ראש הממשלה לשעבר, ויו"ר ישראל דמוקרטית, אהוד ברק, מתנצל בפני ערביי ישראל על חלקו באירועי אוקטובר 2000. בראיון לכאן ב', אמר היום (שלישי) ברק כי "אני נושא באחריות של כל מה שהתרחש, לרע או לטוב תחת תקופת כהונתי כראש ממשלה, בתוך זה גם לאירועים שבהם נהרגו באוקטובר 2012 אזרחים ישראלים ערבים ופלסטינים מעזה". 

לדברי ברק, "אני חוזר גם היום ואומר בכאב אמיתי, אין מקום בשום מצב למפגינים שנהרגים מאש כוחות הביטחון והמשטרה של מדינת ישראל, של המדינה שלהם. במובן הזה אני נטלתי אחריות והתנצלתי גם בעבר, אני גם הסברתי בוועדה של השופט אור בניגוד לעצת עורכי דיני שאמרו לי 'מה אתה עושה' ואמרתי: אני אומר את האמת. אני אחראי לכל מה שקרה כולל הדברים האלה. ומביע עוד פעם צער והתנצלות בפני המשפחות שהכאב שלהם הוא בטח לאין סוף, ולפצועים והחברה הערבית והחברה הישראלית שהרי פעלתי בשמה, היו שם נסיבות קשות ביותר והאחריות בהחלט נדרשת. אסור היה שדברים כאלה יקרו לא אז ולא היום ואני בהחלט אומר שאני לא מסיר מעצמי את האחריות ואני מאמין שאני יכול להיות חלק מהפתרון ואני באמת מחויב לפעול לתיקון עמוק".
 

חבר הכנסת עיסאווי פריג' ממרצ אמר בתגובה לדברי ברק כי "המילים שלו הן התחלה חשובה. אני מכפר קאסם, קרובים שלי הלכו ב-56. זה לא דבר ששוכחים אבל אני לא חי את העבר. אני מסתכל את העתיד ומחפש בשורות טובות לחברה שלי. דברי ברק היו אמורים להישמע אחרי שנה,שנתיים ושלוש ולא אחרי 19 שנים. אבל בין כוונות למעשים יש עדיין מרחק". 
 
על אפשרות של חיבור בין מרצ לישראל דמוקרטית אמר פריג' כי "נפתחה דלת. זה מעודד ויש מקום לדיבור. אנו לא מוותרים על הערכים שלשמם מרצ קיימת. בנוסף לאזרח שהוא במרכז, יש גם לסיים את הכיבוש. יש פרטנר. חשוב לי מה שבני החברה שלי עוברים. מה שברק עשה היום זה התחלה טובה, אבל אני רוצה לראות את המעשים. האמת היא שנכון ללכת לעמיר פרץ. מרגע שפרץ סגר את הדלת נכון לבחון את כל האפשרויות עד הרגע האחרון".

ח"כ מוסי רז (מרצ) אמר בתגובה להתנצלות שהשמיע ברק, כי "רק האזרחים הערבים יכולים לקבל או לא לקבל את ההתנצלות. אם תובא הצעה לחבירה אבחן את העקרונות שלה ואקבל החלטה אם לתמוך או לא על פי ערכי מרצ".


ח״כ עפר שלח (כחול לבן) אמר כי "20 שנה, ואחוז חסימה אחד שהוא מסתכל עליו מלמטה, לקח לאהוד ברק כדי לקבל אחריות לאירועי אוקטובר 2000
‏כמו ההתנצלות בפני עדות המזרח, ברק ממשיך לחשוב שכולם מטומטמים. ‏ובגלל זה, לא בגלל שהתנצל או לא, הוא מתחת לאחוז החסימה".

באוקטובר 2000 פרצו מהומות והפגנות של ערביי ישראל בעקבות פרוץ האינתיפאדה השנייה ועלייתו של אריאל שרון להר הבית. באירועים נהרגו 12 ערבים ישראלים וכן יהודי אחד, שנפגע מאבנים שיידו ערבים על הרכב בו נסע. 

בעקבות האירועים הקימה הממשלה ועדת חקירה ממלכתית בראשות השופט תאודור אור, שמתחה ביקורת חריפה על שרים בממשלה, על קצינים במשטרת ישראל, ועל מנהיגים בציבור הערבי הישראלי.