התקדמות משמעותית במגעים לאיחוד בין מפלגות הציונות הדתית, כך מסרו הבוקר (שני) גורמים בימין החדש ובאיחוד מפלגות הימין לאחר פגישה לילית שנערכה בבית מלון בירושלים. עם זאת, עדיין יש נושא אחד בלתי פתור - על מי ימליצו לראשות הממשלה. בתוך כך, גורם המעורה בפרטים אומר למעריב: "נתניהו מנסה לטרפד את המשא ומתן בין הצדדים".



השר רפי פרץ, שהודיע אתמול כי איילת שקד תעמוד בראש הרשימה המאוחדת, דורש התחייבות להמליץ על בנימין נתניהו לכהונה נוספת, ואילו במפלגתם של שקד ובנט סבורים כי יש צורך להשאיר מרווח תמרון ולומר כי ההמלצה תהיה רק על איש ימין שיקים ממשלת ימין.



סמוטריץ': "הכדור בידיים של שקד ובנט"


שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' התייחס הבוקר בראיון לגלי צה"ל למגעים לאיחוד בימין והבהיר כי הכדור נמצא בידיים של איילת שקד ונפתלי בנט: "הם צריכים לעשות את הצעד הזה. יש ויכוח על יחסי הכוחות בתוך הרשימה, אבל גם להם מותר לעשות צעד של פשרה. הם מתבצרים וזו שגיאה, כל מפלגה צריכה לחזור עם איזשהו הישג. אפשר לגמור את זה בחמש דקות". 

"שקד ובנט ימליצו על נתניהו לראשות הממשלה" התייחס השר למחלוקת שעומדת בפני השלמת האיחוד. "אין כרגע מועמד אחר. נמליץ עליו באופן חד משמעי, זו הדרישה שלנו מהימין החדש לפני שנחתום על הסכם. העניין הזה לא יהיה מכשול".
לגבי השאלה מי יבחר ראשון את התיק בממשלה הבאה, אם יהיו בה, אמר סמוטריץ' כי עדיין דנים על זה. "לא על זה צריך להפיל את הסיפור. מקווה שיהיה לנו מספר דו ספרתי של ח"כים וכל אחד יקבל את התיק שהוא רוצה. על מה שלא חיביים לריב היום אפשר לריב אח"כ", הסביר.
יו"ר האיחוד הלאומי מתח ביקורת על אנשי עוצמה יהודית, שלטענתו מונעים חיבור נוסף: "מקווה שהחברים בעוצמה יבינו שהם צריכים להתפשר, אלא אם כן הם רוצים להישאר בחוץ ורק לצעוק", אמר. "התחושה שלי היא שבשבועות האחרונים מישהו שם החליט שהוא רוצה לריב. אני קורא להם - הם יודעים שנשכבתי על הגדר עבורם בפעם הקודמת וממש כפיתי להכניס אותם. מאז יש זריקת בוץ לא מובנת. מצביעי עוצמה צריכים לשאול את עצמם אם אחרי הברה שנים שהם עומדים מבחוץ, לא הגיע הזמן להיכנס למגרש - גם אם יש לזה מחיר. ככל שהם מחכים ומסרבים זה הופך ליותר ויותר מסובך".

אמש התייחסה שקד להודעתם של יו"ר זהות משה פייגלין ושל יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, כי אין בכוונתם לרוץ במסגרת מפלגת הימין המאוחדת, וקראה להם שלא לפצל את הימין הדתי. "בזמן שנשאר צריך להביא גם את בן גביר ופייגלין", אמרה שקד במהלך הדיונים, כך נודע למעריב אונליין.



מנסה לטרפד את האיחוד? צילום: אוהד צויגנברג, פלאש 90
מנסה לטרפד את האיחוד? צילום: אוהד צויגנברג, פלאש 90



נראה כי הוויתור של השר פרץ על המקום הראשון נעשה בניגוד לרצונה של אשתו, מיכל, שהפעילה מכבש לחצים כדי להשאיר את בעלה בראש הרשימה. בהקלטות שהובאו אמש בחדשות 12 עולה כי ראש הממשלה נתניהו ואשתו לחצו לא להתאחד עם השרה לשעבר איילת שקד: "נתניהו הבטיח שאם הוא (רפי) לא מוותר לאיילת, הוא יהיה שר החינוך. ואם יוותר, הוא לא יהיה. הסיבה היא ששרה אומרת שאיילת היא זו שתפרה את התיקים לנתניהו". בשיחות היא מבהירה שאם שקד תסכים להיות מספר שתיים, היא תאפשר לדחוק חברים בבית היהודי במורד הרשימה.



בשיחה אחרת שקיימה עם בכיר באיחוד הימין, פרץ ניסתה לשכנע אותו מדוע איחוד זה רע. "את הבית היהודי הוא (נתניהו) ייקח (לממשלה), את איילת הוא לא ייקח... זה בדיוק מה שהוא רוצה... הוא אמר לנו את זה בהרבה צורות", אמרה. בשיחה אחרת היא סיפרה מה אמר להם, לטענתה, נתניהו: "אם הוא הולך לאחדות עם גנץ אז הוא ייקח אותנו איתו. לכן חשוב מי יהיה הראשון. אני אומרת לך את זה בוודאות שכן. הוא יילך עם גנץ ואיתנו וזהו וככה הוא ירכיב ממשלה. ביבי רוצה אותנו מאוד, ביבי רוצה שהרב רפי יהיה שר החינוך. ביבי רוצה את זה"



מטעמו של הרב רפי פרץ נמסר: "לכל אחד בציונות הדתית יש דעה משלו. גם למיכל פרץ יש דעה משלה. הרב רפי פרץ מתייעץ עם מגוון אנשים בציונות הדתית, ולבסוף מקבל את החלטותיו באופן עצמאי. הערב כולנו עסוקים באיחוד מפלגות הימין והקמת ממשלת ימין".



מהליכוד נמסר בתגובה: "למעט ההתחייבות של ראש הממשלה בנימין נתניהו לשני תיקים בכירים לבית היהודי, שאר הדברים לא היו ולא נבחרו".