ההסלמה האחרונה במפרץ, שבסוף השבוע האחרון באה לידי ביטוי בהשתלטות של כוחות משמרות המהפכה האיראניים על מכלית נפט בריטית, היא סימן נוסף למצוקה האיראנית ולמוכנות של טהרן ללכת על הסף ולהסתכן במלחמה מול האמריקאים. ההשתלטות על המכלית אינה גחמה רגעית או יוזמה מקומית, אלא מבטאת מדיניות מתוכננת באיראן. לפיה, שלב אחר שלב, בצורה מדורגת, מקצינים את הפעולות בתגובה לסנקציות החריפות שהטילה ארה”ב על איראן.



את המגמה הזו ניתן לראות בפעולות הקשורות לנתיבי השיט באזור המפרץ ובניסיון לייצר משוואה, שלפיה אם איראן לא תסחור בנפט תהיה לכך השלכה על שוק הנפט כולו. אם עד לפני חודשים ספורים הפעולות כוונו כנגד מדינות שכנות במפרץ הפרסי, בסוף השבוע אותתו האיראנים כי הם מעלים את רף ההימור ופועלים למעשה נגד אינטרסים של מדינה כמו בריטניה, בת ברית חשובה מאוד של ארה”ב.



המודיעין הישראלי חזה את המדיניות שינקטו האיראנים בתגובה לסנקציות ההולכות ומחריפות. עם זאת, ההערכה בישראל היא שלמרות המצב המתוח, מלחמה שבה מעורבת גם ישראל היא עדיין בסבירות מאוד נמוכה. בישראל מעריכים כי גם חיזבאללה לא ימהר להיכנס להרפתקאות מלחמתיות מול ישראל בשליחות שלטון האייתוללות מטהרן. 
 

במרכז התפיסה הזו עומדת במערכת הביטחון ההערכה כי ההרתעה מול חיזבאללה עדיין חזקה. לפי ההערכה הזו, הסיכוי להתלקחות גבוה יותר כתוצאה מאירוע נקודתי, כמו תגובה לפעולה המיוחסת לישראל בסוריה נגד ארגון הטרור השיעי. אולם הסבירות לצעד התקפי יזום של חיזבאללה שיוביל למלחמה היא נמוכה מאוד.
 
אלא שכתבה מקיפה שפורסמה באתר ה”דיילי ביסט” האמריקאי על חיזבאללה מערערת על תפיסה זו. בין השאר, מתראיינים לכתבה מפקדי שטח ולוחמים, שלפחות חלקם, כך נטען, מתראיינים ללא אישור הדרגים הבכירים. ב”דיילי ביסט” מציינים כי כאשר נשיא ארה”ב דונלד טראמפ מדבר על מלחמה, הוא מתכוון לעימות צבאי מוכר. אולם מבחינת איראן ובעלות בריתה, טראמפ מנהל כבר עתה מלחמה כלכלית נגדם - שתוביל למלחמה באזור. הכתבה מתמקדת במתרחש בלבנון, ולמעשה נטען שם כי יש סיכוי גבוה לכך שככל שהמתיחות בין איראן לארה”ב תגבר, כך גם יגבר הסיכוי לעימות צבאי ישיר בין ישראל וחיזבאללה.
 
בראיונות השונים שמביא האתר טוענים קציני החיזבאללה כי הסנקציות הכלכליות על איראן משפיעות בצורה משמעותית על הארגון, ולכן הם יהיו מוכנים לבצע פעולות מלחמתיות כנגד ישראל – אם האיראנים ייתנו להם את ההוראה. אם טיל יפגע באיראן, אומר אחד המפקדים בכתבה, ההתייחסות תהיה כאילו ישראל היא זו ששיגרה אותו. המסר שעולה מדברי המרואיינים הוא כי תרחיש של מלחמה עם ישראל הוא סביר ביותר ואף יכול להיות קרוב מאוד, כאשר חיזבאללה יהיה זה שיירה את הכדור הראשון.
 
אומנם הכתבה אינה מבטאת את העמדה הרשמית של חיזבאללה, אבל ניתן לראות בדברים שנאמרים שם סימן נוסף למתיחות הגבוהה לאורך הגבול הצפוני וברמת הגולן, מתיחות שהיא גם פועל יוצא של העימות בין וושינגטון לטהרן. בכל הקשור לאיראנים, ישראל משתדלת על פי הבקשה האמריקאית להוריד פרופיל ככל הניתן. ובכל זאת, המתיחות הגוברת בין ארה”ב לאיראן מעלה את הסיכויים שגם ישראל תמצא את עצמה נגררת לתוך העימות.