"אבן נגף של המחנה": במפלגת העבודה ממתינים לתוצאות סקרי עומק שנערכו בימים האחרונים, כדי לבחון איחודים בגוש המרכז־שמאל. בתוך כך גוברות הקריאות בקרב גורמים במפלגה ליו”ר ישראל דמוקרטית אהוד ברק לפרוש מהמרוץ ולא להתמודד בבחירות הקרובות. 
 
גורמים בעבודה אמרו אמש: “הריצה של ברק היא אבן נגף רצינית מבחינת המחנה. לא רק שהוא לא תורם לגוש, הוא אף מחליש אותו”. לדבריהם, “אם ברק לא היה מתמודד, מפלגת העבודה הייתה מתחזקת לכיוון ה־9 מנדטים, מקום שממנו אפשר עוד לצמוח, מרצ הייתה מתרחקת מסכנת אחוז החסימה - וגם לא היה לחץ לאיחוד”.
 
בעבודה אומרים כי גם הסקר שפורסם אמש בחדשות 12 (ראו ידיעה נפרדת) מראה כי חיבור של העבודה, מרצ ומפלגתו של ברק מגדיל את כוחן במנדט אחד בלבד, וגם זה אפקט זמני שלא מצדיק כשלעצמו ריצה משותפת.

ברק, מצדו, לא מגלה כל סימנים שבכוונתו לפרוש מהמרוץ. להפך. אמש התייחס צייץ: “אני מודה למאות פעילי מרצ והעבודה שפונים אלינו בימים האחרונים בבקשה ללכת בכוחות משותפים. המגעים נמשכים במלוא הפרץ והמרץ. אני מבטיח - נעשה הכל, אבל הכל, כדי להביא לאיחוד מלא במחנה הדמוקרטי. זאת התחייבות”. גורמים בישראל דמוקרטית אמרו אמש כי ללא חיבור בגוש, הן העבודה והן מרצ בסכנת הכחדה.

ניצן הורוביץ. צילום: גיל יערי, פלאש 90

 

בינתיים קשריו של ברק עם המיליארדר ג'פרי אפשטיין ממשיכים לרדוף אותו. אתמול פרסם "הדייל מייל" הבריטי את תמונתו של ברק מסתיר את פניו בכניסה למסיבה בביתו של אפשטיין בניו יורק וכתב כי נערכה בבית מסיבה שבה השתתפו גם נשים צעירות. ברק כבר הבהיר כי בכוונתו להגיש נגד העיתון תביעת דיבה.
 
בתוך כך ממשיך יו”ר העבודה עמיר פרץ בהתייעצויות ובשיחות עם ראשי מפלגות בגוש. ח”כ לשעבר עמר בר־לב, שמונה בידי פרץ לנהל מגעים עם המפלגות בגוש, אמר אתמול כי במפלגה ממתינים היום לתוצאות סקרי העומק שנערכו בימים האחרונים כדי לבחון את כל האפשרויות העומדות על הפרק: חיבור עם ברק, חיבור עם מרצ או התמודדות עצמאית. בכיר בעבודה אמר אמש: “הסיכויים לחיבורים הם פיפטי פיפטי”.

עמיר פרץ וברק, 2008. צילום: רוני שוצר, פלאש 90

 
מקורבי פרץ אמרו אתמול כי ההחלטה שיקבל תיפול על סמך הסקרים והבדיקות שהוא עורך ולא על סמך “רגשות”. פרץ הכריז עם בחירתו כי בכוונתו לפעול כדי להביא מנדטים לימין וכי הוא יפעל לחיבורים שיביאו להגדלת הגוש. במרצ מקווים שהבדיקות יובילו את פרץ למהלך של איחוד כוחות עם מפלגתם ואמרו אתמול כי הכדור נמצא בידיו: "במגעים שהיו בימים האחרונים בין יו”ר מרצ ניצן הורוביץ לפרץ נאמר לו כי מרצ תומכת באיחוד עם העבודה וכי עמדת המפלגה היא כי אין היתכנות פוליטית לכך שבבחירות הקרובות יתמודדו שלוש מפלגות במרחב שבין כחול לבן לרשימה המשותפת. פרץ מכיר את הנתונים וההחלטה היא שלו”. אמש נערכה פגישה בין פרץ להורוביץ. דווח על פגישה טובה וחיובית, אך השניים לא הגיעו להסכמות. 
 
במרצ אמרו עוד כי איחוד עם מפלגתו של ברק בעייתי בגלל המשקעים שיש בקרב מצביעים ערבים נגדו בשל “אחריותו לאירועי אוקטובר” במגזר הערבי. 
ובינתיים, בליכוד נמשכים הגיוסים בקרב על “המגזר הרוסי” בין הליכוד לישראל ביתנו. אתמול פקד יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין לליכוד את אלכס אברבוך, אלוף אירופה בקפיצה במוט. אדלשטיין כתב בפייסבוק: "הליכוד היא המפלגה היחידה שדואגת לכלל המגזרים במדינת ישראל, היחידה שפועלת למען העולים מברית המועצות’, אמר לי אלכס. ‘אנשי הליכוד הם דוגמה לפוליטיקה של עשייה למען כלל אזרחי ישראל. במיוחד בזמן הזה חשוב לחזק את הליכוד כדי לא להביא לעליית ממשלת שמאל’״.