המאבק הציבורי נגד גירוש ילדי העובדות הזרות מהפיליפינים שנולדו וגדלו בישראל נמשך. לאחר מעצרן השבוע של שלוש משפחות ראשונות התקיימה הבוקר (רביעי) הפגנת ילדים חבריהם של הילדים העצורים מחוץ למתקן המעצר של רשות ההגירה בנתב"ג ומאוחר יותר הפגנת אמהות וילדים מול בית ראש הממשלה בירושלים.



36 אמהות וכמאה ילדיהן מיועדים לגירוש בעיקר מהקהילה הפיליפינית לאחר שבמשך שנים ארוכות לא ביצעה רשות ההגירה כל הליכים נגדם. זאת ועוד, פעמיים בעבר, ב-2005 וב-2010 בעקבות מאבקים ציבוריים דומים נתנה הממשלה מעמד קבע נקודתי למספר משפחות זרות שילדיהן נולדו בישראל והשתלבו בחברה הישראלית. המעצר הברוטלי שתועד לפנות בוקר יום שני השבוע היה של ג'רלדין אסטה ושני ילדיה, בן עשר ובת חמש, כאשר דלת דירתם ברמת גן נפרצה והם נלקחו בכח למעצר ביחד עם אם ותינוקת שהתגוררו איתם והצטרפו לאם שלישית ובנה בן ה-12 שכבר נמצאים במעצר מאז יום ראשון.



עו"ד חיה מנע, המטפלת בעניינה של אסטה, נפגשה עמה במתקן המשמרות בנתב"ג ואמרה בצאתה מהפגישה אל הפגנת הילדים, חבריו של קיאן בנה בן ה-10: "בשעות הקרובות נגיש ערר, ובקשה לצו שיעכב את גירושם מהארץ עד לדיון בערר. אני מקווה שבית הדין יראה את הנסיבות ההומניטריות המיוחדות ויאפשר למשפחה להישאר בישראל. ג'רדלין חיה בישראל 14 שנים. שני ילדיה נולדו כאן. מעולם לא הודיעו לה על כוונת המדינה לגרשם. אי אפשר לנתק אותה ואת ילדיה מהחיים שיצרו כאן". מנע הוסיפה: "הם שבורים נפשית, לילדים קשה מאד. קיאן שמע את הילדים מחדר המשמורת ולא אפשרו לו לפגוש אותם. היה לי מאד קשה לראות את זה. המדינה לא מעוניינת לתת לעובדות זרות להיכנס להריון אבל לא אכפו במהלך כל עשר השנים שהיא אמא בישראל את החוק הזה. ילד שישראל היא כל מה שהוא מכיר, לא צריך להיענש לא בגלל בחירות הוריו ולא בגלל רשלנותה של המדינה. יש מקום לקבל כאן עוד החלטה הומאנית להסדרת מעמד המשפחות הללו ומדובר בכמה עשרות משפחות בסך הכל".



צילום: רונן ליבוביץ'



רועית לייטנר, אמו של רום, חברו של קיאן, אמרה בהפגנה: "פרצו אתמול לביתו של קיאן, בן כיתתו של בני, הוציאו אותו את אימו ואחותו בכוח תוך בכי ותחינה לגירוש בחזרה לפיליפינים. ילדי והורי הכיתה נסערים וחוששים לשלומו של קיאן ושל אחותו. קיאן נולד בארץ והוא ישראלי לכל דבר. אנחנו לא יכולים לאבד את החמלה, המוסריות האמפתיה והאנושות. ישראל היא מדינה מוסרית, כך לפחות אנו מחנכים את ילדינו. מעשה גירוש הילדים משאיר חור עצום אצל בני הכיתה ומעלה שאלות רבות. האם בשם החוק נוכל לאבד את האנושיות? האם לא נהיה רגישים למעשה עוולה כנגד ילדים? אנחנו מפגינים ונמשיך להפגין היום בירושלים נגד גירוש הילדים".



איתי, מבני כיתתו של קיאן, אומר: "אנחנו חברים מאד טובים מאז כתה א'. אמא שלו נולדה בפיליפינים אבל הוא נולד בארץ. כאב לי מאד לראות אותו נעצר, כאילו זה קרה לי, והוא התבייש ושם חולצה על הפנים שלו. רצינו לעזור להם אז ארגנו הפגנה וביקשנו עזרה מההורים. צעקנו לקיאן 'אנחנו אוהבים אותך, מתגעגעים אליך ורוצים שתחזור'".



מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "מדובר באזרחיות זרות השוהות בישראל תקופה ארוכה מאד. בחלק מהמקרים אם לא ברובם אבות הילדים ממתינים להם בארץ המוצא. הן נעצרו בשל שהייה בלתי חוקית אולם בשל רצון לבוא לקראתן הוחלט לאפשר לילדים לסיים את שנת הלימודים תוף כיבוד הסיכום על יציאתן בקיץ. אנו מצרים על הניסיון לנצל את ההחלטה המתחשבת לרעה משום שעד כה לא עמדו האמהות בהתחייבותן".