משרד העבודה והרווחה פרסם הבוקר (רביעי) דוח המציג את תמונת המצב העדכנית של שוק העבודה בישראל נכון לשנת 2018. על פי הנתונים בדוח, מספר העובדים בתחום התוכנה, ההנדסה והשיווק נמצא בשנים האחרונות בצמיחה עקבית. מנגד, מספר העובדים בתפקידי פקידות, קלדנות, מכירות טלפוניות ותדלוק - הולך וקטן.



מהנתונים עולה כי בראש רשימת המקצועות הצומחים המובילים בארץ נמצאים מפתחי תוכנה, המשתכרים בממוצע כ־5.82 אלף שקלים, מהנדסי חשמל - המשתכרים כ־23 אלף שקלים, יועצי שיווק ופרסום והנדסאי וטכנאי מכונות (כ־14 אלף וכ־13 אלף שקל, לחודש בהתאמה). את הטבלה מצדה התחתון סוגרים פקידי משרד שלהם משכורת חודשית ממוצעת של כ־6,200 שקל, נציגי מכירות טלפוניים - כ־5,770 שקל, ועובדי תחנת דלק - המרוויחים פחות מ־4,800 שקל לחודש.



מגמה נוספת המסתמנת על פי הדוח היא הבחירה של צעירים רבים במקצועות בתחום העיצוב, הטיפול והדיגיטל. מדובר בתחומים אשר החשש לאוטומציה בהם (שימוש במכשירים מכניים או אלקטרוניים) נמוך, ומשום כך הדרישה לאנשי מקצוע המתמחים בהם אינה צפויה לקטון בעתיד כתוצאה מהתקדמות הטכנולוגיה. 



מחברי הדוח מציינים כי לצד אתגר הגדלת שיעור המועסקים, בעיקר בקרב נשים ערביות, גברים חרדים ואנשים עם מוגבלות, עדיין קיימים פערים גדולים בין המשתכרים משני הקצוות. כך, למשל, בעוד שנשים ערביות בטווח גילאי העבודה העיקריים שעבדו כשכירות הרוויחו 5,791 שקל בממוצע לחודש, גברים - יהודים וחילוניים - הרוויחו כמעט פי שלושה – כ־15,300 שקל. כאשר מחלקים את השכירים בשוק לאחוזוני שכר אז מתחדד אף יותר הפער. בשני עשירוני השכר התחתון בטבלה יש פי שישה יותר חרדים ופי ארבעה יותר ערבים מאשר בשני העשירונים העליונים. שכרם של יוצאי אתיופיה, המאופיינים בהיקפי תעסוקה גבוהים, עומד על מעט יותר ממחצית שכרם של יהודים אחרים שאינם חרדים.