המשבר בין וושינגטון לאנקרה בשיאו. ארצות הברית הוציאה הלילה (חמישי) את טורקיה מתוכנית ה-F-35, זאת בתגובה לכך שטורקיה רכשה את מערכת ההגנה מפני טילים S400 מרוסיה, למרות התנגדותה של ארצות הברית. 

"ארצות הברית ושותפות אחרות לתוכנית מסכימות על ההחלטה להשעות את טורקיה מהתוכנית והחלו בהליך לעשות זאת", אמרה אלן לורד, תת מזכיר ההגנה לרכש, בתדרוך לכתבים. לדבריה, העברת שרשרת האספקה למטוס הקרב המשוכלל תעלה לארה"ב בין 600-500 מיליון דולר. טורקיה מייצרת יותר מ-900 חלקים למטוס והייצור יעבור ברובו למפעלים בארצות הברית, הוא הוסיפה.
"טורקיה ללא ספק תפסיד מקומות עבודה והזדמנויות כלכליות עתידיות", הסבירה הבכירה בפנטגון. "היא תפסיד יותר מ-9 מיליארד דולר". 

אתמול הודיע הבית הלבן כי החלטת טורקיה לרכוש את מערכת ה-S-400 הפכה את מעורבותה המתמשכת בתכנית ה-F-35 לבלתי אפשרית. "נושא ה-F-35 לא יכול להתקיים לצד פלטפורמת איסוף המודיעין הרוסית, שייעשה בה שימוש על מנת ללמוד על היכולות המתקדמות של המטוס", נאמר בהצהרת הבית הלבן. 

עוד לפני כן, המועמד לתפקיד מזכיר ההגנה החדש של ארצות הברית, מארק אפסר, אמר כי טורקיה אינה יכולה להחזיק גם בסוללות ההגנה האווירית S-400 מתוצרת רוסיה וגם במטוס הקרב החמקן מתוצרת חברת לוקהיד מרטין האמריקאית.

ח"כ יאיר לפיד הגיב לצעד האמריקאי וכתב בטוויטר: "מברך על החלטת ארה״ב לבטל את עסקת הF-35 עם טורקיה. זה היה הדבר הנכון לעשות. מודה לידידינו בקונגרס וכמובן לבית הלבן. הצעד הבא: הוצאת טורקיה מברית נאט"ו".