נקודות למחשבה: אפליקציית FaceApp הציפה בימים האחרונים את הקיר של כולנו בפייסבוק. על פניו, היא נראית כמו עוד אפליקציה אופנתית שסוחפת מליוני משתמשים שרוצים לראות ולהראות כיצד הם ייראו כשיהיו זקנים, שתיעלם עוד שבוע או שבועיים, כאילו מעולם לא הייתה כאן.
אבל, הבעיה הגדולה היא, שגם אחרי שהאפליקציה תיעלם, דבר אחד יישאר - המידע האישי שאישרתם להעביר לגורם. במקרה הזה, הגורם הוא חברה רוסית שמפתחת אפליקציות. ייתכן מאוד שבין פרטי המידע שאישרתם להעביר לרוסיה, ישנם דברים שלא ממש הייתם רוצים שיידעו עליכם.
לא בכדי הסנאטור צ'אק שומר קרא לפתוח בחקירה ממוקדת של האפליקציה, והוועדה הדמוקרטית הלאומית אף ביקשה שלא להשתמש באפליקציה. "יהיה מאוד מטריד לגלות שמידע רגיש על אזרחי ארה"ב יגיע לידיים של כוחות זרים ועוינים, המפעילים מתקפות סייבר כנגד ארצות הברית", מסר שומר במכתב שהתפרסם.

אז אם כך, מה הסכנות האמיתיות בהורדת כזו אפליקציה, מה המידע שאיפשרתם למתכנתי האפליקציה, ומבחינה מעשית גם לממשלת רוסיה (חברות טכנולוגיה ברוסיה פועלות תחת הסכמה גורפת לספק לממשל גישה למידע ולנתונים) לדעת עליכם? ובכן, מלבד העובדה שחשפתם בפני גורמים שאינכם מכירים את כל התמונות שלכם שכוללות מן הסתם, את זהות האנשים הקרובים אליכם ביותר, את ההרגלים שלכם, ואת המקומות בהם אתם נוהגים להסתובב. הרי, ייתכן ונתתם כלי עוצמתי מאוד בידי מפתחי האפליקציה, ואולי אפילו בידי ממשלה זרה. 
אנחנו נמצאים בתוך עולם שהשימוש במזהה פנים כאמצעי בטחון ובקרה המאפשר גישה לנתונים אישיים רק הולך וגובר. בעבר כבר נעשה ניסוי שהראה שניתן בסיטואציה מסוימת להדפיס את הפנים בטכניקת תלת מימד ובשימוש מתוחכם לקבל גישה ישירה לטלפון החכם, לחשבון הבנק שלנו, ולכל פעילות שנעשתה בסמוך לטלפון הנייד שלנו, כאשר יתכן וגם נתתם גישה לנתונים ביומטריים שנשמרו אצלכם כגון תעודות זהות ודרכונים חכמים.
ברגע שאתם נרשמים לאפליקציה כזאת ומעניקים להם רשות להיכנס לתוך החיים הפרטיים שלכם, לתוך התצלומים האישיים שלכם, ולמסמכים החשובים ביותר עבורכם, קחו בחשבון שגם שנים אחרי שתעזבו את האפליקציה, חומרים שהייתם מעדיפים שלאף אחד לא תהיה גישה אליהם, הפכו להיות נגישים לאנשים שאתם אפילו לא מכירים.
הכותב הוא מנכ"ל 'קרנליוס' העוסקת בהכשרות סייבר בישראל וארצות הברית