בכל יום שישי מדריכים וקצינים מבית הספר ללוחמה בטרור (לוט"ר) נמצאים בחדרי המבצעים של היחידות באוגדת עזה, ומקבלים נתונים מדויקים על ירי הצלפים בשטח נגד המתפרעים בגדר - מי ירה ומתי וכיצד פגע, כך הסבירו היום (שני) קצינים בכירים בתדריך לכתבים צבאיים בבית הספר ללוט"ר. הקצינים הסבירו עוד כי ישנו מעקב מדויק על ירי הצלפים ברמת שם הצלף, מה שמאפשר הפקת לקחים, התאמת סוג הנשק ושיטת הירי והמיגון אותו הצבא מספק להם. 

בית הספר ללוחמה בטרור, שנמצא במתקן אדם סמוך למודיעין, מרכז למעשה את כל נושא הלוחמה בטרור בצה"ל. זהו הבית ספר והסמכות המקצועית בצה"ל להכשרת היחידות המיוחדות בצה"ל בנושאים של לחימה מול טרור, במאפיינים של שטח בנוי, לוחמת התת קרקע בדגש על המנהרות ברצועת עזה, אבל גם במאפיינים אפשריים בלבנון, הכשרת הצלפים והכשרות בנושאים שונים הדורשים טיפוס גלישה וחילוץ. 

אבל בשנים האחרונות הדגש הוא לא רק על היחידות המובחרות בצה"ל, אלא גם על הכשרות של מפקדים ולוחמים מהגדודים בחטיבות החי"ר. המטרה, כך אומרים בבית הספר ללוחמה בטרור, היא לנסות להגיע לכמה שיותר לוחמי חי"ר, דרך הכשרות שונות ומקוצרות לעומת היחידות המובחרות, ובכך ליישר קו בצה"ל בכל הקשור ללחימה בשטח בנוי ובלחימת המנהרות.


צילום: דובר צה"ל


כמו חלקים גדולים מהיחידות הלוחמות בצה"ל, המציאות המבצעית ואירועי הגדר ברצועת עזה, השפיעו גם על מאפייני האימונים וההכנות של היחידות הלוחמות. בבית הספר ללוט"ר, זה בא לידי ביטוי בעיקר בכל הקשור להכשרת הצלפים בצה"ל והאימון שלהם, במאפיינים שהם שונים מהמציאות בשדה הקרב. קצין בכיר ציין כי מטרת הצלפים הפועלים מדי יום שישי על הגדר, הינה לפצוע את המתפרעים, ולא להרוג אותם. 

אותו קצין מציין עוד כי לאחר יותר משנה של אירועים אלימים על גדר המערכת, בית הספר כל הזמן מפיק לקחים: " צלף שיש לו בעיות מקצועיות שחוזרות על עצמן, או בעיות של התנהגות נורמטיבית לא תקינה, לא ימשיך לבצע את תפקידו כצלף. היו גם מספר מקרים בהם הודחו צלפים מביצוע המשימה". 

כאמור מטרת ירי הצלפים ברוב המקרים בפעילות מול הפרות הסדר על הגדר היא לפצוע ולא להרוג, ובהקשר הזה הוסיף אחד הקצינים, כי אחד הלקחים המרכזיים בשנה האחרונה נגע לכיוון מקום הפגיעה של הצלפים במי שהוחלט לירות לעברו בהפרות הסדר על הגדר: 
"בהתחלה ההנחיה לצלפים היתה לירות לעבר הרגליים, אבל בירי מעל הברך נגרמו גם לא מעט מקרי מוות. לאחר מכן ההנחיה המקצועית היתה לירות מתחת לברך, והיום אנחנו מאמנים את הצלפים לפגוע בקרסול, ובכך למעשה מספר מקרי המוות, מירי שמטרתו הייתה לפצוע, הצטמצם".

במתקן אדם עוברים הצלפים, שיורדים לפעילות מבצעית בעזה, אימונים במטווח שבו מנסים לדמות ככל הניתן את מצב האמת כפי שיפגשו אותו בשטח. כמו כן, באימונים מתורגלים הצלפים בירי עם עשן סביבם, כשהם לובשים מיגון מלא ויורים מתלולית עפר ולא משטח ישר וסטרילי.

מאז החלו הפרות הסדר על הגדר בסוף מרץ בשנה שעברה, ההערכה היא כי מספר ההרוגים בקרב הפלסטינים עומד על כ-300 הרוגים, ובחודשים האחרונים, לצד ירידה בהיקף המשתתפים בהפרות הסדר, חלה ירידה ניכרת במספר ההורגים בעזה באירועים אלו.

בית הספר ללוחמה בטרור. צילום: דובר צה"ל

עימותים בגבול הרצועה. צילום: רויטרס


נדבך נוסף שתפס נתח משמעותי בתפקיד בית הספר ללוט"ר בשנים האחרונות, כחלק מהלקחים ממבצע צוק איתן, זה הלחימה בתת הקרקע. הבחירה של המפקדים בשטח להוריד לוחמים אל המנהרות תהיה ברירת מחדל גם בעימותים הבאים ברצועת עזה, לטובת לימוד וחקירה או לצורך דרישה מבצעית אחרת, שבה יחליט המפקד הבכיר בשטח, שזו הבחירה הנכונה לעשות.

בכל מקרה מדובר במעט יחידות במסגרת חטיבות החי"ר והיחידות המובחרות, שעוברות את ההכשרה בבית הספר ללוט"ר ומצטיידות בהתאם גם בציוד לחימה שמתאים ללחימה מהסוג הזה.