על רקע החבירות האחרונות בגוש השמאל ומעברה של חברת הכנסת סתיו שפיר למפלגת המחנה הדמוקרטי של אהוד ברק, מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני, התארח בתוכניתה של איילה חסון ב-103FM והתייחס למהלך של שפיר: "היא בחרה להתחבר עם ברק ומרצ, אז לפחות שתחזיר את המנדט".



הצמד איציק שמולי וסתיו שפיר הגיעו למהלומות וסכינאות ביניהם.


"אני לא מחלק ציונים. ראינו ששפיר עברה למפלגתם של ברק ומרצ, אנחנו מברכים על מהלך הקמת הגוש כי זה מונע את הסיכון שאחת מהן לא תעבור את אחוז החסימה. היה מצופה מחברת הכנסת שפיר, קודם כל, להתפטר מהכנסת ולהחזיר את המנדט למפלגת העבודה. זה דבר בסיסי באתיקה".



המנדט שהיא לקחה איתה, פניתם אליה שתעשה כך?


"בהחלט קראתי לה לעשות את זה, וזה אך טבעי שהפעולה תיעשה וכל כך ברור ומתבקש שכך היא תעשה, אבל לצערי לא קיבלנו שום התייחסות בעניין. לפני שלושה שבועות היו הפריימריז במפלגת העבודה, כשמתמודדים בבחירות דמוקרטיות צריך לכבד את התוצאה. בחרת להתחבר עם ברק ומרצ – ניחא, אבל לפחות תנהגי בהוגנות, תתפטרי מהכנסת ותחזירי את המנדט. זה אמנם לא כולל תקציב מפלגות, אבל בחודשיים הקרובים היא מכהנת כחברת כנסת, מקבלת שכר, רכב, מעסיקה שלושה עוזרים - כל זה בתור תפקיד שהיא נשלחה אליו מטעם מפלגת העבודה, אבל בזמן הזה היא תשרת קמפיין של מפלגה אחרת. יש עניינים שהם מעבר לוויכוחים פוליטיים".



היא לא יכולה לקחת יחידת מימון איתה.


"נכון, אנחנו בתקופת בחירות ולכן מי שעובר צריך להתפטר ולהחזיר את המנדט למי ששלח אותם".



מה קורה אצלכם במפלגה, האם כולם מקבלים את החלטת היו"ר שלא להתחבר? זה ישרת את המחנה?


"קודם כול, פרץ עשה חיבור עם גשר. במשך השנים יש ריטואל חוזר של חשבון נפש אצל השמאל, מדברים איך להתחבר עם הפריפריה ועם החברה ערבית ולפנות לקהלים חדשים. והנה בא עמיר פרץ שיכול היה להוביל את מפלגת ברק ומרצ, והוא מעדיף ללכת בדרך הקשה, הוא לא מוותר על עמדותיו, הוא עושה ואומר גם במעוזי ימין. תפיסת עולמו ודרך חייו מתחברות ביחד. שפרץ דיבר בשנות ה-80' על כך שיש להקים מדינה פלסטינית, וככל שנקים אותה מוקדם יותר - היא תהיה יותר קטנה ומתונה, אך ככל שנאחר להקים אותה - היא תגדל ותהיה יותר קיצונית. הוא אמר את הדברים לא כשהיה כיף לשמוע, הוא אמר את הדברים הנכונים האלה כראש עיריית שדרות".



 


השבוע בוועידה יעלה לדיון חיבור למרצ-ברק?
"בוועידה נאשר את ההסכם עם תנועת גשר. כרגע חיבור עם מרצ וברק לא על סדר היום, אלא אם יהיו התפתחויות אחרות. כרגע זה לא רלוונטי".

למה עם ברק לא חברתם? הוא לא מתוייג כאיש שמאל.
"אני מכבד את ברק, אבל חבירה איתו הייתה משפיעה על היכולת להתחבר לחברה הערבית וקהלים נוספים. יש הרבה אנשים שסדר היום החברתי חושב להם – החינוך, הדיור וצמצום הפערים, כל אלה מקבלים מענה בחיבור עם גשר והעבודה".

שמולי בפוטנציאל לעזוב את מפלגת העבודה?

"אני מקווה שלא. הוא אמר שהוא בודק ושוקל את הדברים ואני מקווה שהוא יישאר במפלגת העבודה. מבחינתנו זה דבר מבורך".