אחרי שראיתי בכל מקום ובכל אתר מודעה של מפלגת "ישראל דמוקרטית" שמבטיחה כי תוך שנתיים תהיה לישראל חוקה; ואחרי שקראתי כי יחצן בכיר קבע כעובדה (לא השערה, לא הערכה, לא תקווה, לא תחזית) כי פג הקסם של בנימין נתניהו – נחה דעתי. ולכן מאמר זה יעסוק באחד מאויבי ישראל - ארגון חיזבאללה , שחזר השבוע לכותרות. המזכ"ל נסראללה איים על 1,000 מטרות בבטן הרכה של מדינת ישראל. מנהיגינו ענו לו, כדרכם, שסופו יהיה מתחת להריסות. איום הכמות המפחידה של טילים ורקטות שבידי חיזבאללה מהווה, לדעתי, את הבעיה הביטחונית החמורה ביותר של ישראל, אך לא בכך אני רוצה לעסוק אלא דווקא בתשתית האזרחית של הארגון השיעי. 
 
בימים אלה מבצע מרכז המידע למודיעין וטרור של המרכז למורשת מודיעין פרויקט מיוחד החוקר וממפה את התשתית האזרחית של חיזבאללה. מה ניתן ללמוד ממנו עד עכשיו? ובכן, מתברר כי חיזבאללה הקים מערכת אדמיניסטרטיבית ענפה, דמוית מערכת ממשלתית, הדואגת ומטפלת באוכלוסייה השיעית בלבנון. קשה לדעת מה מספר השיעים בלבנון אבל בכל מקרה מדובר כנראה בעדה הגדולה ביותר במדינה - כשליש מהאוכלוסייה. הם מרוכזים בדרום ביירות, דרום לבנון ובקעת הלבנון. אם בעבר הלא רחוק העדה השיעית הייתה הכי ענייה ומפגרת בלבנון, הרי שהיא חדלה מלהיות כזאת, שלא לדבר על היותה הכוח הצבאי החזק ביותר במדינה. 
 
חיזבאללה מפעיל עבור האוכלוסייה השיעית "משרד שיכון וחקלאות" הדואג לשיקום, שיפוץ והקמת מבנים חדשים וסיוע לעוסקים בחקלאות; "משרד בריאות" שנוסד מקים תשתית נרחבת של בתי חולים ומרפאות; "משרד החינוך" בונה רשתות של בתי ספר פרטיים. ויש גם "מערכת בנקאית" שעיקר עיסוקה הלוואות בלי ריבית לאוכלוסייה השיעית. מוסדות אחרים מטפלים בנוער וגם בפצועים ובמשפחות ההרוגים.
 

עיקר המימון למוסדות אלה - הנתונים, אגב, תחת סנקציות אמריקאיות - מגיע מאיראן. היעד העליון, החזון, של חיזבאללה הוא להפוך את העדה השיעית בלבנון ל"חברת התנגדות" - כלומר, חברה התומכת בארגון ובמערכה שהוא מנהל נגד ישראל. היא מתגייסת ומשתתפת במערכה.
 
יש הבדלים רבים בין חיזבאללה לחמאס של עזה. אחד הבולטים שבהם הוא היחס והדאגה לאוכלוסייה האזרחית שבשליטתם. חמאס לא דואג לאוכלוסייה האזרחית, הוא אינו רואה עצמו אחראי לה. לכן מילות או משפטי קסם כמו "שיקום" או "ניצור מציאות שיהיה לו מה להפסיד" לא תופסות לגביו. חיזבאללה דואג גם דואג לאוכלוסייה השיעית, כי הוא תופס עצמו אחראי לה.
 
מכאן ניתן גם להבין – אף על פי שיש סיבות נוספות - מדוע חיזבאללה שומר על שקט בגבול עם ישראל ומקיים מולה מאזן הרתעה. האוכלוסייה האזרחית שהוא מטפח חשובה לו. להערכתי, במקרה של עימות כולל של ישראל מול איראן תהיה לנסראללה התלבטות לא קלה האם להצטרף, אלא אם יקבל פקודות מפורשות מחמינאי, שהוא אדונו העליון.
 
במקרה של עימות, יש לישראל לא רק בנק מטרות שיפגע במדינה הלבנונית, אלא גם בנק מטרות של המדינה השיעית שבלבנון.