ראש ממשלת בריטניה הטרי, בוריס ג'ונסון, נכנס הערב (רביעי) למעונו הרשמי ברחוב דאונינג 10 לאחר שנפגש עם המלכה אליזבת. לפחות 14 שרי קבינט עזבו את תפקידיהם בעקבות כניסתו של ג'ונסון לתפקיד במקום קודמתו, תרזה מיי. ג'ונסון החל למנות ממשלה חדשה, ואחד מצעדיו  הראשונים היה למנות את סאג'יד ג'אויד לשר האוצר.

ג'אויד כיהן תחת תרזה מיי כשר הפנים, כך שמדובר בקידום עבורו. הוא אמר בשנה שעברה כי ישנן "סיבות תרבותיות" למעורבות גברים פקיסטנים בכנופיות שאונסות ילדות בממלכה. ג'אוויד יחליף בתפקיד את פיליפ האמונד, שהתפטר ביום רביעי בעקבות סירובו של ג'ונסון לפסול ברקזיט ללא הסכם עם האיחוד האירופי. 
 
את מקומו של ג'אויד במשרד הפנים תתפוס פריטי פאטל. פאטל, ידידת ישראל, התפטרה לפני שנתיים מתפקידה כשרה לפיתוח בינלאומי לאחר שנודע כי נפגשה בחשאי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת חופשה פרטית בארץ, וללא ידיעת משרד החוץ בלונדון.

דומיניק ראב, שר הברקזיט לשעבר, מונה לתפקיד שר החוץ, לאחר עזיבתו של ג'רמי האנט שהפסיד אתמול לג'ונסון בהצבעת המפלגה השמרנית. שרת ההגנה פני מורדונט, שר הכלכלה גרג קלארק, ושר החינוך דמיאן היינדס, שלושתם תומכי האנט, פוטרו כולם.

בוריס ג'ונסון אצל המלכה אליזבת'. צילום: רויטרס
בוריס ג'ונסון אצל המלכה אליזבת'. צילום: רויטרס


בן וואלאס יחליף את מורדונט בתפקיד שר ההגנה ואליזבת טראס תחליף כשרת המסחר הבינלאומי את ליאם פוקס שתמך גם הוא בהאנט. סטיבן ברקליי ישמור על תפקידו כשר הברקזיט ומאט הנקוק ישמור על תפקידו כשר הבריאות.  

היום אחר הצהריים, עם סיום המושב השבועי של שאלות ראש הממשלה בפרלמנט, הגיעה תרזה מיי לארמון בקינגהם והגישה למלכה אליזבת את התפטרותה הרשמית אחרי שלוש שנים. לאחר מכן הגיע ג'ונסון וקיבל את כתב המינוי. מיד לאחר מכן, הוא נכנס לדאונינג 10 ונחל במלאכת הרכבת הממשלה החדשה.

מיי בירכה אתמול את ג'ונסון והביעה את תמיכתה בו, תוך שהיא קוראת "לעבוד יחד על מנת ליישם ברקזיט שפועל למען כל הממלכה המאוחדת ולשמור את ג'רמי קורבין מחוץ לממשלה". מנהיג הלייבור, מצדו, הצהיר שג'ונסון לא זכה באמון העם בבחירות כלליות, וכי כוונתו לפרוש מהאיחוד גם ללא הסכם - "תגרום לאובדן משרות, מחירים גבוהים בחנויות וסיכון של מכירת מערכת הבריאות לתאגידים אמריקאיים בהסכם עם דונלד טראמפ".
 
 
כזכור, מתפקדי המפלגה השמרנית הצביעו בדואר במשך קרוב לחודש על מנת לקבוע את זהות היורש של מיי, שהתפטרה בחודש שעבר בשל הכישלון ליישם את הפרישה מהאיחוד האירופי - ג'ונסון, לשעבר ראש עיריית לונדון ושר החוץ, מול שר החוץ המכהן, ג'רמי האנט.

אתמול, בהתאם לתחזיות, התברר שג'ונסון הוא המנצח, אחרי שקיבל 92,153 אלף קולות (66%) מול 46,656 קולות (34%) להאנט. לאחר היוודע ניצחונו, ג'ונסון עלה לבמה והצהיר כי המטרות שלו הן "ליישם את הברקזיט, לאחד את המדינה ולהביס את ג'רמי קורבין". הוא הדגיש כי הוא מתכוון להוציא את בריטניה מהאיחוד בתאריך היעד 31 באוקטובר.