אשתי בת ה־31 החלה לסבול מפיברומיאלגיה אחרי הלידה השנייה שלה. כואב לה כשהיא מתעטשת, היא מתקשה לקום מהמיטה וסובלת גם מכאבים ברגליים. מה אוכל לעשות כדי לסייע לה להתמודד עם הכאבים שמפריעים לתפקוד היומיומי שלה? 
“תסמונת פיברומיאלגיה גורמת לכאבי שרירים. היא נובעת ממצב פסיכולוגי מורכב או ממצב פיזיולוגי. פעמים רבות התסמונת מתפרצת לאחר טראומה פיזית כמו לידה או תאונת דרכים ועלולה להפוך לתסמונת כאב כרונית. כדי להתמודד עם המחלה חשוב מאוד לזכור שאנשים פעילים יותר סובלים פחות מהכאבים. יש מגוון תרופות שיכולות להקל את הכאב, כמו ליריקה או תרופות נגד דיכאון שמעלות את הסרוטונין. מעבר לזה, אני ממליץ לשלב בשגרה טיפול פסיכולוגי או טיפולים טבעיים ולשמור על כושר גופני. זה מעגל קסמים שהיא יכולה לצאת ממנו”. 

אני בן 30 ובזמן האחרון סובל מכאבי ראש חוזרים ונשנים. מה יכול להיות הגורם לכך, והאם זה קשור לעובדה שבמשך תקופה ארוכה כמעט לא שתיתי מים? 
“אתה בחור צעיר. גם אם היה יכול להיווצר איזשהו נזק בעקבות העובדה שלא שתית, הוא היה זמני בלבד. אחת הבקרות הטובות למדוד אם אתה שותה מספיק מים במהלך היום היא לפי צבע השתן שלך. אם הוא בהיר זה מצוין, אבל אם הוא צהוב זה אומר שאתה לא שותה מספיק. בינתיים מה שאתה יכול לעשות זה להניח על השולחן שלך בקבוק של ליטר וחצי מים ולדאוג לשתות את כולו עוד בשעות הצהריים. בנוסף, חשוב לי לציין שכאבי ראש יכולים לנבוע מעשרות סיבות אחרות - החל מתנוחה לא נוחה בה אתה יושב במהלך היום, דרך בעיה במיקוד ראייה, בעיות במערכת העיכול, ועד לכאבי שיניים ולסת. אחת הסיבות הנפוצות היא מתח נפשי, בעיקר בקרב גברים צעירים שלומדים ונמצאים בין עבודות או נמצאים בסטרס כלכלי. אם יש סינוסיטיס או דלקת כרונית במערות האף, זה בהחלט עלול להשפיע גם על תכיפות כאבי הראש”. 
לפני כמה ימים אשתי בת ה־78 הרגישה בליטה בברך. כשהיינו אצל רופא עור הוא גילה שמדובר בקרצייה. זו ממש תעלומה ואנחנו מאוד מודאגים. האם עליה לקחת אנטיביוטיקה? 
"זו לא תעלומה. מספיק שאשתך ישבה על כורסה בבית קפה וכמה דקות לפניה ישבה שם אישה אחרת עם כלב שהייתה עליו קרצייה - והרי כך בדיוק נדבקים בקרציות. זה עובר וזה לא סוף העולם. אני לא הרופא המטפל, אבל כל עוד המקום שבו הייתה הקרצייה לא אדום וחם, אין צורך לקחת אנטיביוטיקה. משחה אנטיביוטית צריכה להספיק. אנטיביוטיקה לוקחים רק במקרים שהמקום מאוד כואב וצורב".
אני בן 24 ובכל בוקר מתעורר עם ידיים רדומות לגמרי. אני מנער אותן במשך כמה דקות ורק אז השליטה חוזרת. יכול להיות שיש לי קריש דם? האם אני צריך להיבדק? 
"אתה בחור צעיר ובריא ואין לך בעיה בזרימת הדם. אם היה לך קריש דם, הידיים לא היו מתעוררות אחרי כמה דקות. יכול להיות שאתה סובל ממתחים והולך לישון עם אגרופים קפוצים. בנוסף, אצל אנשים שנופלים על המיטה וישנים עמוק - בין משום ששתו אלכוהול ובין משום שעבדו קשה פיזית - חוסר התזוזה בלילה גורם לידיים רדומות, אבל הן משתחררות כעבור כמה דקות. אין סיבה להיבדק. נו, אז יראו שיש לך שינויים בעמוד השדרה הצווארי, אז מה? זה לא דבר שמצדיק ניתוח או טיפול". 
אמי בת ה־90 מתקשה מאוד בהליכה ורוב הזמן שוכבת במיטה, מה שגורם לרגליה להיות נפוחות ואדומות מאוד. הרופאה נתנה לה כדור אנטיביוטי שאותו נטלה במשך שבוע, אבל זה לא עזר. מה דעתך? 
"ככל שאמך תשכב יותר, כך הרגליים שלה יהיו יותר נפוחות. הדרך הטובה ביותר לנסות ולהוריד את הנפיחות היא להרים את הרגליים בזמן הישיבה. בגיל 90 יהיה מאוד קשה להכריח אותה ללכת, אבל כדאי שתנסה לצעוד קצת עם הליכון, ואז השרירים יפמפמו את זרימת הדם והרגליים יהיו קצת פחות נפוחות. יכול להיות שהנפיחות מגיעה מזרימת דם או בצקת לימפטית. אם זו בצקת, צריך לבדוק את ספיקת הלב או לנסות להוריד את הנוזלים שנצטברו. הטיפול ברגליים יהיה בהתאם לסיבה ממנה נגרמה הנפיחות. יכול להיות שאמא שלך קיבלה כדורים אנטיביוטיים משום שהרופא פחד מזיהום ברגל. לכן, כאמור, הכל תלוי מתי ואיך התנפחו הרגליים, כך שאני מציע להיבדק אצל הרופא". 


 שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. 

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM