המחאה של קהילת יוצאי אתיופיה הגיעה למשכן הכנסת והביאה לכינוס ישיבת פגרה מיוחדת של המליאה בנושא שהוגדר כ"הכישלון הלאומי המתמשך בקליטת יהודי אתיופיה". את הישיבה יזמו חברי הכנסת גדי יברקן ופנינה תמנו־שטה (כחול לבן), בתמיכת 25 חברי כנסת שחתמו על הבקשה. יוזמי הדיון קוראים להקמת ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את הנסיבות שהביאו להריגתו של טקה. המשטרה נקטה היום באמצעי אבטחה מיוחדים סביב הכנסת בשלל חשש מהפגנות מחאה של העדה ומרבית דרכי הגישה למשכן נחסמו, אך לאחר הדיון הצטרפו הוריו של טקה למוחים ושבעה מפגינים נעצרו על ידי המשטרה.

הפגנת יוצאי אתיופיה סמוך לכנסת. קרדיט: גיא אתגר/יהב כהן

הפגנת יוצאי אתיופיה סמוך לכנסת. קרדיט: גיא אתגר/יהב כהן
 
 
לישיבה הגיעו כאמור הוריו של סלומון טקה, שמותו מירי שוטר בקריית חיים הצית את גל המחאה האחרון, וכן בני משפחות של שני צעירים אתיופים נוספים, שנהרגו, לטענתם, במהלך חיכוכים עם המשטרה. במהלך הדיון אמו של גדי סלמסה, שהתאבד לכאורה לאחר חקירה משטרתית, פרצה בבכי ביציע בזמן שח"כ פנינה תמנו שטה דיברה דיברה התאבדויות בעדה. חברת הכנסת עצמה פרצה בבכי על הדוכן. "השבועיים האחרונים היו בשבילי גיהנום. ראש הממשלה והשר לביטחון פנים לא נמצאים פה כי הפוליטיקה יותר חשובה לו".

"הפצע כל כך עמוק וכואב", הוסיפה, "הילדים בשורה הראשונה הם בני 13 ו-14 והם גדלים במציאות של פחד ומאבק. אף אחד לא איום על החברה הישראלית ועם ישראל. המאבק הוא גם שלכם על פניה של ישראל. ייאוש זה לא אופציה, גם אם אני מזילה פה דמעה. אנו נלחמים מתוך אהבה. אנו רוצים להיות חלק. יש לנו בית אחד, עם אחד. לסלמוון טקה, יוסף סלמסה ויהודה ביאדה מגיע צדק. על כך אני דורשת מרה"מ להקים ועדת חקירה חיצונית בראשות שופט בגלל שבר האמון. דורשת ועדת חקירה ממלכתית על מה שקורה היום עם הקהילה.


 
ח"כ גדי יברקן עלה לדוכן לאחריה ואמר כי "המשפחות כאן  הם קורבנות של אלימות שוטרים. מח"ש בשעה זאת הודיע ככל הנראה שהקצין שהרג את סולומון ישוחרר ממעצר בית ועולם כמנהגו נוהג. הכאב הוא עצום. אנו צריכים משטרה חזקה, זה נמדד באמון הציבור. כל עוד למשטרה אין אמון ציבור היא צריכה לעשות בדק בית". בזמן נאומו של שר הקליטה, יואב גלנט, שהשיב בשם הממשלה, נוצרה מהומה במליאה בסופה נאלצו להוציא חלק מהמשתתפים מהמקום. 

מהומה בכנסת בדיון על יוצאי אתיופיה. קרדיט: אריק בנדר
 
 

יו״ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין אמר בפתח הישיבה כי "חשוב להזכיר לעצמנו שמדובר בעליה ציונית, שבעלייתם לארץ הקריבו לא מעט קורבנות. נחשפתי גם אני לסיפורים של גבורה ממש, של אסירי ציון מקרב יוצאי אתיופיה. כשהגיעו לארץ הם שברו לא מעט תקרות זכוכית שנה אחר שנה. וכמי שהיה בהליך הזה שנים ארוכות אני יכול להעיד על המאמצים.

עוד הוסיף כי "צריך גם לומר ביושר שכמדינה וכחברה, לא עשינו את כל הנדרש למען שילובם, במובן הרחב של העניין - של התייחסות לפעמים גזענית ולפעמים מתנשאת כלפי אנשים בגלל צבע עורם. לכן חשוב מאוד שאנחנו מקיימים את הדיון הזה. צריך להבין את המורכבות. אנחנו שמחים שיש כאן אורחים רבים מקרב בני העדה. מליאת הכנסת היא המקום ללבן את הסוגיות כשאין לכל שאלה תשובה של שורה אחת חד משמעית".
 
ח"כ אחמד טיבי אמר במליאה כי "האמת שבכל אחד מכם יש גזען קטן. לאתיופים אני אומר כי אני שותף להרגשה שלכם בייחוד כשיורים בכם, זו הרגשה נוראית. אני מרגיש מה זה כשראש עיר בא לבית של ערבי בעפולה ואומר אני רוצה שעפולה תהיה נקייה מיהודים. אני יודע מה מרגיש רופא ערבי כשיהודי אומר לו אני לא רוצה שתטפל בי".

ח"כ יאיר לפיד אמר כי הוא "פוגש קבוצה של יוצאי אתיופיה ומנסה להסביר להם מה קורה ומתבייש נורא מהדרך שבה הממשלה הזאת מטפלת, או ליתר דיוק לא מטפלת, בעניינם. יושב מול הילדים של עצמך בשולחן השבת, מדבר על מה שקורה במדינה ומגלה שאתה מנסה להצדיק את הממשלה שאתה לא יושב בה ושאתה אופוזיציה שלה, רק כי אתה מתבייש להגיד לילדים שלך שזה המקום אליו הגענו. 
 
"אנחנו מתביישים ב-1,772 הימים שבהם אברה מנגיסטו יושב שם בעזה ומחכה שמדינת ישראל תיחלץ לעזרתו. אנחנו מתביישים בזה שקהילה שלמה של יוצאי אתיופיה הוזנחה ושילדים אתיופים אומרים לעצמם שאין להם סיכוי במדינה הזאת שהביאה אותם הנה. אנחנו מתביישים גם מול השוטרים שאף אחד לא יוצא להגנתם, אנשים שמרוויחים משכורות נמוכות במיוחד, ומותקפים בוקר ערב וצהריים על ידי ממשלתם. הבושה הזאת גדולה במיוחד מפני שאתה מסתכל על ממשלת ישראל, מסתכל על החבורה הזאת שלאט לאט מדרדרת אותנו ופתאום אתה מבין שאף אחד מהם לא מתבייש".