מה קורה כשמלך הזמר המזרחי זוהר ארגוב נפגש עם מלחין הזמר העברי סשה ארגוב? דודי פטימר יצא לבדוק זאת בפודקאסט "מילים ולחן" ברדיו 103FM וגילה שבין השניים יש קווי דמיון יותר מן הצפוי. הקשר בין שני הארגובים האהודים והמשפיעים במוזיקה הישראלית: זוהר וסשה.



זוהר ארגוב (1955-1987) נחשב לאחד הזמרים הים תיכוניים המובילים ופורצי הדרך במוזיקה הישראלית עם קלאסיקות כמו "הפרח בגני", "סוד המזלות", "בדד", "אלינור", "ים של דמעות", "נכון להיום", "מרלן" וכו'.



סשה ארגוב (1914-1995) נחשב לאחד מראשוני המלחינים בזמר העברי כשהוא חתום על קלאסיקות כמו: "שיר השכונה", "כשאור דולק בחלונך", "זמר אהבה לים", "פנס בודד", "שיר ארץ" ועוד רבים וטובים.






שניהם אחראיים על קלאסיקות שעד היום מוסיפות להתנגן, שניהם הביאו את השכונה שלהם למוזיקה המקומית, שניהם עברתו את שם משפחתם כדי להיטמע בחברה הישראלית ושניהם השתמשו בהשפעות המוזיקליות שספגו מביתם בכדי ליצור את התמהיל המוזיקה הישראלי שהפך לחלק אינטגרלי מהדנ"א של הפסקול הישראלי. זוהר עורקבי החליט לשנות שם משפחתו ל"ארגוב" על שם המלחין הנודע סשה ארגוב כי חשב שזה כרטיס הכניסה שלו למיינסטרים. לא בטוח שהוא טעה.

קווי השוני והדמיון מתמזגים בפודקאסט הקרוב שדרך השירים מנתח את סיפור חייהם השזורים זה בזה של שני הארגובים הראשונים של המוזיקה הישראלית.

סשה ארגוב. צלם : שמואל רחמני
סשה ארגוב. צלם : שמואל רחמני


כשסשה ארגוב החל את דרכו המוזיקלית, הוא עבד כקופאי בבנק כי חשב שממוזיקה אי אפשר להתפרנס, ואילו זוהר ארגוב, עבד כסייד וצבעי יחד עם חברו שימי תבורי. שניהם כשלו בתחילת דרכם: סשה כמלחין להצגות שונות בקיבוצים וזוהר כזמר דיסקו. רק כשהחליטו להיות נאמנים לעצמם ולסגנונם – זכו לפרוץ דרך בתחומם.

מצד אחד, בעוד סשה הביא את השכונה של קיבוץ גלויות למוזיקה שלו, ארגוב הביא את השכונה העדתית שלו לשיריו ולמוואלים שהפכו כה אופייניים עבורו.

 
מצד שני, סשה בא עם רקע מוזיקלי וממשפחה בעלת אמצעים וזוהר בא מבית הרוס ועני, אבא שנשרף למוות בשכרותו, הסתבכויות פליליות עם החוק ופרשיית אונס שמרחפת מעל ראשו. בעוד סשה נפטר משיבה טובה, זוהר התאבד בתא המעצר לאחר התמכרות קשה לסמים.

זוהר ארגוב הפך למיתוס ולאייקון תרבות במותו הרבה יותר מחייו, בניגוד לסשה שנחשב למלחין מוערך, אך לא סוגדת לו עדת מעריצים. מצד שני, על שם סשה ארגוב נקראים מספר רחובות בארץ ועל שם זוהר ארגוב אפילו לא רחוב אחד.