איל"ן, העמותה הוותיקה בישראל לשיקום ילדים ובוגרים עם מוגבלויות וזוכת פרס ישראל, השיקה אתמול תוכנית חומש אסטרטגית חדשה שגיבשו יועצים וצוותי חשיבה בארגון, בניצוחו של המנכ"ל בועז הרמן.

בכנס ראשי הסניפים של העמותה אמר אתמול הרמן: "איל"ן נמצאת ברגע היסטורי בחיי הארגון, לפני הטמעת תוכניות שגיבשנו לפי מה שפועל נכון בשטח. נשאף ליישם עוד השנה שלוש תוכניות שישכללו את מימושו של חזון הארגון - לאפשר לאנשים עם מוגבלות פיזית לחיות חיים משמעותיים לאורך כל חייהם".
שלוש התוכניות מתמקדות בתרבות ובפנאי לנכים מעל גיל 21, בפתרונות נגישות לחיים עבור בוגרים עם מוגבלות פיזית בתחומי ההשכלה, התעסוקה והדיור ותוכנית למשפחות של ילדים נכים. גולת הכותרת של תוכנית הארגון, שהחל את דרכו לפני שבעה עשורים בהתמחות בשיקום ילדים, היא הרמת הכפפה בכל הנוגע לשיקום בוגרים עם מוגבלויות בישראל. 


"הילדים גדלו, ואנחנו לא עוזבים אותם באמצע הדרך", אמר הרמן ל"מעריב" בכנס, "במחקר מצאנו שההורים חווים שבר גדול לאחר שהילדים מגיעים לגיל 21. צריך להבין, הבדידות בכל הנוגע לאדם עם מוגבלות פיזית בוגר חינוך מיוחד לא מתחילה בגיל 80. היא מתחילה כבר בגיל 21, כשהמסגרות נגמרות - בגלל חוסר בפתרון מערכתי, שיוצר דילמה גדולה בקרב ההורים, ובגלל 'קבוצת השווים' של הצעיר, שנעלמת מעט. אנחנו מוסיפים תוכניות כדי להקל על המשפחות הללו בספקטרום רחב מאוד – החל בספורטאים נכים וכלה בנכים המרותקים לביתם". 

הרמן מוסיף: "המדינה נתנה לאורך השנים פתרונות נהדרים עד גיל 21, אבל בכל הנוגע לבוגרים, יש רפיסות וחוסר יוזמה. אנחנו רוצים לרתום את הממשלה, אבל יוצאים בינתיים לדרך. אנחנו לא יכולים לחכות, השטח זועק. עשרות אלפי אנשים יושבים בבית עם מוגבלותם ללא מסגרת, ואנחנו רוצים להוביל תוכנית לאומית שתמשיך את הרצף לאנשים עם מוגבלות קשה. ללא התגייסות של המדינה יהיה לנו קשה, אנחנו מנצלים את המשאבים שלנו כפי יכולתנו". 
 
הוא מתאר תפיסה של פתרונות המותאמים לצרכים של בוגרי החינוך המיוחד. לפיכך יש אפשרות למסגרת תעסוקתית בבוקר או להשתלבות בדיור לסוגיו בקהילה. "התפקיד של המדינה הוא לדאוג לאנשים האלה, וארגוני החברה האזרחית נכנסים לוואקום בגלל סדרי עדיפויות לקויים ותקציבים חלקיים. הסיבה היחידה שאנשים עם מוגבלות יושבים בבית, בהם אנשים צעירים, מוכשרים ויצרנים, היא כי אין תפיסה מערכתית כוללת. איל"ן עושה זאת משנות ה־50, ועדיין המכרזים שמשרד הרווחה מוציא אינם תמיד נעשים בעצה אחת עם העמותות. המגזר השלישי הוא הצבא האזרחי של המדינה היום. ולכן אני קורא לממשלה לשולחן עגול כדי להרחיב את התוכנית שלנו".