איילת שקד השלימה השבוע את השלב הראשון בתהליך הפיכתה למנהיגת הימין בישראל. נפתלי בנט קרא היטב את המפה הפוליטית, ובגדלות רוח נדירה במחוזותינו הכתיר את שקד למנהיגת הימין החדש. השלב הבא צריך להיות איחוד תחת הנהגתה של כל המפלגות שמימין לליכוד. שלב זה חייב להסתיים כמובן בתוך שבוע. השכל הישר וההיגיון הפוליטי של המפלגות הללו מחייב את הצעד. לכאורה - גם השכל הישר וההיגיון הפוליטי של נתניהו צריכים להיות כאלה. אבל כידוע, אלו לא המרכיבים היחידים כשבאים להחליט. 
 
המתמטיקה פשוטה. רוב עצום - 81.3% - מקרב מצביעי הציונות הדתית והחרדים הלאומיים מתכוון להצביע עבור איחוד הימין כאשר איילת שקד תעמוד בראשו (סקר דיירקט פולס שהוזמן על ידי “מקור ראשון”, 18 יולי). רק 51% יעשו כך אם הרב רפי פרץ יעמוד בראש הגוש הזה, ואיילת שקד במקום השני. בסקר שנערך ביום ראשון (חדשות 12) נמצא כי גוש כזה יקבל 13 מושבים בכנסת (בסקר מנו גבע - 14). אם לא יהיה איחוד, והרב רפי פרץ ירוץ בראש איחוד מפלגות הימין, הוא יזכה בחמישה מנדטים. איילת שקד בראש הימין החדש תקבל שישה. השלם במקרה הזה יהיה גדול מסך חלקיו. בין השאר על חשבון הליכוד.
 
וזו בדיוק הנקודה שבה צפויה התערבותו הנחושה של ראש הממשלה. אחרי שהסביר שוב ושוב כמה הגוש חשוב - הוא מתנגד בכל תוקף לאיחוד, בייחוד כזה שבראשו ניצבת איילת שקד. כי נתניהו ממש לא רוצה מפלגה גדולה בתוך הגוש שלו. הוא מעדיף כמה קטנות. חלשות הרבה יותר. מקורות שונים שאין לי כל דרך לאמת או לשלול את מהימנותם גם אומרים כי שרה נתניהו התערבה אישית מול אשתו של הרב רפי פרץ כדי לטרפד מראש כל סיכוי שהרב פרץ יסכים לוותר על ראשות הגוש. אף שסקרים חד־משמעיים מצביעים על כך שמדובר בהפסד מובהק של מנדטים, ואם לא יהיה איחוד - גם התנדנדות מסוכנת על סף אחוז החסימה.

פרופ’ קמיל פוקס שאל עבור ערוץ 7 את מצביעי המפלגות שמימין לליכוד מי הכי מתאים להחליף את נתניהו בתום כהונתו. 29% רצו באיילת שקד. רק 2% חשבו שהרב רפי פרץ מתאים לתפקיד. אז מה גורם למישהו לחשוב שהרב רפי ימהר לוותר על הסיכוי לעמוד בראש, גם אם הראש קטן, והוא מחובר לגוף שעלול להימחק. 
 

ראש הממשלה היה אמור להפציר בו לוותר. אבל דומה שהוא מתכוון לעשות ממש ההפך. הוא אולי ילחץ עליו להתפשר עם אנשי עוצמה יהודית שקופחו, נעלבו (בצדק) ופרשו, כדי לשפר את סיכויי איחוד מפלגות הימין להיכנס בכלל לכנסת. אבל כיוון שגם איחוד כולל כזה לא משנה משמעותית את מפת הגושים (בינתיים לפחות, התייצבותה של שקד בראש גוש מאוחד עשויה ליצור סחף של תמיכה) אין לנתניהו שום תמריץ לחזק את מתנגדיו מימין. 
 
תפנית מעניינת מסתמנת בקרב כמה רבנים נחשבים בציונות הדתית. הרב אלי סדן והרב שמואל אליהו ורבנים חשובים נוספים, מפד”ל וחרד”ל גם יחד, אשר רק לאחרונה הביעו התנגדות להצבתה של שקד בראש הגוש - קוראים עכשיו לרב רפי פרץ לוותר על המקום הראשון. הוא לא יוכל עוד להסתתר מאחוריהם בבואו להצדיק את דבקותו בראשות מפלגה. אבל לא אלמן ישראל. ודאי יימצאו רבנים אחרים שיספקו לו את התירוץ. הרי רק לאחרונה למדנו מפיו: מנדטים זה לא הכל.