מאסר עולם ועוד שמונה חודשים, בנוסף לקנס כספי בסך 258 אלף שקל, הוטלו הבוקר (שני) על ידי בית המשפט הצבאי בעופר על המחבל אסלאם נאג׳י, שהורשע בגרימת מותו בכוונה של לוחם דובדבן, סמ"ר רונן לוברסקי, במהלך פעילות מבצעית למעצר חוליית טרור במחנה הפליטים אל-עמרי באזור רמאללה. כזכור. מאז מעצרו של המחבל דרשה משפחתו של לוברסקי להטיל עונש מוות על נאג'י.



כפי שצוין, העונש אשר הושת על המחבל היה העונש המקסימאלי ועמד על מאסר עולם ועוד 8 חודשים בפועל בגין שיבוש הליכי משפט, כאשר בנוסף 
ניתנו פיצויים בסך 258 אלף ש"ח כפי שמאפשר החוק הפלילי אשר ישולם תוך שנתיים מהיום.

ראש בית הדין אמר בהכרעת הדין, כי "הנאשם חילל את ערך החיים. במעשיו פגע גם בערכים של שמירת הסדר באזור. בכל חברה מתוקנת זכה ערך החיים להכרה עליונה. כך נמצאת גם במשפט העברי וגם בכתבי האיסלאם. הנאשם בחר ליטול חייו של אדם. מובן כי כל עונש שיושת אינו יכול להשיב את המנוח לחיק משפחתו. לנוכח העונש הוא מאסר עולם ויינתן עונש נוסף על שיבוש הליכי משפט בדמות מאסר בפועל של שמונה חודשים. כל סכום גבוה ככל שייקבע לא יחזיר את המנוח. הפיצוי הוא מענה ראשוני בלבד. לא יהיה הפיצוי כדי לשפות את עניין המנוח".

לוברסקי נהרג במאי האחרון במהלך פעילות מבצעית של יחידת דובדבן במחנה הפליטים אל־עמארי, מזרחית לרמאללה. האירוע התרחש במהלך פעילות מבצעית שגרתית, שכללה מעצר של מבוקשים באזור, כאשר המחבל, אסלאם נאג'י, הטיל על ראשו של לוברסקי לוח שיש, ופצע אותו בראשו. לוברסקי פונה לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, אך שם כאמור, ולמרות מאמצי הרופאים, נאלצו לקבוע את מותו.



לוברסקי ז"ל. צילום: דובר צה"ל
לוברסקי ז"ל. צילום: דובר צה"ל



ולדימיר לוברסקי, אביו של החייל, אמר בפתח הדיון בבית המשפט הצבאי כי "הגיע הזמן שהפרקליטות הצבאית תפסיק לפחד ותדרוש לגזור על המחבל השפל עונש מוות. אנחנו לא נדרוש פחות מזה. רק יד קשה בלחימה בטרור תציל חיים". לדבריו, "זו טעות קשה מצד מדינת ישראל להעניק לאויבינו המוצהרים זכות להישפט במקום לחסלם. ניהול משא ומתן איתם בבתי הסוהר במקום לגרש את משפחותיהם הוא הזיה. רק יישום חבילת ההרתעה נגד הטרור ללא כל היסוס תימנע את הרצח הבא. פסק הדין הוא ביזיון שאין כדוגמתו".

המחבל, תושב מחנה הפליטים אמערי ברמאללה, נעצר בפעילות של שירות הביטחון הכללי בשיתוף צה"ל בתחילת יוני 2018. בפעילות מודיעינית של השב״כ עלה שמו כחשוד בהשלכת לוח השיש שהוביל למותו של לוברסקי. במהלך החקירה בשב"כ הודה אסלאם כי הוא אכן זה שהשליך את הלוח שגרם למות החייל מגג בניין סמוך וביצע שחזור של האירוע.



בדצמבר האחרון החליט בית המשפט העליון כי הבניין בו התגוררה משפחתו של המחבל ייהרס. שבועיים לאחר מכן הרס צה"ל את הבניין בו התגוררה משפחתו של המחבל. ההריסה בוצעה בתום מצור על הבית הנמצא במחנה הפליטים אל אמערי, שנמשך כחמש שעות. במהלך הריסת הבניין החלו עימותים בין פלסטינים לחיילי צה"ל, אלו כללו גם חילופי אש. מקורות פלסטיניים מסרו כי כתוצאה מהעימותים נפגעו 56 צעירים, בהם חמישה מירי אש בפלג התחתון של הגוף. עוד דווח כי 500 חיילים וכלי טיס לא מאויש, איבטחו את הריסת הבניין

בתגובה לגזר הדין אמר יו״ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כי "רק גזר דין מוות הוא העונש הצודק והנכון לרצח שתיכנן מראש המחבל המתועב לפרטי פרטים. חבל שראש הממשלה נתניהו כבר ארבע שנים מטרפד את דרישתנו לחוקק חוק עונש מוות למחבלים. המחבל המתועב שרצח את לוחם דובדבן סמל ראשון רונן לוברסקי זכרו לברכה יכנס לכלא בישראל ויזכה לתנאים מפליגים, ומשפחתו תקבל קצבה חודשית מהרשות הפלסטינית. אם לא די בכך, אותו מחבל מתועב יכנס לכלא בידיעה שהוא עשוי להשתחרר בעסקת החילופין הראשונה. רק עונש מוות למחבלים יעשה את הצדק לבני משפחות הנרצחים ולעם ישראל".
 

משפחת לוברסקי. דרשה עונש מוות. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
משפחת לוברסקי. דרשה עונש מוות. צילום: הדס פרוש, פלאש 90