב ומקרין לרגליים, יכול להיות שכדאי לך להיבדק על ידי אורתופד ולעשות בדיקת CT, היא עשויה להיות משמעותית לקידום האבחנה. חשוב לי לציין שגם אם ימצאו בבדיקות בלט דיסק, תצטרך לבחון אפשרות לבצע ניתוח באזור, עם כל המשתמע מכך. אני ממליץ שתמשיך לבצע פעילות גופנית מתונה עד לגבול הכאב. אם אתה רואה לאחר תקופה שפעילות גופנית עוזרת לך, תמשיך להתמיד ולבצע אותה". 
לאחרונה אני שומעת רבים הממליצים לצרוך שמן קוקוס בטענה שהוא מונע דמנציה. מנגד, יש כאלה הטוענים שמדובר ברעל לכל דבר ועניין. מה דעתך בנושא?

"שמן קוקוס הוא שומן רווי ולא טוב באופן כללי, אבל אם מוסיפים ממנו בכמויות קטנות, למשל כפית בבישול, יש לו טעם נחמד. אני בעד להשתמש בשמן קוקוס במסאז'. מעבר לזה, עלי לציין שיש נשים בהריון שטוענות שאם הן מעסות את הבטן בשמן הקוקוס, הוא מונע את הופעת סימני המתיחה. אין שום הוכחה ושום מחקר מדעי לכך ששמן קוקוס מונע דמנציה. מסתובב ברשת סיפור על אישה שהיא כביכול רופאה, אשר טענה שבעלה סבל מאלצהיימר ולא מצא את החדרים בבית. לדבריה, היא מרחה לו שמן קוקוס על הלחם פעמיים ביום, ואז תוך כמה ימים הוא חזר לעצמו. אם זה נכון, אני כורת את ראשי. אין כל ספק שמדובר בשטויות. לא ייתכן דבר כזה. מי שהסתכל על הכתבה שהסיפור מופיע בה, ראה שיש בסופה פרסומת לשמן קוקוס. שמן זה הוא שומן רווי, וכשומן הוא לא טוב. אולי הוא יכול להיות תוספת, אבל בפירוש לא כדאי לצרוך אותו מסיבות בריאותיות. כל רשויות הבריאות בארצות הברית ממליצות להימנע משימוש בו".
האם תוכל להסביר כיצד פועלים המנגנונים המופלאים בגוף האדם ומה הסוד שלהם?
"שאלת מיליון הדולר. אם אתה דתי, תגיד שהקדוש ברוך הוא ברא יצור מושלם. אבל אם אתה מאמין באבולוציה, תגיד שהטבע יצר משהו מושלם. אם כך, את הסוד של כל המנגנונים אנחנו יכולים להבין מבחינה פיזיולוגית ואנטומית. מי שיודע אנטומיה ופיזיולוגיה מבין איך המכונה שנקראת גוף האדם פועלת, אבל עדיין לא יכול ליצור כמוה יש מאין. מערכת העצבים פועלת כמו מערכת אלקטרוכימית. מערכת כלי הדם והלב פועלת כמערכת הידראולית - הלב הוא משאבה, צינורות הדם משמשים כצנרת. ואילו מערכת השתן פועלת כאינסטלציה. כל מי שהוא מהנדס חשמל ואלקטרוניקה, או עוסק בתחום הכימיה, יצליח להבין את הפעילות של המנגנונים בגוף האדם, אבל איך הוא נוצר או מי יצר? אני לא יודע". 
אני סובלת מפיברומיאלגיה. האם לדעתך אני יכולה לקבל טיפול באמצעות קנאביס?
"פיברומיאלגיה, נכון להיום, היא לא אינדיקציה למתן קנאביס. אם המצב שלך יוגדר כתסמונת כאב כרוני ותהיה הוכחה שקיבלת את התרופות שחולי כאב קיבלו במשך תקופה ארוכה, וניסית את כל הטיפולים שניתנו לך, הרופא שלך יוכל להמליץ למשרד הבריאות לאפשר לך לקבל את הקנאביס כטיפול. כמובן שחשוב לציין שרק כל עוד יש באבחנה שלך כאב כרוני יומיומי קשה. אגב, קנאביס לא עוזר לכל חולי פיברומיאלגיה, אבל לפעמים זה טוב. ואם הסבל קשה וישנה המלצת רופא כאב או ראומטולוג, ניתן לקבל ולנסות". 
אני בן 67. עברתי שני אירועים מוחיים, יש לי בעיית לחץ דם וסוכרת וגם אי ספיקת לב. המליצו לי לעבור השתלת קוצב לב, אבל אני חושש שמא קיימת סכנה לכך שהמקום שבו יושתל הקוצב יזדהם. מה דעתך?
"השתלת קוצב היא לא פרוצדורה מסוכנת. עקרונית, בכל מקום שחותכים את העור יכול להיות זיהום, אבל הסיכון לקבל זיהום דווקא במקום שבו שמים קוצב לב, ובתנאים הסטריליים שההליך מבוצע, הוא קטן מאוד. אם המליצו לך לעבור השתלת קוצב כי הלב שלך לא מפמפם מספיק - וכנראה שגם הדופק שלך נמוך - הרופאים בעצם רוצים להעלות לך את הדופק ואני חושב שאיכות חייך תשתפר הרבה יותר. אם אני שם על כף המאזניים את הסיכון שלך לקבל זיהום במקום של קוצב הלב, לעומת היתרון ליהנות מהקוצב שישפר את ספיקת הלב שלך, הייתי לוקח את הסיכון ומשתיל את הקוצב. כאמור, הסיכון שתקבל זיהום שואף לאפס". 

 

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.



מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM