במהלך השנתיים האחרונות מרכז ההצלה לצבי ים בכפר הנוער מבואות ים פיתח שיטת החייאה חדשה לצבי ים אשר הוכיחה את עצמה כיעילה גם במקרים קשים אשר בעבר הסיכויים לשרוד בהם היו נמוכים מאוד. בזכות השיטה, חמישה צבי ים שוחררו היום (שבת) בחזרה לים בחוף דור לאחר שטופלו במרכז ההצלה, לשם הובאו לאחר שטבעו בעקבות הסתבכות ברשת דיג, או נפגעו מכלי שיט חולפים וקרסי דייגים.  



חסדייה: צבת ים חומה בוגרת, הגיעה אל מרכז ההצלה לאחר שנלכדה ברשת דייג בחוף דור ולאחר דיווח של הדייג לפקח רט"ג, הגיע ד"ר יניב לוי, מנהל מרכז ההצלה לצב ים לחוף וזיהה סימפטומים המעידים שהצבה עברה אירוע טביעה. הצבה לא נשמה כלל והייתה ללא רפלקסים ועקב כך ביצע ד"ר לוי שני טיפולי שטיפת ריאות בשטח, טרם ההגעה לטיפול במרכז ההצלה.

אחד הצבים משוחרר בחזרה לים בחוף דור. צילום: מאיה חכמון קדוש, רשות הטבע והגנים


לאחר הטיפול הראשוני בשטח חסדייה הגיעה למרכז ההצלה להמשך טיפול ולאחר בדיקה נוספת קיבלה נוזלים ואנטיביוטיקה. בהמשך עברה בדיקה מקיפה הכוללת CT אצל הוטרינר ד"ר צחי אייזנברג ממרפאת "כל חי" ברחובות ולא נמצאו ממצאים נוספים. לאחר שהייה בטיפול נמרץ ולאחר שהתחזקה הועברה לחצר הטיפולים להמשך התאוששות ומעקב של הצוות המטפל. היום, לאחר בדיקה מקיפה נוספת של הוטרינר, הוחלט כי היא כשירה לחזור לים.



סאני: 
צבת ים חומה בוגרת, הגיעה אל מרכז ההצלה ביוני השנה לאחר שנלכדה ברשת דייג בחוף ג'אסר-א-זרקא. הדייג דיווח לפקח רט"ג וסאני הגיעה למרכז ההצלה עם חשש לטביעה ועברה טיפול של שטיפת ריאות.



בהמשך עברה סאני בדיקה מקיפה הכוללת CT אצל הווטרינר ד"ר צחי אייזנברג ממרפאת "כל חי" ברחובות ולא נמצאו ממצאים נוספים. לאחר שהייה בטיפול נמרץ ולאחר שהתחזקה הועברה לחצר הטיפולים להמשך התאוששות ומעקב של הצוות המטפל. לאחר בדיקה מקיפה נוספת של הוטרינר, הוחלט כי היא כשירה לחזור לים.



איציק:
צבה חומה בוגרת, נפלטה לחוף הבונים בסערת החורף הקשה בינואר השנה והגיעה למרכז ההצלה כשהיא חלשה מאד ורזה. היא טופלה באנטיביוטיקה ונוזלים ולאחר בדיקה מקיפה יותר הכוללת בדיקת CT במרפאתו של ד"ר צחי אייזנברג התברר כי היא סובלת מפגיעה באוזן התיכונה ופגיעה קשה בריאה הימנית, פגיעות הנגרמות מפיצוצים תת ימיים.



ההשערה הייתה כי כנראה מדובר בסקרים ססמיים שמקורם כרגע לא ידוע. לאחר מספר שבועות בטיפול נמרץ הועברה לבריכה בחצר הטיפולים והמשיכה להיות תחת השגחה רפואית .לאחר בדיקה מקיפה נוספת של הוטרינר, בה נמצא כי גם האזניים וגם הריאות נקיים מנוזלים הוחלט כי היא כשירה לחזור לים.



תמיר:
צב חום בוגר נמצא בחוף הבונים בסערה הגדולה בינואר השנה והובא למרכז ההצלה כשהוא תשוש מאד, בנוסף לפגיעה חיצונית בשריון שנגרמה כנראה מפגיעת כלי שיט (על השריון נראו סימני צבע של חומר אנטי פאולינג) נראה חוט דיג שיוצא מהקלואקה שלו ושכנראה נמצא במערכת העיכול שלו. כטיפול ראשוני הוא שהה בטיפול נמרץ וטופל באנטיביוטיקה ונוזלים ולאחר בדיקה מקיפה יותר הכוללת בדיקת CT במרפאתו של הוטרינר ד"ר צחי אייזנברג התברר כי לתמיר יש גם קרס במערכת העיכול, חשד לדימום בגרון ובנוסף הוא סובל גם מפגיעה באוזן התיכונה הנגרמת בדר"כ מסקרים ססמיים שמקורם כרגע לא ידוע.



תמיר עבר ניתוח להסרת הקרס ולאחר מספר שבועות בטיפול נמרץ הועבר לבריכה בחצר הטיפולים והמשיך להיות תחת השגחה רפואית עד אשר חוט הדיג יצא בשלמותו ממערכת העיכול באופן עצמאי ועד שיתחזק ויחלים . לאחר בדיקה מקיפה נוספת של הוטרינר, בה נמצא כי גם האזניים וגם הריאות נקיות מנוזלים, הוחלט כי הוא כשיר לחזור לים.



הראלה: 
הגיעה למרכז ההצלה ע"י הראל בז, פקח היחידה הימית של רט"ג בימי הסערה הקשים של חודש ינואר השנה כאשר היא נמצאה בחוף פולג עם קרס אחד בגפה הימנית הקדמית. הקרס הוסר ע"י צוות המרכז והיא טופלה באנטיביוטיקה ונוזלים בטיפול נמרץ. לאחר בדיקה מקיפה יותר הכוללת בדיקת CT במרפאתו של הוטרינר ד"ר צחי אייזנברג התברר כי ישנו קרס נוסף בוושט אשר הוסר אף הוא בניתוח במרפאה וכן היא סובלת מפגיעה באוזן התיכונה הנגרמת ופגיעה חמורה בריאות. פגיעות אלו נגרמות ע"י פיצוצים תת ימיים וההשערה היא כי היא נפגעת הדף כתוצאה מסקרים ססמיים שמקורם כרגע לא ידוע. לאחר שהייה בטיפול נמרץ הראלה עברה לחצר הטיפולים להמשך השגחה רפואית והחלמה. לאחר בדיקה מקיפה נוספת של הוטרינר, כי היא כשירה לחזור לים.



במידה ומצאתם בעל חיים פצוע יש להתקשר למוקד רשות הטבע והגנים 3639* אם מצאתם צב פצוע אין לנסות להחזירו לים אלא להתקשר אל המוקד או אל מרכז הצלת צבי ים של הרשות