זה כבר נהיה ספורט לאומי להפוך את בית המשפט העליון לשק חבטות, אך חשוב לזכור כי לא פעם עמד בג"ץ כחיץ יחיד ואחרון מפני פגיעה בזכויות נשים בכלל, ובקרב קבוצות מיעוט בפרט. הסכמים קואליציוניים ומשמעת סיעתית מאלצים לא פעם חברי כנסת לתמוך בחקיקה פוגענית, הרומסת ברגל גסה את זכויות המיעוט. במקרים כאלה המוצא האחרון הוא עתירה לבג"ץ של ארגוני חברה אזרחית על מנת לשנות את החוק או את ההחלטה שפגעה בזכויות נשים. היו לא מעט מקרים שבהם בחר בית המשפט העליון להתערב לטובת נשים מאוכלוסיות מיעוט, כמו למשל בעתירות שהגישה עמותת "איתך - מעכי – משפטניות למען צדק חברתי", ובהן הורה בג"ץ לשנות את סעיף החוק שאסר על מקבלי ומקבלות הבטחת הכנסה שימוש כלשהו ברכב, או כשהורה על מפלגת אגודת ישראל לשנות את סעיף התקנון אשר מנע מנשים להיות חברות מפלגה.

במקרים הללו וברבים אחרים נפגעו זכויותיהן של נשים מקבוצות מיעוט באוכלוסייה, בהן ערביות, חרדיות, נשים ממוצא מזרחי, יוצאות אתיופיה ודוברות רוסית. כתוצאה מכך, 17 ארגוני נשים, יחד עם עשרות נשים אקטיביסטיות, פנו לאחרונה לראשי המפלגות בדרישה לשים את שלטון החוק ואת חיזוק הדמוקרטיה בראש סדר העדיפויות במערכת הבחירות הנוכחית ולאחריה. כל הנשים החתומות על הקריאה מקדמות סוגיות בוערות, המשפיעות על חיי נשים, וחשוב שיעסיקו גם את מנהיגינו, כמו הגנה על נשים מפני כל סוגי האלימות, ייצוג שוויוני ומגוון במוקדי קבלת החלטות, הדרת נשים מהמרחב הציבורי, מניעת אפליה נגד נשים ואיסור על הפרדה מגדרית. יחד עם זאת, כולנו יודעות שבלי בית משפט עליון חזק ועצמאי, המאבקים לשוויון זכויות מלא לא יצליחו וכל ההישגים שכבר הושגו ירדו לטמיון.

כפעילות למען קידום זכויות נשים אנו מתריעות על כך שהפגיעה בבית המשפט העליון, באמצעות התבטאויות משולחות רסן וחקיקה כמו פסקת ההתגברות, ירמסו בדרך גם את זכויות הנשים. המאבק לשוויון מגדרי בישראל נסלל במשך שנים רבות - במאבקים, אך גם בפסיקות בג"ץ של שופטים שהעזו לעשות את מה שהמחוקקים פחדו. 


אנו יוצאות בקריאה לשמור על מערכת האיזונים והבלמים ועל עצמאות הרשות השופטת, הפועלת מדי יום להגנה על הזכויות הדמוקרטיות, כבסיס האיתן שעליו ניצבים כל המאבקים החשובים. ללא הבסיס הזה, נשים רבות ייאלצו לוותר על זכויותיהן. אסור שזכויות אלה יהיו נתונות לגחמותיהם של חברי כנסת, לנסיבות פוליטיות משתנות, לשיקולים קואליציוניים או לחששות מפלגה כזו או אחרת מדעת הקהל או מציבור בוחריה. לשם כך יש לשמור על עצמאותו ועוצמתו של בית המשפט. 

הכותבת היא עורכת דין ומקדמת מדיניות בעמותת "איתך - מעכי - משפטניות למען צדק חברתי"