חקלאות שיתופית - מהנייד: אפליקציה חברתית חדשה בשם SUNDO עוזרת לחבר בין הדור הצעיר ובני הנוער שמחפשים תעסוקה בקיץ, לחקלאים שזקוקים למתנדבים ולכוח עבודה שיהיה מוכן "ללכלך את הידיים". החיבור צפוי לאפשר למתנדבים הצעירים ליהנות ממגוון פעילויות חווייתיות אצל חקלאי ישראל
 
זה לא סוד שכיום חסרות לחקלאות בישראל מאות אלפי שעות עבודה חיוניות, ההכרחיות לקטיף יבולים ולתחזוקה שוטפת של המשק, ומסיבה זו, האפליקציה מציעה פתרון המשלב גם התנדבות חווייתית וגם מתן תועלת ממשית לחברה.
 
במיזם הזה כולם מרוויחים. גם החקלאים שזוכים לסיוע המבוקש וגם המתנדבים שזוכים לשבור את השגרה וליהנות מהאוויר הצח ומניתוק מהמסכים. בנוסף, בחלק מהמשקים מציעים למתנדבים לינה וארוחות בתמורה לעזרה. 

אפליקציית SUNDO. צילום מסך

 

ההתנדבות דרך סנדו פתוחה לכולם - החל מצעירים, בני ובנות נוער המסוגלים לתת ימים של עבודה קשה ורצינית, ודרך משפחות עם ילדים (עדיף מעל גיל 12). סנדו היא חברת בת של השומר החדש, ש"שמה לעצמה למטרה לטפח את הקשר בין החקלאים לחברה". עוד נמסר כי בין החקלאים שמשתתפים במיזם נמצאות חוות "צומחים בעמק" בכפר יחזקאל של איתי שורניק, חווה אורגנית חינוכית חקלאית בלב מושב כפר יחזקאל, שמציעה עבודת אדמה והתפתחות אישית הכוללת קטיף, זריעה, שתילה, טיפול שוטף בצמחים; משק קרימר במעלה גמלא, של דותן קרימר, חקלאי עם ותק של 40 שנה המגדל 60 דונם של מנגו ותמרים, שמזמין את המתנדבים לקטיף מנגו; אפרים חלפלה ממושב עלמה המגדל בקר ומזמין לעבודת גידור בשטח מרעה בקר.
 
עוד משתתפים באפליקציה: דניאל ברשטיין מגן הבית בהרדוף, מנהל של חוות חקלאית אורגנית, טיפולית, חינוכית, שבה מגדלים ירקות ופירות אורגניים ביו־דינאמיים בעזרתה של אוכלוסייה שיקומית. הוא מזמין את בני הנוער להתנדב בחווה המשתרעת על פני 150 דונם שבה מגדלים ירקות העונה, נשירים, הדרים, גפנים, זיתים ועוד. 
 
צדוק יצחק, המתגורר במנחמיה, חקלאי צעיר בן 37 שמנהל את משק יצחק, מזמין לעישוב ואיסוף גזם בפרדס; וסבסטיאן דובין מקיבוץ פרוד, מנהל משק האבוקדו של הקיבוץ, ישמח לסיוע במטע אבוקדו.
 
"החזון שלנו הוא לייצר מהפכה בעולם החקלאות, לחבר צעירים לאדמה, להציל את ענף החקלאות ולהחזיר אנשים לאדמה במובן הכי פשוט של המילה", אומרת בת אל אסולין – מנכ"לית סאנדו. "האפליקציה והחקלאים מציעים פעילויות רבות ומגוונת מעולם החקלאות: החל מקטיף, גיזום ועיצוב, ועד לעבודה עם צאן ובקר. כל מתנדב שיצטרף יוכל למצוא פעילות שמתאימה לאופי וליכולות שלו".