שירותי הבריאות וההצלה נערכים לקראת השרב הכבד עם עומסי חום כבדים עד קיצוניים הצפוי היום (רביעי). החזאית התורנית בשירות המטאורולוגי בבית דגן, אנה פבלוב, מסרה, כי החל משעות הבוקר הטמפרטורות יזנקו בתשע-עשר מעלות ברוב האזורים ויהיה שרבי עם עומסי חום כבדים עד קיצוניים.



מידות החום בתל אביב יגיעו ל-39 מעלות, בחיפה - 36, בכנרת - 43, בשפלה - 40, בירושלים - 37, בבית שאן ובאילת - 44, בבאר שבע - 42, במצפה רמון - 40 ובעין גדי - 46.



עם זאת, הפעם השרב הכבד יהיה קצר יחסית. בשעות הצהריים המאוחרות השרב יתחיל להישבר, כאשר אוויר קר יחדור לאזור. ביום חמישי צפויה צניחה של כעשר מעלות בממוצע במידות החום והן כבר יהיו ממוצעות לעונה.



הצפי הוא שהמונים ינסו למצוא מפלט מעומסי החום הכבדים בחופי הרחצה, אבל המדוזות הרבות עלולות למנוע מהם להיכנס למים. "רואים הרבה מדוזות. הים הגלי סחף מדוזות לחוף, אבל עדיין ישנן עוד מדוזות רבות בתוך המים", סיפר מנחם (קיגן) כהן, שבמשך עשרות שנים היה מציל בחופי הרחצה בתל אביב.



לדבריו, המדוזות, מסוג "חוטית" גורמות לצריבות. "אני מאמין שיהיו תורים ליד ברזי המקלחת, כי המים רעננים ולפחות שם אין מדוזות", הוסיף כהן.


במשרד הבריאות הזהירו, כי לנוכח השרב הכבד, על הציבור הרחב ובעיקר אוכלוסיית הקשישים והחולים במחלות כרוניות להקפיד על מניעה ככל האפשר מחשיפה לחום ולשמש, להיזהר ממאמץ גופני שאינו הכרחי, להקפיד על שתיית מים ולהימצא ככל האפשר במקומות ממוזגים.



רשות הטבע והגנים הודיעה כי בשל התראת מזג האוויר הקיצוני, עומסי החום והשרב הכבדים הצפויים מחר, תושבי ישראל מתבקשים שלא לצאת לטיולים במסלולי הליכה בשטח הפתוח, וזאת על מנת למנוע סכנה חיים. כמו כן, בהתאם להנחיית נציבות הכבאות, חל איסור מוחלט על הבערת אש בכל השמורות והגנים בארץ.



האיגוד הקרדיולוגי בישראל המליץ לחולים המקבלים תרופות ליתר לחץ דם, חולי אי ספיקת לב וחולים המקבלים תרופות משתנות או מרחיבות כלי דם, לצמצם ככל האפשר את השהייה בחוץ ולהקפיד על שתייה רבה ביותר.



במד"א ובארגוני ההצלה הוכרז על כוננות מיוחדת לקראת השרב. "החום הכבד שישרור מחר בכל חלקי הארץ עלול לסכן חיי אדם, בדגש על תינוקות, ילדים, קשישים ומוגבלים. מתחילת הקיץ נשכחו ארבעה ילדים ברכבים נעולים שבדרך נס חולצו ללא פגע. עשרות ילדים ופעוטות מתו בעשור האחרון, לאחר שנשכחו ברכבים נעולים", ציינו במד"א.



מנכ"ל מד"א, אלי בין התריע: "אני פונה לציבור להישמע להמלצות מגן דוד אדום, ולעשות כל שביכולתו על מנת להימנע מפגיעות החום הכבד. יש לשים לב בעיקר לאוכלוסיות הפגיעות, בהן קשישים, תינוקות, ילדים ומוגבלים, ולוודא שהם מוגנים מהחום ושותים את הכמות הנדרשת על מנת שלא להתייבש. אני קורא לכל מי שמסיע ילדים בכל השנה בכלל, ובימי הקיץ החמים בפרט, לעשות כל דבר שרק ניתן על מנת לוודא שלא נשארו חלילה ילדים ותינוקות ברכב. בנוסף, אני מבקש מכל אחד ואחת להסתכל על רכבים חונים, כי מבט אחד יכול להציל חיים".



המלצות מד"א להתמודדות עם השרב



הרבו בשתיית נוזלים: יש לשתות כמויות מספיקות של מים אף מעבר לתחושת הצימאון. מומלץ לשתות שמונה-עשר כוסות מים ביום. שתייה קרה עדיפה על פני שתייה חמה. עדיף לשתות מים ולא שתייה ממותקת.



יש להקפיד על מנוחה במקום מוצל וקריר. יש לוודא הגנה מפני השמש, בעיקר בקרב תינוקות וילדים - באמצעות כובע רחב שוליים, משקפי שמש, קרם הגנה ולבוש מתאים.



תינוקות וילדים ברכב: יש לעשות כל מה שניתן על מנת לוודא שלא נשארו ילדים ותינוקות ברכב סגור. הטמפרטורה ברכב סגור מזנקת בתוך דקות בודדות ועלולה לגרום למכת חום ואף למוות. אין להשאיר תינוקות וילדים ללא השגחה ברכב, ולו לרגע - גם אם משאירים ברכב חלונות פתוחים ומזגן פועל.



פעילות ספורטיבית: יש להימנע לחלוטין מהתעמלות בחוץ במהלך שעות החום הכבד. אם מבצעים פעילות ספורטיבית בשעות הערב, כאשר יש הקלה בעומס החום, יש להקפיד על שתייה מרובה ועל הפחתת מאמץ.



יוצאים לים? יש להקפיד על מריחת הגוף בקרמים בעלי מקדמי הגנה גבוהים, להימנע מחשיפה ארוכה לשמש ומשהייה בחופים בשעות החום הכבד. עדיף לרחוץ בים בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות אחה"צ, אז הטמפרטורות נוחות יותר. בנוסף, יש לרחוץ רק בחופים מוכרזים, בשעות הפעילות שבהן יש מציל.



עובדים המצויים תחת השמש וחשופים לעומס חום כבד: יש להקפיד על לבוש בהיר, דק ומאוורר המאפשר לנדף את חום הגוף. יש להקפיד על הפסקות ארוכות יותר מהרגיל בצל או במקום ממוזג, ולהרבות בשתייה.



במקרה של אובך, בשל זיהום האוויר החריג שנחשב מסוכן לבריאות, ממליץ מד"א לקשישים, נשים בהריון, חולי לב, חולים במחלות ריאה (אסטמה, COPD או בעיות בכלי הנשימה) לשהות בבתים ממוזגים, עם חלונות מוגפים.



אם מופיעים סימני התייבשות - דוגמת כאבי ראש, סחרחורות או חולשה, יש להפסיק מידית כל פעילות גופנית, לשהות במקום מוצל וקריר, ולהרבות בשתייה מעבר לתחושת הצימאון.



אם מופיעים סימני פגיעת חום - דוגמת התעלפות, טשטוש בראיה, בלבול ועלייה בחום הגוף, יש להזעיק את מד"א באמצעות חיוג למוקד החירום.



חשוב לתת תשומת לב מיוחדת לתינוקות, ילדים, בעלי חיים, קשישים ומוגבלים. הורים לתינוקות ופעוטות צריכים לשים לב להתנהגותם, ולוודא שהם לא מראים כל סימן להתייבשות או מכת חום.