כוחות גדולים של צה"ל ומג"ב החלו להרוס היום (שני) מבנים בלתי חוקיים בשכונת ואדי אל-חומוס, השלוחה הדרום-מזרחית של הכפר צור באהר שבמזרח ירושלים, תוך מחאה פלסטינית וביקורת בינלאומית המושמעת כלפי המהלך. הרשויות הישראליות החלו בהריסת 13 בתים לאחר שבג"ץ אישר לפני כחודש כי אין כל מניעה חוקית להריסה. זאת, על אף שמבנים אלה נבנו לפני שנים רבות, חלקם לאחר שקיבלו היתר בנייה מהרשות הפלסטינית. במהלך פעולות ההריסה החלו עימותים בין מפגינים במקום לכוחות הביטחון.



עד עכשיו הריסת הבתים המבוצעת על ידי לוחמי הנדסה עוברת בשקט ללא אירועים מיוחדים. כרגע אין הפרות סדר במקום. לצד כוחות מג"ב בשטח דחפורים של חיל ההנדסה והריסת הבתים מתבצעת באמצעות דחפורים ושימוש בחומרי חבלה. מדובר באזור שנמצא בין שטח B לשטח A.


הפלסטינים חוששים כי הריסת בתים ומבנים בסמוך לגדר תקבע תקדים לערים אחרות לאורך תוואי המכשול, הנמשך לאורך מאות קילומטרים ברחבי הגדה המערבית הכבושה ובאמצעותה.


ההריסה היא הסבב האחרון במאבק המתמשך על עתידה של ירושלים, שבה מתגוררים יותר מ -500,000 ישראלים ו כ-300 אלף פלסטינים, ובה מקומות קדושים ליהדות, לאסלאם ולנצרות. 



הריסת  בית בצור באהר. צילום: רויטרס
הריסת בית בצור באהר. צילום: רויטרס



עם אור ראשון החלו מחפרונים מכניים להרוס בית בן שתי קומות, תוך שחיילי צה"ל משגיחים על המתרחש. "מאז שתיים לפנות בוקר פינו אנשים בכוח מבתיהם והחיילים החלו לזרוק חומרי נפץ בבתים שהם רוצים להרוס", אמרה חמאדה, ממנהיגי הקהילה בצור באהר.



מספר תושבים מצור באהר אמרו ל"רויטרס" כי הם צפויים להיות חסרי בית. גורמים פלסטינים רשמיים אמרו שחלק מהמבנים נמצאים בשטחים עליהם הם צריכים לשלוט. הארגון לשחרור פלסטין פרסם הודעה המאשימה את בית המשפט הישראלי כי הוא "קובע תקדימים שיאפשרו לכוחות הכיבוש הישראליים להרוס מבנים פלסטיניים רבים הנמצאים בקרבת מקום".



ג'יימי מקגולדרק, המתאם ההומניטרי של האו"ם וגורמים נוספים באו"ם קראו בשבוע שעבר לשלטונות ישראל לעצור את תוכניות ההריסה. האיחוד האירופי פרסם הודעה בה נכתב כי "המשך מדיניות זו מערער את הכדאיות של פתרון שתי המדינות ואת האפשרות לשלום בר קיימא".



עם זאת, בית המשפט העליון פסק פה אחד לטובת הריסה. "העותרים לקחו את החוק לידיהם כשהחלו והמשיכו לבנות מבנים ללא קבלת אישור מיוחד מהמפקד הצבאי", נכתב בהחלטה.