חבר הכנסת יאיר לפיד, מספר 2 בכחול-לבן, התייחס הבוקר (שישי) לאיחוד בשמאל, לסקרים האחרונים ולהרכב הממשלה שהוא מעוניין לראות לאחר הבחירות הקרובות. בראיון בתכנית של ניסים משעל ב-103FM אמר לפיד כי "זה כמעט החלום שלי שנקים ממשלת אחדות עם הליכוד". 

"יש אנשים בליכוד ובמפלגות אחרות שאני בקשר מתמיד איתם, ואנחנו מסכימים על 85 אחוז מהדברים ואפילו יודעים לדבר על היתר", אמר לפיד בפתח דבריו. "התובנה השנייה היא שאנשים לא מבינים מה הדרמה הפוליטית שהייתה השבוע, והיא - שביתת האחיות. היא נוגעת להרבה יותר אנשים, לחיים אמיתיים, לחולים אמיתיים ולעובדה שהמערכת לא מתפקדת. המערכת הפוליטית כל כך עסוקה בשטויות של עצמה, קשקושי רכילות, אגו ועניינים שהיא שוכחת שיש לה תפקיד, והתפקיד שלה הוא שאחיות לא יצטרכו לשבות בגלל שאין להן תקנים ובגלל שהן עובדות משמרות, ובגלל שאין כסף ובגלל שהן עובדות מול מתמחים שיושבים 26 שעות רצוף בבית חולים. לפעמים הפוליטיקה מרגיזה אותי, כשהיא מאבדת קשר עם כל נגיעה במציאות - אז היא מרתיחה אותי".

המחנה הדמוקרטי לוקח לכם בין 4 ל-6 מנדטים.
"תראה, אתה מסתכל על הסקרים במשך חודשים על גבי חודשים, ורואה שיש רק שתי מפלגות גדולות: הליכוד וכחול לבן. אז זה עולה ויורד, ותמיד בשבוע שיש דרמות אז יש קצת תזוזה במספרים, אבל זה לא מהותי. מהותית יש רק שתי מפלגות גדולות, וזו שתהיה גדולה יותר אפילו במנדט אחד - היא תקים את הממשלה". 
 



עכשיו נראה שהליכוד היא המפלגה הגדולה.
"ולפני שבוע זה היה ההפך ובעוד שבוע זה שוב יהיה ההפך. זה חלק מהתנועה הפוליטית וזה בסדר, אבל אתה צריך להסתכל על התמונה הגדולה שאומרת שיש מערכת פוליטית שבה ניצבות זו מול זו שתי מפלגות גדולות - הליכוד וכחול לבן. אם אתה שואל אותי, הן צריכות להקים יחד ממשלת אחדות בראשות כחול לבן. אני אומר את זה כל הזמן. זה כמעט החלום שלי".


  

למה כעסת על דרעי השבוע?
"לא התרגזתי. הוא אמר שלפיד לא השתנה ונשאר אותו דבר, ואני אמרתי לו שזה נכון, אני באמת לא השתניתי. מהיום שנכנסתי לפוליטיקה יש סדרה של דברים שבהם אני עקבי אולי יותר מכולם: הצורך בחוק גיוס, הצורך בזה שכל ילד בישראל... הצורך שכל אדם יפרנס את עצמו ואת ילדיו, הצורך שכל אחד יקבל ארגז כלים לשוק העבודה. אני עקבי וזה לא אנטי חרדי. שאל כל חרדי צעיר הם יגידו לך שזה דברים שהם רוצים בשביל עצמם ובשביל ילדיהם. אם אריה רוצה לעשות סיבוב וקמפיין על משהו, אני מציע שיעשה את הקמפיין הבא ולא את הקמפיין הקודם".

גם ליצמן וגפני מחרימים אותך.
"הם תמיד אומרים את זה במערכת הבחירות. קח חודשיים אחורה, גפני מצוטט אומר 'אין לי בעיה לשבת עם לפיד'. אני לא מתעסק בחרמות ולא פוסל אף אחד. העניין שלי זה העקרונות שאומרים: גיוס, ולא ניתן לחוקי כפיה דתית לעבור. אף אחד לא ידבר איתי על סטטוס קוו בשנה שבה העבירו את חוק המרכולים. מה זה חוק המרכולים? הם נכנסים אלינו הביתה סוגרים לנו חנויות וזה לא סטטוס קוו, אז בזה אני אאבק. זה לא אנטי חרדי זו הגנה על דרך חיי ועל עקרונותיי ועל האידיאלים שבשבילם הלכתי לחיים הפוליטיים". 

זה נראה שאתה מתעב את דרעי.
"זה לא אישי. יש ארבעה דברים שאני לוקח באופן אישי: ליהיא, ליאור, יואב ויאיר לפיד. כל היתר, זה לא אישי, אלא מה אתה הולך לעשות בשביל המדינה ובשביל המטרות שלך. אני לא מתערב את דרעי, חשבתי ואני חושב שאם הורשעת בעבירה שיש עמה קלון בעודך מכהן כשר הפנים - אולי לא כדאי שתחזור להיות שר הפנים, ואם אנחנו מסתכלים על חקירות המשטרה, אולי צדקתי בעיקרון הזה והיה צריך להעביר את חוק הקלון שאני ניסיתי להעביר בכנסת. זה לא אישי נגד אריה. אין לי בעיה איתו אישית".

אתה אומר שהוא לא היה צריך להיות שר הפנים.
"שאל אותו בשיחה פרטית, לא בשידור, אם הוא חושב שזה היה רעיון גדול לחזור לשם, אני לא בטוח מה הוא יענה לך. אפילו אם חוק הקלון היה עובר זה לא היה חל עליו, כי חוקים בישראל לא רטרואקטיביים. זה רק עיקרון. בנימין נתניהו עם שלושה כתבי אישום לא יכול להיות ראש ממשלת ישראל. לא רק בגלל העניין המוסרי. בוא נגיד כל אחד והאתיקה שלו ואני לא רוצה להישמע כמטיף מוסר, אלא מפני שהוא כבר שנתיים לא עובד. נתניהו זכויותיו שמורות לו. בשנתיים האחרונות הוא לא עובד כראש ממשלה. הוא הפך לראש ממשלה גרוע כי הוא עסוק רק בעניינים של עצמו ודואג רק לעצמו".
 
האם גם אתה לא תשב עם החרדים כמו ליברמן?
"אני לא פוסל אף אחד וגם הם לא פוסלים אותי. זה דיבורי בחירות. אני לא באודישן אצל החרדים ואני לא מנסה להתקבל אצל אף אחד לעבוד, שיהיה ברור, אבל אני לא אוהב תרבות פוליטית של חרמות ואני לא חושב שזה נכון. אני לא חי בתרבות פוליטית של פסילות וחרמות. אני אשב בממשלה שתעביר שתהיה תחבורה בשבת, שיהיה נישואים אזרחיים, שיהיו זכויות מלאות ללהט"בים, זה עניין עקרוני. אני לא פוסל אף בנאדם. אני רק רוצה שאנשים יבינו: העקרונות שלי ושל הציבור שאני מייצג חשובים לנו לא פחות ממה שהעקרונות של החרדים חשובים להם. הם אומרים 'אצלנו זה דת ועיקרון קדוש ואצל החילונים לא', אבל העקרונות שלנו קדושים לנו לא פחות ממה שהעקרונות שלהם קדושים להם".
 
דרעי. "לא היה צריך להיות שר הפנים". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
דרעי. "לא היה צריך להיות שר הפנים". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בלי חרדים אתם לא יכולים להקים ממשלה נקודה.
"זו אגדה. כשליברמן מתחייב על משהו אני סומך עליו. ביום שליברמן אמר 'אני אמליץ על המפלגה הגדולה ביותר ואלך איתה', שלא לדבר על זה שהוא אמר שיעשה הכל כדי להכריח את שתי המפלגות הגדולות ללכת לממשלת אחדות - אז כל חוקי המשחק השתנו. אם יטילו עלינו להקים ממשלה אנחנו נקים ממשלה".
 
אבל החרדים לא יצטרפו אליכם אתה לא תגיע ל-61.
"ראית את הסרט על גולדה? מומלץ. מישהו שם שואל אותה באיזה ריאיון שאלה כמו שאתה שואל עכשיו 'אם יקרה ככה אז מה תעשי'. גולדה מסתכלת עליו ואומרת לו 'אדוני, יש לי כל כך הרבה בעיות אמיתיות, למה אתה שואל אותי מה היה קורה...'. אם מישהו לפני חודשיים היה אומר לך שאנחנו נהיה עכשיו במערכת בחירות שנייה ברציפות כי אף אחד לא הצליח להקים ממשלה, וביבי כל כך פחד לתת לנו להקים ממשלה שהוא לקח את המדינה הזאת לבחירות מיותרות נוספות שעולה בין 3-4 מיליארד שקל, היית אומר לו שהוא הוזה. בוא נלך לבחירות, נביא הכי הרבה מנדטים שאפשר ואני אומר לך שמי שתהיה המפלגה הכי גדולה- היא תקים את הממשלה. לא אשב עכשיו ואתעסק בספקולציות, יש לי יותר מדי ניסיון".
 
תהיה מוכן לוותר על הרוטציה אם זה יביא עוד 3 מנדטים?
"זו אגדת עם. יש לי סקר נהדר בעניין הזה. הוא נקרא 35 מנדטים. בבחירות הקודמות לפני חודשיים, ביבי ואבי גבאי עשו ככל שביכולתם הלא דלה, ודאגו לזה שכל ישראלי יידע שיש הסכם רוטציה ושעל הפתק כתוב בני גנץ לראשות הממשלה ויאיר לפיד לראשות הממשלה. אנחנו לא מזלזלים בבוחרים והם ידעו היטב שכתוב על הפתק יאיר לפיד לראשות הממשלה, ו-35 מנדטים, מספר חסר תקדים, הלכו ושמו את הפתק הזה". 

אבל אם ליברמן ימליץ על המפלגה הגדולה ביותר, כל מנדט הוא קריטי.
"ואני אומר לך שהסכם הרוטציה הזה הביא 35 מנדטים. תן לי את המספר הזה ואנחנו מקימים את הממשלה. אני רוצה יותר, אני רוצה 40, אבל גם עם 35 נקים ממשלה. זה עובד כי אנשים מעריכים עבודה משותפת, ומסתכלים איך ביבי שרף את הליכוד, לא השאיר שם אף אחד חוץ מאנשים שזוחלים סביבו על גחונם, ואומרים 'בואנה החבר'ה האלה יודעים לעבוד יחד', והם אוהבים את זה שבני גנץ הסתכל עלי ואמר 'יאיר יכול להיות ראש ממשלה מצוין', ואני מסתכל עליו ואומר: 'הוא יהיה ראש ממשלה נהדר' ואנחנו יודעים לעבוד יחד".

יעלון גם חבר שלך?
"כן, בטח. עשינו כנס יחד במודיעין בשבוע שעבר, ובאיזשהו שלב מצאנו את עצמנו יושבים באוטו שלו לבד – המאבטחים יצאו, ומתגלגלים מצחוק מכל הסיפורים על המריבות בינינו".
 
אבל הוא אמר שהחיבור איתך היה בכייה.
"ואז הוא עלה לא בהדלפות סודיות שאתה לא יודע ממתי הקלטת. עלה לשידור ואמר אנחנו נקיים את הסכם הרוטציה ויאיר לפיד יהיה ראש ממשלה מצוין. יש לך את הבנאדם יושב מול מצלמה ומדבר. למה אתה צריך ללכת רחוק? אנחנו חברים, עובדים יחד, יש לנו מטרה. אתה אמרת שזה נאיביות אבל אני מאמין לגרסה הטובה ביותר של עצמנו ושל החברה הישראלית. אני מאמין שאם נילחם כדי להיות הכי טובים שאנחנו יכולים, ולא כל הזמן ניתן לרשעים ולרכלנים למשוך אותנו למטה, אז תהיה פה חברה ישראלית טובה יותר. זה מפעל חיי וזה כחול לבן".
 
אז יאיר לפיד לא נאיבי, לא תמים, אלא מה?
"אלא אני מאמין, כל ניסיון חיי לימד אותי שאנשים הם הרבה יותר טובים וחכמים ממה שאנחנו חושבים. אני שונא את זה שפוליטיקאים אומרים כל הציבור אידיוטים רק צריך להוביל אותם באף. זה לא נכון. הציבור חכם, הציבור יודע מה הוא רואה והציבור הישראלי... אני סביב הנושא של אנשים עם צרכים מיוחדים, פוגש כל יום אנשים מדהימים שעושים דברים מדהימים שאני אומר שמגיע להם שהפוליטיקה שלהם תהיה עשירית טובה מהם".