ח"כ גבי אשכנזי (כחול לבן) אמר הבוקר (חמישי) ב-103FM כי הוא מברך על האיחוד בין מרצ, ישראל דמוקרטית והרשימה הירוקה, ואמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "שם עצמו מעל המדינה". בראיון לתוכנית "הקבינט", אמר אשכנזי כי כחול לבן תזמין את הליכוד לשבת איתה בממשלה, אך ללא נתניהו. 

"כחול לבן אמרה מזמן שאנחנו נברך ונקווה שכל מה שיקרה משמאלנו לא יגרום לאובדן קולות. אין מקום לשלוש מפלגות שחלקן בסכנה שלא לעבור את אחוז החסימה, אנחנו שמחים שהסיכון מצטמצם. ועדיין יש רק מפלגה אחת שהיא אלטרנטיבה שלטונית יחידה – כחול לבן", אמר הרמטכ"ל לשעבר. 
ניסיתם לצרף אליכם את יאיר גולן או אהוד ברק?

"לא. אנחנו ממשיכים במבנה הקיים. מאמינים שהרשימה הנוכחית היא רשימה טובה עם אנשים מצוינים, מתרכזים במאמץ לשכנע את הציבור שאנחנו אלטרנטיבה להחלפת השלטון".

היית שמח לראות את מה שנותר ממפלגת העבודה חובר לגוש הזה?
"אנחנו מאחלים בהצלחה למפלגת העבודה ולא רואים מפלגה נוספת שמצטרפת לכחול לבן".


כשנוצר גוש לשמאלכם, זה מאפשר לכחול לבן להסתכל יותר ימינה? 
"אנחנו מפלגת מרכז, וככזאת אנחנו יכולים לפנות למרבית הקהלים במדינה. אנחנו שמחים שיש איחוד בגוש השמאל כדי שלא יאבדו קולות. אני מאמין שעל רוב הבעיות בישראל כולנו מסכימים. יש לנו כוונה להרכיב ממשלה בראשית בני גנץ ולפנות גם לליכוד". 
סביר שאחרי סגירת הרשימות והאיחודים יתחיל מאבק בתוך גוש השמאל, הרי מאיפה הם ייקחו קולות? מכחול לבן. 
"כל החששות והאמירות התבדו בבחירות הקודמות, בניגוד לתחזיות. כולנו מאמינים ומבינים שאנחנו היחידים שיכולים להחליף את השלטון". 
אבל כוח נוסף הוא אביגדור ליברמן שתופס משבצת אנטי חרדית, אנטי כפייה דתית. אתם לא מאבדים קולות כי יאיר לפיד נבלע בתוך הקונצנזוס של כחול לבן? 
"אנחנו עדיין המפלגה הגדולה השנייה. התופעה של ליברמן דווקא מבטלת את סיפור הגושים. אנחנו שומעים מה הוא אומר וגם מה בנט אומר. הסיפור הגדול הוא לא הגושים אלא מי תהיה המפלגה הגדולה". 
הורוביץ, שפיר וברק. צילום: דוברות המחנה הדמוקרטי
הורוביץ, שפיר וברק. צילום: דוברות המחנה הדמוקרטי

 
אתה מאמין להם? לא בטוח שהם יישארו נאמנים לאמירות האלה כשיגיעו לנשיא.
"אני לא יודע. אבל אם נהיה המפלגה הגדולה ביותר המנדט להרכבת ממשלה יינתן לבני גנץ. בזה אנחנו עוסקים. אתמול הייתי בעכו, אנשים במדינה עוסקים בבעיות שלהם, לא בכל מה שאנחנו מדברים עליו". 

אתם מתקבלים באמפתיה אבל בסוף הם מצביעים מחל.
"אם היית בעכו היית רואה את הכעס הגדול של התושבים. לוקחים אותם אחורה בהטבות מס, יש שם הגירה שלילית". 
תסביר את העובדה שאין התלהבות מכחול לבן. אתם לא משלהבים. זה האופי של גנץ? זאת אסטרטגיה? 
"אני מזמין אתכם לבוא לשטח, אתמול היינו בעכו והיום נצא לבאר שבע. האנשים לא חיים בטוויטר, אלה כותרות של ברנז'ה. אנשים צמאים למגע והם עסוקים בבעיות שלהם. הם עסוקים בכך שהמדינה מתרחקת מהם. הם לא מבינים למה תוחלת החיים בפריפריה קצרה מתחולת החיים במרכז. הם לא מבינים למה יש אפליה". 

"נתניהו דואג לנתניהו"
 
תגובתך לפיטורי אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים?
"בעיניי זה תמוה. ככל שאני שומע היא אישה מקצועית וראויה, שירתה תחת שתי שרות בשני קצוות של הקשת הפוליטית. הוא החליף אותה ובעיניי זה לא משרת את האינטרס הציבורי. האם זה קשור או לא קשור לעובדה שפלמור היא דמות מרכזית בוועדה לבחירת פרקליט המדינה? האם למשרד המשפטים יהיה יותר קל לתפקד?".  
אתה מאוד ממלכתי בתגובתך, ציפיתי שתתקוף את נתניהו. החלטת לא ללכת לו על הראש? 
"נתניהו דואג לנתניהו. גם אזרחי המדינה חושבים ככה. שנה המדינה לא עובדת, אנחנו בגירעון ונתניהו, במקום להחזיר את המנדט, אמר שאם הוא לא יהיה ראש ממשלה אף אחד לא יהיה. המדינה מעלינו, נתניהו שם את עצמו מעל המדינה". 
אם אחרי הבחירות הוא יקבל שוב את המנדט, תחברו אליו?
"אנחנו מכוונים להיות המפלגה הגדולה ביותר ב-17 בספטמבר. לנתניהו יש זכויות, אבל יש לו גם שלושה כתבי אישום. הוא יכול לנהל את המדינה המורכבת והמסובכת הזאת? אנחנו באנו לעבוד, נזמין את הליכוד לשבת איתנו, אבל ללא נתניהו". 
יש סיכוי שתקבלו מנתניהו הצעה לחבור אליו בכדי שיצליח להקים ממשלה.
"עמדנו כחומה בצורה, הצבענו נגד פיזור הכנסת. אם נתניהו היה מחזיר את המנדט היינו מקימים מפלגה תוך כמה ימים. זה לא קרה כי נתניהו דואג לעצמו.
למה נתניהו חבר למפלגות הערביות? לחמה הוא קרא לגבאי? כי הוא רצה להרכיב ממשלה ולקבל חסינות. כל העניין הוא שנתניהו ישרוד וזה מה שמעניין אותו". 
אתה רואה את ההתחממות נגד חיזבאללה בגולן הסורי, זה אזור שעלול להתפתח בו עימות?
"המציאות היא מאתגרת יותר ממה שהייתה קודם. כל הרעים ניצחו. היעד של מניעת התבססות איראן וחיזבאללה בסוריה הוא יעד נכון. וזה לא הוכרע עדיין. יש רצף יבשתי מטהרן ועד דמשק וביירות. אסד שטבח בעמו נמצא בשלטון ומשפר את צבאו – זאת מציאות מורכבת".
הופתעת ממיקומו של יאיר גולן? אתה מכיר את עמדותיו.
"לא, הוא ראוי והחליט ללכת לפעילות ציבורית".