שניים מתושבי הקריות באזור חיפה הגישו לאחרונה בקשה לאישור תביעה ייצוגית על סך 21 מיליון שקל נגד חברת דור כימיקלים, האחראית לצנרת הגז התעשייתי התת־קרקעי, שבה אירעה בחודש מאי האחרון דליפת גז תעשייתי מאסיבית. מדובר בדליפה אשר הביאה לסגירה של שטח נרחב באזור הקריות לתנועת כלי רכב והולכי רגל במשך שתי יממות, וזאת בשל הזמן הממושך שנדרש כדי שהגז המסוכן והנפיץ יתנדף מהמקומות הנמוכים בקרקע שבהם הצטבר. הדליפה הסתיימה ללא נפגעים בנפש הודות לערנות של תושבי האזור, שהתקשרו למוקדי החירום של הרשויות המקומיות והתריעו על המפגע. זאת, לאחר ששום מערכת ניטור, במפעל או של הרשויות, לא גילתה את הדליפה בעוד מועד.

שני התובעים, יונה סופר, תושב קריית ביאליק, ומיכאל איליאגויב, תושב קריית חיים, הגישו את הבקשה לתביעה באמצעות עורכי הדין דוד וחיה מנע. מדובר למעשה בשתי תביעות, כשהראשונה מתייחסת לתושבים שמתגוררים בסמוך למקום הדליפה, אשר סבלו מריח הגז בעת הדליפה. תושבים אלו תובעים מדור כימיקלים 14 מיליון שקל (כ־1,400 שקל לתושב). קבוצה שנייה, שכוללת את מי שאינם תושבי המקום ונקלעו לאזור, כלקוחות של בתי עסק, קרובי משפחה ומי שנסע ברכבו באזור - תובעת מהחברה פיצוי של 7 מיליון שקל. 
השבוע אמר יונה סופר ל"מעריב": "מה שאנחנו עברנו כאן בימי הדליפה זה סיוט. אנשים סבלו מצריבות בעיניים, בחילות וכאבי ראש, זה מפגע שאי אפשר להסביר במילים. זה שמבחינת הרשויות הספיקה סגירת חלונות ואנשים לא פונו לא אומר שהסכנה לא הורגשה, ולראות ילדים וקשישים מגיבים לדליפה היה מפחיד. שלא לדבר על הנזק שנגרם לתושבי האזור בסגירת צירי תנועה מרכזיים ביותר, ועוד בבוקר יום ראשון - מה שהקשה על רבים להגיע למקומות העבודה, לפגישות, לסידורים ולמוסדות החינוך. על הנזקים האלה אף אחד לא דיבר".

עורכי הדין דוד וחיה מנע. צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
עורכי הדין דוד וחיה מנע. צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יצוין כי אף שהמשרד להגנת הסביבה והרשויות המקומיות נושאות לכאורה באחריות לדליפה שלא אותרה מבעוד מועד, בחרו התושבים לתבוע רק את דור כימיקלים. עורכי דינם, דוד וחיה מנע: "לדור כימיקלים אחריות ישירה לדליפה שהביאה לסיכונים בריאותיים ובטיחותיים חמורים. בנוסף, אורח החיים התקין של תושבי האזור הופרע באופן דרמטי וחמור עקב הדליפה. דור כימיקלים פשעו נגד תושבי מפרץ חיפה, ולכן אנו תובעים אותם. כפי שהתברר בשימוע שערכה עיריית חיפה לאחר האירוע, החברה פעלה בניגוד להיתר שניתן לה, אבל אין זו גם הפעם הראשונה שמתרחש אירוע של דליפת גז מצינורות חברת דור כימיקלים".
על פי הנתונים, אירוע דומה התרחש בחודש ינואר 2012 ושלוש שנים לאחר מכן, בחודש פברואר 2015, כאשר התגלו בביקורת פתע שערך המשרד להגנת הסביבה במפעל בעיות במערכת למניעת זיהום אוויר. בנוסף, ביולי 2017 התגלתה במפעל דליפה של גז פחמימי מסוכן. 
מדור כימיקלים נמסר בתגובה: "נגיב בבית המשפט כמקובל לאחר שנלמד את התביעה".