שנת הלימודים בפתח, וכ־160 אלף עובדי ההוראה החברים בהסתדרות המורים  - המלמדים בבתי הספר היסודיים, בחטיבות הביניים ובגני הילדים - אינם יודעים עדיין כמה ירוויחו ואם תנאי עבודתם ישתנו. הסיבה: הסכם "אופק חדש" הסתיים בחודש שעבר - אך טרם חודש.
 
כיוון שהממשלה הנוכחית היא ממשלת מעבר ואי אפשר לדעת אם שר החינוך הרב רפי פרץ ימשיך בתפקידו לאחר הבחירות, נוצר קושי בהגעה להסכם חדש. למרות המו"מ האינטנסיבי בין משרד החינוך ומשרד האוצר לבין הסתדרות המורים, הבעיה לא נפתרה ועובדי ההוראה נקלעו למשבר.
 
ר', מורה מהשרון, אינה מבינה מדוע עליה להמתין עד שתיבחר ממשלה חדשה. היא ביקשה להזכיר את את שביתת האחים והאחיות: "שם לא מחכים עד לאחר הבחירות, ואצלנו כן. יש שר חינוך, אז מה הבעיה? אנחנו לא חשובים מספיק? ספטמבר מתקרב, ואנחנו שרויים באי־ודאות באשר למה הולך להיות".
 

ש', אב לשניים, בוגר תואר ראשון בחינוך מאוניברסיטת בן־גוריון ובעל תעודת הוראה באנגלית - אחד המקצועות המבוקשים ביותר - החליט לעזוב את מערכת החינוך. "הרווחתי בסביבות 5,400 שקלים בחודש, אי אפשר להתקיים מזה". בעבודתו החדשה באחד הארגונים הביטחוניים ירוויח פי שניים. "ארוויח 11.5 אלף שקל בחודש לא כולל בונוס ותנאים אחרים. במערכת החינוך קיבלתי קפה ומאפה בראש השנה. הייתי שמח להמשיך בהוראה, אבל אי אפשר להתקיים מהתנאים והשכר הזה. עם שליחות אי אפשר ללכת למכולת".
 
אייל נמר, יו"ר יציגים (ארגון עובדי ההוראה בישראל), מאשים באי־חידוש ההסכם את הסתדרות המורים: "היא מאפשרת את פתיחת שנת הלימודים עם הסכם קיבוצי שהסתיים ביוני, ולפיו מורה או גננת מתחילים ישתכרו פחות מ־6,000 שקל ברוטו למשרה מלאה. זו הוכחה נוספת כי ההסתדרות אינה מייצגת עוד את עובדי ההוראה. אנו קוראים לשר החינוך לחתום על הוראת שעה שתשווה את תנאי ההעסקה של העובדים ב'אופק חדש' לאלו של 'עוז לתמורה' למשך שנה תמימה - ובשנה זו לפעול עמנו לקידום רפורמה אחת לכל עובדי ההוראה".
 

משרד החינוך אישר כי בסוף חודש יוני הסתיימה תקופת ההסכם עם הסתדרות המורים, ומסר כי הוא ומשרד האוצר נערכים לקראת פתיחת המו"מ להסכם עתידי.



הסתדרות המורים: "לא נפתח את שנת הלימודים"

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד הודיעה כי שנת הלימודים לא תיפתח עד שלא יושג הסכם בנושא הפנסיה וימי המחלה. הארגון פרסמם סרטון לחבריו ובו בן דוד קוראת למדינה לתקן את העיוות הפוגעני, הנמשך זמן רב, כלפי עובדות ועובדי ההוראה, בשל "עושק ימי המחלה והפנסיה", כדבריה. 
 
באשר לימי המחלה דורשים בהסדרות המורים לתקן את הנוסחה ה"פוגענית" לחישוב ימי המחלה ואמורים כי מבחינתם לא מתקבל על הדעת שעובד הוראה נעדר יום, והמדינה תנכה משכרו 1.4 ימים. עוד הם דורשים שתוקם קרן לעובדות ולעובדי הוראה שנגמרו ימי המחלה שלהם עקב מחלה ממושכת, לצד פיצוי חד־פעמי לגמלאים.
 
בעניין הסדרת הפנסיה, המורים דורשים נוסחה ברורה וקלה לחישובה, שתהיה נגזרת מהמשכורת האחרונה. בן דוד: "אני קוראת למדינה להתעורר. אם לא נסדיר את סוגיית הפנסיה וימי המחלה, שנת הלימודים לא תיפתח. אנחנו נאבקים ונמשיך להיאבק על הזכויות הבסיסיות והלגיטימיות של אנשי החינוך שלנו, שבלעדיהן אין למדינה שלנו לא עתיד ולא הווה".