גל שריפות חסר תקדים משתולל ברחבי החוג הארקטי, האזור הקפוא שבחלק הצפוני של כדור הארץ. עשן כבד אופף אזורים נרחבים, מסיביר ועד אלסקה וגרינלנד, וגורם לעלייה חדה ברמות הפחמן הדו־חמצני באטמוספרה. 

עד כה דווח על מאות שריפות במזרח רוסיה, בצפון סקנדינביה, בגרינלנד ובאלסקה. בארגון המטאורולוגי של האו”ם ציינו כי מדובר באירוע חסר תקדים, שהואץ בשל הטמפרטורות החריגות שנמדדו בחודשיים האחרונים, כאשר הדליקות ברוסיה נגרמו מברקים, אך התפשטו בשל החום הכבד. 
 
מדענים ציינו כי פליטת הפחמן הדו־חמצני משריפות הענק במהלך חודש יוני האחרון היו גבוהות מכלל פליטת הגזים המזהמים בחודשי יוני בשנים 2010 עד 2018, כאשר באו”ם דיווחו כי ביוני לבדו הגיעה פליטת הגזים לרמה של 50 מגטון. 
 
“כששואלים אנשים לגבי החוג הארקטי הם חושבים על קרח, דובי קוטב, סביבה נקייה, אבל זה משתנה”, אמר מארק פרינגון מהמרכז האירופי לחיזוי בטווח בינוני. “מדובר בקריאת השכמה שמשהו לא בסדר. אני לא בטוח שהגזים המזהמים יכולים להגיע עד מערב אירופה, אבל זה עלול לקרות”. 
 

במקביל, סוכנות האו”ם הזהירה כי האוויר החם מצפון אפריקה, שגרם לשבירת שיאי הטמפרטורה באירופה ביום חמישי, צפוי להגביר את קצב ההמסה של מעטה הקרח של גרינלנד שהחל בחודש שעבר. “בחודש יולי לבדו נמסו 160 מיליארד טון של קרח”, ציינה דוברת הסוכנות קלייר נוליס. “זה כמעט שווה ערך ל־64 מיליון בריכות שחייה אולימפיות. וזה רק ביולי, ורק המסה של פני הקרקע - זה לא כולל את המסת האוקיינוס”. 
 
לפי ההערכות, הקיץ הנוכחי עלול לשבור את השיא שנרשם לפני שבע שנים, כאשר כ־97% מפני השטח של שכבת הקרח נמסה. שכבת הקרח של גרינלנד היא הגדולה בעולם אחרי אנטארקטיקה, ומדענים הזהירו כי המסה של כל השכבה עלולה להעלות את מפלס פני הים בעולם ביותר משבעה מטרים.
 
בתוך כך, מזג האוויר הקיצוני שהכה באירופה בסוף השבוע השבית יותר מ־200 טיסות לשדות התעופה של בריטניה וממנה. זאת כתוצאה מבעיה במערכת בקרת התעבורה האווירית במדינה. גם ברשת הרכבות עדיין מתמודדים עם עיכובים וביטולים כבדים בעקבות טמפרטורות קיצוניות שגרמו להרס בכבלים של רשת הרכבות. ביום חמישי הגיעו הטמפרטורות בקיימברידג’ ל־38 מעלות צלזיוס, שיא חום ביולי בבריטניה.

בהכנת הידיעה השתתפה גלי סגל